x تبلیغات
ظرافت

هویج فرنگی

هویج

هویج یک سبزی ریشه‌دار و یا غده‌ای خوراکی است که می‌توان آن را خام یا خردشده یا رنده شده در سالاد خورد و بیشتر در پخت سوپ‌ها و خورش‌ها کاربرد دارد. بتاکاروتن، دوپاری از ویتامین آ در هویج به‌ فراوانی یافت می‌شود و رنگ نارنجی خاص این سبزی نیز به همین خاطر است. به‌علاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود. هویج فرنگی گیاه علفی گیاهی و دوساله و محصول فصل سرد و گیاهی روزکوتاه و دارای تولیدمثل جنسی و خودگشن و از نظر جوانه‌زنی، برون جوانه‌زنی دارد. ریشه عمودی و ضخیم و ریشه اصلی عمیق و ریشه‌های فرعی اندک است. ریشه دارای رنگ‌های مختلف است. تشکیل برگ روزت در سال اول و دارای برگ‌ها متناوب و دندانه‌دندانه است. ساقه بی کرک و ارتفاع ساقه ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر و ساقه در سال اول کوتاه و در سال دوم طویل می‌شود. گل‌ها هرمافرودیت و گل‌ها سفیدرنگ و ریز و دارای ۵ گلبرگ و ۵ پرچم و مادگی ۲ برچه و گل‌آذین چتری که از داخل غلافی از رأس ساقه خارج می‌شود.

از لحاظ خواص هویج، این گیاه علاوه بر اینکه خوشمزه و دلچسب است برای سالاد و آبمیوه و سوپ نیز همیشه به کار می آید و برای سلامتی کلی بدن و پوست و چشم و دستگاه گوارش و دندان ها کاربرد دارد.

هویج

کاشت

هویج در انواع خاک‌ها رشد می‌کند و بهتر است خاک دارای زهکشی خوبی باشد. خاک کاشت برای بذر هویج نباید سنگ یا کلوخ داشته باشد، نبود سنگ و کلوخ و خاک غنی و دارای مواد عالی باعث ایجاد ریشه‌هایی صاف و خوش‌فرم می‌شود. میزان فشردگی خاک بر رشد و طول ریشه (هویج) مؤثر است. فشردگی خیلی کم یا خیلی زیاد برای رشد ریشه مضر است. در خاک‌های بسیار فشرده ریشه به‌صورت مخروطی و کوتاه و در خاک‌های نرم، نازک و بلند می‌شود. آبیاری و رطوبت بسیار مهم است، آبیاری زیاد باعث کمرنگ شدن هویج و آبیاری کم باعث بدطعم شدن و تلخ و تند شدن هویج می‌شود. هویج را دو نوبت در سال اوایل بهار و اوایل پاییز می‌توان کاشت، هویج را معمولاً به‌صورت خطی یا ردیفی کشت می‌کنند و فاصله بین ردیف‌ها را معمولاً کمتر از نیم متر و حدوداً ۴۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. فواصل بین هر بوته هویج را نیز ۵ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند.

البته برای کاشت هویج در گلدان و باغچه بهتر است بذرها را بعد از خیس کردن یک‌روزه در آب به‌صورت دست­پاش بر روی سطح چاک بریزید و بر روی آن حداکثر دو برابر طول بذر هویج خاک نرم بریزید. اگر در باغچه اقدام به کاشت هویج می‌کنید قبل از کاشت خاک را به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر زیرورو کنید تا نرم و یکدست شود. برای منظم شدن فضای کاشت و فشرده نشدن بوته‌های هویج می‌توانید بذر هویج فرنگی را با سه برابر خاک نرم مخلوط کنید و سپس آن را دست­پاش کنید (بر روی خاک بپاشید).

برداشت

برداشت بعد از گذشت ۶۰ تا ۸۵ روز از کاشت بذر و زمانی صورت می‌گیرد که برگ‌ها از سبز به زرد تغییر یافته باشد. قطر ریشه هویج‌ها باید به ۳٫۵-۲٫۵ سانتیمتر رسیده باشند. برای برداشت باید بستر را با آب بخیسانید. خاک‌های اطراف ریشه را هنگام برداشت کنار بزنید. اگر هویج با شاخ و برگ برداشت شود، دسته‌ای گفته می‌شود. اگر هویج بدون شاخ و برگ برداشت شود، کپه‌ای می‌گویند. سر شاخه زنی در مزرعه و سر برگ‌ها جدا شده و ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر از ساقه باقی می‌ماند و ساقه قبل از بسته‌بندی بریده می‌شود. هویج را در سطح وسیع با ماشین برداشت چغندرقند برداشت می‌کنند.

هویج

نگه‌داری پس از برداشت

قبل از نگهداری در انبار، انبار را با محلول ۲ درصدی سولفات مس تمیز می‌کنند. با شستشوی هویج‌ها و سپس قرار دادن در کیسه‌های پلاستیکی، هویج را در انبار در دمای صفر درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی% ۱۰۰- ۹۵ به مدت ۴ تا ۶ ماه می‌توان نگهداری کرد. هویج را دور از سیب، سیب‌زمینی، گلابی و سایر میوه‌هایی که اتیلن تولید می‌کنند، دور نگهدارید. ماندن هویج برای مدت طولانی در انبار سبب کم شدن قند آن می‌شود. اگر هدف بذر گیری باشد، ریشه‌های خوب را جدا کرده و در بهار سال بعد این ریشه‌ها کشت شده و در مرداد و شهریور بذر برداشت می‌شود.

برای خرید بذر هویج و سایر بذر صیفی جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش پرورش خیار در خانه

 

در این گزارش قصد داریم که نحوه صحیح و اصولی کاشت انواع بذر خیار را در گلدان و در فضای خانه و آپارتمان به شما آموزش دهیم. کاشت بذر خیار در گلدان و پرورش آن در منزل دارای مراحلی است که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است.

کاشت خیار در گلدان، جعبه و یا ظروف سفالی در منزل

کاشت بذر خیار در گلدان‌های بزرگ، جعبه‌ها و ظروف دیگر انجام می‌شود. خیار گیاهی علفی و دارای ریشه‌هایی سطحی، اما گسترده است. ساقه‌های خیار بسیار انعطاف پذیر است و به هر سمتی کشیده می‌شود. استفاده از قیم مناسب برای خیار بهتر است، چراکه ساقه‌ها را به سمت بالا هدایت می‌کند. گل‌های نر و ماده در خیار روی یک پایه قرار گرفته‌اند. در صورت استفاده از بذرهای هیبریدی گیاه نیازی به بذرافشانی برای تولید گل و میوه ندارد. خیار برای رشد به آب‌وهوای نسبتاً گرم نیاز دارد.

بذر خیار

مراحل کاشت خیار

مرحله اول: ابتدا باید بذر خیاری را برای کشت در گلدان انتخاب کرد که هیبرید باشد. دارای ساقه‌های کوتاه‌تر باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

مرحله دوم: گلدانی مناسب را انتخاب و آن را با خاک برگ، کمپوست و خاک باغچه پر کنید. کف گلدان را مقداری سنگ ریزه بریزید تا گلدان زهکش خوبی داشته باشد. گلدان مناسب برای کاشت بذر خیار گلدانی است که قطر و ارتفاع آن حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد.

مرحله سوم: هر گلدان برای ۵ تا ۶ بذر خیار مناسب است. حال زمان کاشت بذرها است. بذرها را در عمق یک تا دو سانتی‌متری خاک بکارید. فاصله بین بذرها حداقل باید ۲ سانتی‌متر باشد.

بعد از کاشت بذر خیارها خاک را در چند مرحله آبیاری کنید. دقت کنید که خاک خیلی آبدار نشود. برای رشد بهتر باید گلدان را به مدت ۶ ساعت در نور مستقیم آفتاب نگهداری کرد.

بعد از چند روز بذر خیار شروع به جوانه‌زنی می‌کند و تا زمانی که ارتفاع جوانه‌ها به ۷ سانتی‌متر برسد، باید صبر کنید. حال دو جوانه که قوی‌تر از بقیه هستند را انتخاب کنید و بقیه را به آرامی از خاک بیرون بکشید. حال دو شانس برای داشتن بوته‌های قوی و پر میوه خواهید داشت. صبر کنید تا گیاه رشد طبیعی خود را داشته باشد. وقتی ارتفاع دو بوته به حدود ۲۵ سانتی‌متر رسید، بوته قوی‌تر را انتخاب کنید و دیگری را به آرامی از خاک بیرون بکشید.

پس از این بوته خیار به‌طور متوسط روزی ۲ سانتی‌متر رشد می‌کند. برای اینکه گیاه خوب محصول دهد، باید ریشه‌ها به‌خوبی آب بخورند، به همین منظور به هنگام آبیاری دقت کنید که آب از پایین گلدان خارج شده باشد.

نکات لازم برای آبیاری بوته خیار

آبیاری زیاد قبل از گلدهی باعث تأخیر در گل دادن می‌شود و آبیاری بعد از گلدهی نیز باعث تسریع رشد میوه و افزایش میوه‌ها می‌شود. کاشت بذر خیار در گلدان و پرورش خیار در آپارتمان‌ها به راحتی امکان‌پذیر است و با رعایت همین نکات ساده می‌توانید برداشت خوبی داشته باشید. بوته‌های خیار را بعد از ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از کشت می‌توان برداشت کرد.

بذر خیار

سرویس سبک زندگی فردا

طعم خیار پرورشی در خانه با خیارهایی که از بیرون تهیه می‌شوند مانند بسیاری از میوه‌ها، از زمین تا آسمان متفاوت است. این میوه خوشمزه را می‌توانید در گلدانی در حیاط یا بالکن پرورش دهید. پرورش بذر خیار در گلدان بی‌نهایت آسان است و محصول فراوانی هم به شما می‌دهد، اما بهتر است قبل از شروع به نقل از فوت‌وفن این مقاله را بخوانید.

انتخاب گلدان

مانند بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌ها، هر چه گلدان انتخابی‌تان بزرگ‌تر باشد بهتر است. گلدان بزرگ‌تر به معنی داشتن خاک بیشتر است که باعث می‌شود آب مدت بیشتری در اختیار گیاه بماند. پرورش خیارهای خوب بستگی به آبیاری زیاد دارد، پس شما باید مطمئن شوید گیاهتان همیشه مقداری رطوبت در اطراف ریشه‌اش دارد. برای آبیاری مجدد گیاه انگشتتان را مقداری در خاک فروکنید، اگر خاک به نظرتان خشک آمد گیاه را تا زمانی آبیاری کنید که آب از سوراخ‌های زهکش گلدان بیرون بزند.

آفتاب

گلدان‌های خیارتان به حداقل ۶ تا ۸ ساعت آفتاب کامل و مستقیم در روز نیاز دارند. پس قبل از تصمیم به کاشت خیارهایتان مطمئن شوید که منطقه شما به مقداری کافی نور خورشید دارد.

خاک

از مخلوط خاکی یا غیرخاکی یا خاک گلدانی با کیفیت خوب استفاده کنید. استفاده از خاک‌های ارگانیک هم ایده خوبی است. اگر خاکی که تهیه کرده‌اید از قبل کود دهی شده پس دیگر نیازی به این کار ندارید، اما اگر خاک معمولی تهیه کرده‌اید، قبل از کاشت بذر خیار در خاک، ابتدا خاک‌تان را به‌وسیله کودهای مخلوطی که حاوی تمام عناصر موردنیاز گیاه باشند، کود دهی کنید.

کود دهی

گیاه خیار به کود دهی زیادی احتیاج دارد. می‌توانید قبل از کاشت بذر خیار در خاک، مقداری از کودهایی که عناصر را به‌تدریج آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند (مانند کود‌های گرانولی) به خاک اضافه کنید و سپس در طول فصل رشد هر دو هفته یک بار گیاه را با کودهای مخلوط تغذیه کنید. همچنین می‌توانید از کودهای ارگانیک هم استفاده کنید تا محصولی که به دست می‌آورید سالم‌تر باشد و به محیط زیست‌تان هم آسیب نرسد.

دما

خیار برای رشد و نمو به خاکی گرم نیاز دارد. در نتیجه قبل از کاشت بذر خیار در گلدان باید صبر کنید تا دمای خاک گلدان بالاتر بیاید و گرم‌تر شود. ممکن است لازم باشد دو هفته بعد از سپری شدن آخرین موج سرما صبر کنید تا دمای خاک و گلدان بالا برود، البته این مقدار بستگی به جنس گلدان‌تان هم دارد.

بذر خیار

کاشت خیار از بذر

بذر خیار درشت است. پس باید آن را در حدود عمق ۲، ۳ و ۵ سانتی‌متری خاک بکارید. اگر ابتدا دانه‌ها را در داخل خانه کاشته‌اید و حالا می‌خواهید به بیرون انتقال‌شان دهید مواظب باشید، چرا که گیاه خیار به تغییر دما حساس است. در هر ۱۰ سانتی‌متر از خاک گلدان‌تان یک یا دو بذر خیار بکارید. بهتر است ابتدا خیار‌ها را نشا کنید و سپس نشا‌ها را به گلدان اصلی منتقل کنید، اما اگر فکر می‌کنید این کار برایتان سخت است، می‌توانید از اول در گلدان اصلی کشت‌شان کنید.

برداشت

خیار به طرز شگفت‌آوری سریع رشد می‌کند. بذر خیار می‌تواند تنها در عرض چند روز از میوه کوچکی به یک خیار غول‌آسا تبدیل شود. تقریباً اکثر خیارها در صورتی که زیاد برسند، پر از بذر خیار و تلخ مزه می‌شوند. پس آن‌ها را وقتی که کوچک‌تر هستند، برداشت کنید و می‌بینید که بسیار خوشمزه‌تر از خیارهای بزرگ‌ هستند. همچنین می‌توانید برای اطمینان از زمان برداشت برچسب روی بسته بذر را مطالعه کنید. برای برداشت حتماً از یک قیچی تیز استفاده کنید تا به گیاه‌تان آسیب نرسد. هر چقدر خیار بیشتری برداشت کنید، گیاه‌تان میوه‌های جدید بیشتری می‌دهد و محصول زیادتری دارید. میوه‌های بیمار، خراب شده و آسیب دیده را به سرعت از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه را هدر ندهند.

برای خرید بذر خیار و سایر بذر صیفی جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

چگونگی پرورش گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از جمله سبزی‌ها پرخاصیت است که به‌صورت پخته و خام مصرف می‌شود. اگرچه در سال‌های اخیر گوجه فرنگی در تمام فصول سال یافت می‌شود اما گوجه فرنگی‌های ارگانیک تابستانه طعم بهتری دارند. شما می‌توانید در خانه بذر گوجه فرنگی ارگانیک بکارید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید، برای این کار لازم نیست باغچه داشته باشید بلکه در گلدان نیز می‌توانید بذر گوجه فرنگی بکارید و شما فقط به آفتاب و گرمای مناسب نیاز دارید. با کاشت گوجه فرنگی هر زمان که بخواهید، می‌توانید از گوجه‌های سالمی که خود کاشته‌اید استفاده کنید. اگر می‌خواهید با طریقه کاشت بذر گوجه فرنگی آشنا شوید و بدانید بهترین رشد گوجه فرنگی در چه آب و هوایی و چه زمانی است با این بخش همراه باشید.

بذر گوجه

آموزش مراحل و روش کاشت و پرورش گوجه فرنگی در منزل

برای ساده‌تر شدن کار برای شما مراحل را به‌صورت طبقه‌بندی توضیح خواهیم داد تا طبق همان پیش بروید، مراحلی که شامل:

۱ـ از بذر گوجه آغاز کنید

گوجه فرنگی را می‌توان از بذر گوجه های خشک بسته‌بندی شده، دانه‌های تازه‌ای که از گوجه فرنگی‌های برش خورده جدا کرده‌اید و یا از نشاءهای آماده، رشد و پرورش دهید. اگر می‌خواهید دانه‌های گیاه را جمع کنید، به حداقل یک گوجه فرنگی نیاز خواهید داشت. اطمینان حاصل کنید بذر گوجه فرنگی از گیاه موروثی یا با دانه‌های گرده‌افشانی است اگر گوجه فرنگی را از یک گیاه پیوندی با دانه‌های کنترل شده به‌طور شیمیایی انتخاب کنید، نتایج ممکن است چشمگیر نباشد.

۲ـ گوجه فرنگی را داخل ظرف پلاستیکی بریزید

برای بذرگیری از گوجه فرنگی شما به یک ظرف پلاستیکی با درپوش گشاد برای چند روز نیاز دارید. برای بذرگیری ابتدا گوجه فرنگی‌ها را از وسط نصف کنید و درون ظرف بریزید.

۳ـ بر روی ظرف برچسب بزنید

اگر از چندین نوع مختلف گوجه برای بذرگیری استفاده می‌کنید، روی ظرف برچسب بزنید تا از هر گونه اشتباهی جلوگیری کنید. درپوش را روی ظرف قرار دهید اما آن را نبندید تا اکسیژن به آن برسد.

۴ـ گوجه فرنگی‌ها را در جای مناسب قرار دهید

ظرفی را که در آن گوجه ریخته‌اید را در جایی مناسب و دور از نور مستقیم خورشید مانند انباری و... قرار دهید زیرا فرآیند تخمیر می‌تواند بوی ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

بذر گوجه

۵ـ ظرف را هر روز به هم بزنید

بعد از چند روز یک لایه از قارچ روی دانه‌ها ظاهر خواهد شد. این فرآیند می‌تواند بسیاری از بیماری‌های ناشی از بذر گوجه را از بین ببرد که می‌تواند بر تولید بعدی گیاهان تأثیر بگذارد. دقت کنید که دانه‌ها را کمی بعد از تشکیل قارچ برداشت تا دانه‌ها در ظرف جوانه نزنند.

۶ـ لایه قارچی را جدا کنید

 با استفاده از دستکش لایه قارچی را بردارید. دانه‌های گوجه فرنگی در کف ظرف فرو خواهند رفت.

۷ـ بذر گوجه فرنگی را جدا کنید

تمام محتویات ظرف را در صافی بریزید و مراقب باشید بذر گوجه ها را دور نیندازید. بعد از این که تمام دانه‌ها را در صافی جمع کردید، آن‌ها را به‌طور کامل با آب بشویید.

۸ـ دانه‌ها را خشک کنید

بذر گوجه ها را پس از شستن روی یک سطح نچسب مانند یک ظرف شیشه‌ای و یا کاشی سرامیک، ورق، تکه‌ای تخته و... پخش کنید زیرا برداشتن دانه‌های خشک از روی کاغذ یا پارچه می‌تواند بسیار دشوار باشد. اجازه دهید تا چندین روز دانه‌ها کامل خشک شوند و سپس آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی بسته‌بندی کنید. دقت کنید که انواع دانه‌ها را در ظرف برچسب بزنید.

۹ـ بذرها را در مکانی خنک و تاریک نگه دارید

بذر گوجه هایی را که خشک و بسته‌بندی کرده‌اید را در یک ظرف محفوظ از هوا در یخچال بگذارید تا آب‌وهوای زمستانی را شبیه‌سازی کنید. بذر گوجه‌ ها را در فریزر قرار ندهید، این کار به آن‌ها آسیب خواهد رساند.

پرورش گوجه فرنگی با استفاده از روش کاشت دانه‌ها

اگر قصد پرورش گوجه فرنگی با استفاده از روش کاشت بذر گوجه را دارید باید:

بذر گوجه فرنگی را در اوایل بهار بکارید

بهتر است در اوایل بهار که بیرون از خانه هوا هنوز سرد است، بذر گوجه فرنگی را در گلدان بکارید و درون خانه بگذارید تا رشد کند زیرا دمای سرد در اوایل بهار می‌تواند باعث کشتن نهال‌های جوان شود. کشت بذر گوجه ها را در داخل خانه شروع کنید تا شانس تولید را بهبود بخشید.

بذر گوجه

گلدان مناسبی انتخاب کنید

برای کاشت بذر گوجه گلدان‌های پلاستیکی یا قابلمه‌های کوچک مشابه خریداری کنید. ظرف را با خاک مناسب پر کنید. قبل از پر کردن خاک ظروف موردنظر برای کاشت را ضدعفونی کنید و سپس آن را با خاک مناسب برای کشت بذر گوجه (مخلوط کوکوپیت و پرلیت) پر کنید. ۲ یا ۳ بذر گوجه در ۱ / ۴ اینچی حدود ۱۰/۴ سانتی‌متر عمق خاک در هر گلدان فرو کنید. روی بذر گوجه را با ۱ سانتی‌متر خاک بپوشانید و آن را آبیاری کنید و در جایی پرنور قرار دهید.

گلدان را هر روز بررسی کنید

برای اینکه رطوبت خاک بذر گوجه ها حفظ شود می‌توانید آن‌ها را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. هر روز مکان کاشت بذر گوجه‌ها را چک کنید تا از مرطوب بودن خاک گلدان مطمئن شوید. با گذشت ۵-۱۰ روز بذر گوجه شما جوانه می‌زند. زمانی که گیاهان به بیرون از خاک آورده می‌شوند، به‌سرعت رشد خواهند کرد. پس از جوانه زدن آن‌ها را به جایی منتقل کنید که نور آفتاب بر روی جوانه‌ها بتابد.

برای خرید بذر گوجه و سایر بذر صیفی جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آشنایی با کلات روی

 

اگرچه روی یکی از عناصر غذایی کم مصرف بوده و به مقدار اندکی موردنیاز گیاهان است، اما کمبود روی در نقاط مختلف جهان بسیار رایج است. بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی ایران به دلیل آهکی یا قلیایی بودن خاک‌ها، دچار کمبود شدید روی هستند لذا با افت ۵۰ درصدی محصول مواجه می‌باشند. روی (Zn) به‌عنوان عنصر ضروری در فعالیت آنزیم‌های گیاهی، مؤثر در نقل‌وانتقال عناصر، ماده اصلی سازنده اسید آمینه تریپتوفان و هورمون اکسین است. کمبود آن موجب کاهش شدید رشد رویشی و عامل ریز برگی (جارویی شدن) می‌گردد. به‌طورکلی، ساخت پروتئین‌ها، تنظیم‌های فعالیت هورمون‌ها و تولید انرژی در گیاهان تحت تأثیر عنصر روی می‌باشد. بسیاری از گیاهان به‌ویژه مرکبات، سیب، انگور، دانه‌های روغنی، حبوبات، ذرت و برنج به کمبود روی بسیار حساس می‌باشند.

کلات روی

کلات روی، این محصول با جلوگیری از بروز کمبود عنصر روی موجب افزایش سنتز پروتئین و افزایش رشد گیاه، کاهش PH آب مصرفی در صورت بالا بودن PH می‌شود. در زمان فقر این عنصر در خاک یا افزایش بیش از اندازه کلسیم، آهن و فسفر که سبب اختلال در جذب آن می‌شوند، قابل توصیه است. این عنصر در تولید اکسین و سایر هورمون‌ها و آنزیم‌های گیاهی مؤثر است. به‌طورکلی ساخت پروتئین‌ها، تنظیم‌های فعالیت هورمون‌ها و تولید انرژی در گیاهان تحت تأثیر عنصر روی است. گیاهانی همچون لوبیاها، ذرت، سورگون، پیاز، مرکبات، برنج و هلو بیشتر نیاز به روی دارند. کلات روی نقش کلیدی در رشد گیاهان بر عهده دارد. هورمون اکسین، هورمون محرک رشد گیاه است که نقش محوری در تنظیم فرآیندهای مختلف فیزیولوژی از جمله ریشه‌زایی، به‌ویژه ریشه‌های فرعی و همچنین بخش هوایی بر عهده دارد. پیش ساز تولید هورمون اکسین تریپتوفان است که کلات روی نقش مستقیمی در تولید تریپتوفان بر عهده دارد و از این طریق در رشد اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان، نقش اصلی بر عهده دارد.

شدت واکنش گیاهان به عنصر روی متفاوت است که در این بین، به‌طور واضح، برنج، لوبیا و ذرت به‌عنوان حساس‌ترین گیاهان در برابر کمبود روی شناخته شده‌اند. از سوی دیگر امروزه آفات و بیماری‌ها تهدید جدی برای امنیت غذایی محسوب می‌شوند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر روی عملکرد محصولات ایجاد می‌کنند که با تغییرات جوی، این خسارات احتمالی تشدید می‌گردد. کلات روی نقش بسیار مهمی در تقویت و توسعه سیستم ایمنی گیاهان در برابر این آفات و امراض بازی می‌کند. علاوه بر تنش‌های زنده، تنش‌های غیرزنده مانند سرمازدگی نیز یکی دیگر از عوامل خسارت زا برای محصولات زراعی و باغی می‌باشد که در اینجا نیز نقش عنصر روی موجود در کلات روی در کنترل این عوامل استرس‌زا قطعی می‌باشد. کلات روی به دلیل درصد بالای این عنصر، علاوه بر رفع مشکلات ناشی از کمبود روی در گیاه، به دلیل تأثیرگذاری در فرایند گلدهی و مقاومت در برابر استرس‌های محیطی و زنده، باعث افزایش عملکرد محصول می‌گردد.

کلات روی

اثرات کلات روی

۱- جلوگیری و اصلاح کمبود روی.

۲- استفاده از کلات روی برای افزایش رشد گیاه، ارتقاء ایمنی گیاهان در برابر بیماری و شرایط نامطلوب محیط طبیعی

۳- قابلیت استفاده از کلات روی برای افزایش رشد و طعم و رنگ میوه، کمک به افزایش تجمع شیرینی میوه و بهبود کیفیت محصول.

۴- قابل‌استفاده بودن کلات روی برای تقویت جذب فلز، جلوگیری از زردی و ریزش برگ‌ها

۵- استفاده از کلات روی برای تقویت فرآیند فتوسنتز، سنتز پروتئین و تثبیت نیتروژن در گیاهان.

۶- قابل استفاده بودن کلات روی برای به‌صورت محلول‌پاشی و با آب آبیاری (قطره‌ای یا بارانی)

۷- قابلیت مصرف کلات روی در تمامی کشته‌ای زراعی، باغی و گلخانه‌ای

روش استفاده

اصولی‌ترین و مؤثرترین روش استفاده از کلات روی برای برطرف شدن کمبود روی و منگنز در گیاه، محلول‌پاشی شاخ و برگ گیاهان و جذب از طریق برگ و ساقه‌های جوان است، برای غنی‌سازی خاک و محیط کشت گیاه و برای تأمین تدریجی روی و منگنز از روش آبیاری نیز می‌توان استفاده نمود.

کلات روی

برای خرید کلات روی و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

مزایای کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

اگر شما علاقه زیادی به گل و گیاه دارید و به سلامتی و شادابی آن‌ها اهمیت بسیاری می‌دهید، باید تغذیه آن‌ها را با کود سه بیست تأمین کنید. کود سه بیست تمامی کمبودها و نیازهای گیاه را رفع می‌کند و کمک به رشد و سلامت او می‌نماید. نیتروژنی که در کود سه بیست وجود دارد به عملیات فتوسنتز گیاه و کیفیت محصول کمک می‌کند، همچنین موجب افزایش بذر و میوه، رشد سریع‌تر شاخ و برگ گیاهان هم می‌شود.

کود سه بیست یکی از کودهای کامل محسوب می‌شود که برای گیاهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده کردن از کود سه بیست برای گیاهان بسیار مفید است و به رشد آن‌ها کمک بسزایی می‌کند. کود سه بیست دارای ۲۰ درصد فسفات، ۲۰ درصد ازت و ۲۰ درصد پتاس می‌باشد. به این دلیل که ۲۰ در صد از هر کدام از این سه عنصر را در خود جای داده است به آن کود سه بیست می‌گویند. همراه کود سه بیست مواد غذایی میکرو هم به گیاه می‌رسد و رشد آن را بهبود می‌بخشد. از کود سه بیست می‌توانید برای تمامی محصولات باغی و زراعی که در حال رشد هستند استفاده کنید تا نتیجه عالی و کارکرد بهبوددهنده آن را مشاهده نمایید.

کود سه بیست

کود سه بیست به این دلیل که تمامی عناصر موردنیاز گیاه را در خود دارد و تغذیه گیاه را تأمین می‌کند، به کود کامل معروف است. به همین دلیل از کود سه بیست می‌توانید برای هر نوع گیاهی استفاده کنید و کمبودها و نیازهای گیاهان با این کود جبران می‌شود. مهم‌ترین عاملی که در روند صحیح عملیات فتوسنتز گیاهان نقش دارد فسفر است که به بهبود ریشه‌زایی و افزایش شکوفه‌های درختان و گل‌ها هم بسیار کمک می‌کند. همچنین وجود پتاس در کود سه بیست موجب می‌شود ک گیاهان زینتی گلدهی زودتری داشته باشند و میوه‌های آن‌ها رشد کند.

مقدار و زمان استفاده از کود سه بیست

مقدار لازمی که باید برای گیاهان از کود سه بیست مورداستفاده قرار دهید بیشتر به شرکتی که سازنده کود سه بیست است و دلایل متفاوت دیگر بستگی دارد و میزان استفاده برای هر گیاه با گیاهی دیگر تفاوت دارد. ولی باید گفت به‌طورکلی:

کود سه بیست برای گل‌های آپارتمانی و کاکتوس‌هایی که اندازه آن‌ها کمتر از یک وجب است مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آن بدین صورت است که:

اول: در فصل بهار و تابستان به اندازه‌ای که گل رشد کرده است باید اندازه یک سوم و یا دو قاشق چای‌خوری در هر دو هفته‌ای یک‌بار به گل از کود سه بیست داده شود.

دوم: در فصل بهار و زمستان باید دیگر به کاکتوس‌ها از کود سه بیست داده نشود و گل‌ها هم هر دو ماه یک‌بار به همان اندازه دو قاشق چای‌خوری کود دهی شوند.

کود سه بیست برای گیاهانی که آپارتمانی هستند و کاکتوس‌هایی که در سایز متوسط رشد کرده باید به این صورت استفاده شود که:

اول: در فصل بهار و تابستان به اندازه‌ای که گل رشد کرده است هر دو هفته‌ای یک‌بار اندازه دو قاشق چای‌خوری از کود سه بیست داده شود.

دوم: در فصل زمستان و پاییز باید کود دهی به کاکتوس‌ها را متوقف کنید و برای گیاهان هم دو ماهی یک‌بار به همان اندازه دو قاشق چای‌خوری کود بدهید.

کود سه بیست

البته باید دقت داشته باشید که وقتی سایز آن‌ها بزرگ‌تر می‌شود، نیاز آن‌ها به مواد غذایی بیشتر می‌شود و برای حفظ سلامت آن‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید، چرا که اگر اقدام اشتباهی را انجام دهید گیاه شما به‌طورکلی نابود می‌شود. بنابراین برای کود دهی به گیاهان وقتی ساز آن‌ها بزرگ‌تری شود باید با متخصصین گل و گیاه مشورت کنید.

میزانی که باید از کود سه بیست برای محصولات زراعی خود استفاده کنید بستگی به مساحت زمین و تعداد گیاهان شما دارد، ولی به‌طورکلی می‌توانید برای این محصولات زراعی خود اندازه ۱ و نیم تا ۲ کیلوگرم از این کود را تهیه کنید و سپس برای استفاده کردن از متخصصین مربوط به محصولات زراعی مشورت بگیرید تا در بهبود رشد گیاهان به شما کمک کنند.

همچنین میزانی که از این کود برای محصولات باغی مورداستفاده قرار می‌گیرد هم بستگی به اندازه و مساحت زمین شما دارد. البته نوع درخت هم در محصولات باغی بسیار متفاوت است، برخی از درختان کود بیشتری را می‌خواهند و برخی از درختان تغذیه خود را از دیگر عناصر موجود می‌گیرند و به مقدار کمی از این کود نیاز دارند. بنابراین برای محصولات باغی خود هم باید از متخصصین اموری که فعالیت و دانش آن‌ها مربوط به این نوع محصولات می‌باشد کمک بگیرید. باید دقت داشته باشید که بیشترین نیازی که درختان به کود سه بیست دارند از ۲۰۰ گرم تا ۵۰۰ گرم است.

علائم کمبود کود سه بیست در گیاهان

همان‌طوری که بیان نمودیم عناصر اصلی کود سه بیست، پتاس، فسفر و ازت است که هر کدام از این عنصرها نقش مهمی را در رشد گیاه ایفا می‌کنند. اگر به هر دلیلی گیاه شما، یکی از این عناصر را نداشته باشد دچار علائمی است که در ادامه بیان می‌کنیم.

اول: علائم کمبود ازت: کمبود ازت در گیاهان موجب زردی برگ‌های پیر می‌شود، رشد گیاه با افت شدیدی مواجه می‌شود و کم‌کم این زردی برگ‌ها به برگ‌های بالاتر هم سرایت پیدا می‌کند.

دوم: علائم کمبود پتاس: اگر گیاه کمبود پتاس داشته باشد، برگ‌های پایین آن زرد می‌شود و به آرامی می‌سوزد تا اینکه برگ‌های بالا را هم نابود می‌کند.. ج.د پتاس برای گیاه بسیار ضروری می‌باشد، چرا که کیفیت میوه‌های درختان و پروتئینی که در میوه وجود دارد به این عنصر بستگی دارد.

سوم: علائم کمبود فسفر: همچنین اگر گیاه دچار کمبود فسفر شود، برگ‌هایی که جوان هستند کوچک‌تر می‌شوند و جوانه انتهایی گیاه بسیار ضعیف می‌گردد. در نتیجه گیاه اصلاً رشد خوبی را سپری نمی‌کند و کم‌کم نابود می‌شود.

کود سه بیست

برای خرید کود سه بیست و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

بادرنجبويه

 

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه (Lemon balm) بومی آمریکا است. بذر بادرنجبویه به آسانی در زمین قابل کاشت است. یک گیاه شیرین و معطر از خانواده نعنا است. از بادرنجبویه خشک شده به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. همچنین بادرنجبویه کوهی در برخی از نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص بادرنجبویه این که با توجه به طبع بادرنجبویه اثر آرام‌بخشی اعصاب و بیماری‌های معدی و قلبی دارند. از آن به‌عنوان آرام‌بخش استفاده می‌شود و اثر سنبل‌الطیب (Valeriana officinalis) را تشدید می‌کند. عرق بادرنجبویه نیز در آرام کردن درد معده با منشأ عصبی مؤثر است. از اسانس آن استفاده‌های فراوانی در صنایع آرایشی بهداشتی و داروسازی می‌شود. گل‌های آن‌که در خرداد تا اواسط مرداد ظاهر می‌شود، رنگ سفید یا گلی دارند و به تعداد ۶ تا ۱۲ تایی نیز در کنار برگ‌ها ظاهر می‌شوند. این گیاه ارزشمند مقاوم به خشکی بوده و آفتاب دوست است.

بادرنجبویه گیاهی است پایا، پرشاخه و پرپشت به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر و حتی بیشتر به حالت وحشی و خودرو در ایران می‌روید و همچنین در نواحی مختلف پرورش می‌یابد. از مشخصات آن این است که ریشه کوچک و استوانه‌ای شکل، سخت و منشعب دارد. برگ‌های پوشیده از تار، متقابل، بیضوی، به شکل قلب و دندانه‌دار (دندانه‌های فاصله‌دار) است. درازای برگ‌های آن ۵ تا ۸ سانتی‌متر و پهنای آن ۴ تا ۵ است. بعلاوه در سطح پهنک برگ آن رگ­برگ‌های متعدد به وضع مشبک دیده می‌شود. رنگ برگ‌های آن در سطح فوقانی پهنک، سبز تیره ولی در سطح تحتانی آن سبز روشن است. کاسه و جام آن دارای دو لب است که در آن لوب فوقانی جام شامل دو لوب ولی لوب تحتانی مرکب از ۳ لوب است. درون گل نیز ۴ پرچم (۲ بزرگ و ۲ کوچک) جای دارد. میوه‌اش چهار فندقه‌ای قهوه‌ای‌رنگ است. گیاه بادرنجبویه از طریق بذر به آسانی در زمین قابل کاشت است. در هر گرم، حدود ۲۰۰۰ بذر بادرنجبویه وجود دارد. بادرنجبویه تا ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و در آخر تابستان گل‌های کوچک دو لبه‌ای در این گیاه به وجود می‌آید. برگ‌های گیاه بادرنجبویه عطر و بوی دلپذیری منتشر می‌کنند. در سایت گیاهان دارویی ارزشمندی نظیر گل‌گاوزبان ایرانی، خاکشیر ایرانی، مریم گلی و… موجود است که امیدواریم از کاشت این گیاهان پرخاصیت بهره‌مند شوید.

خاک

گیاه بادرنجبویه خاک حاصلخیز با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. خاک‌های رسی یا لوم شنی برای کاشت بادرنجبویه مناسب هستند.

بادرنجبویه

کاشت بادرنجبویه

تکثیر توسط بذر بادرنجبویه به دور روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد:

کشت مستقیم: بادرنجبویه را در زمان مناسب (اواخر پائیز) به‌صورت ردیفی کشت می‌کنند بذرهایی که اواخر پائیز کشت می‌شوند پس از طی دوره سرمای زمستان در اوایل بهار سبز می‌شوند. رشد اولیه بادرنجبویه بسیار کند است و علف‌های هرز می‌توانند بدون رقابت به‌سرعت توسعه یابند و رویش گیاهان را تحت پائیز قرار دهند. لذا کشت مستقیم مناسب نیست و تنها در سطوح کوچک این کشت توصیه می‌شود.

کشت غیرمستقیم: در اواسط بهار (اواخر فروردین اوایل اردیبهشت) بذر را در خزانه هوای آزاد و اواخر بهمن در خزانه زیر پلاستیک کشت می‌کنند پس از کاشت به‌منظور ایجاد تراکم در بستر سطحی خاک، غلتک مناسبی زده می‌شود. آبیاری منظم و مبارزه با علف‌های هرز در طول رویش گیاهان نقش عمده‌ای در سرعت رشد بادرنجبویه دارد. اواخر تابستان (شهریور) زمان مناسبی برای انتقال نشاء از خزانه هوای آزاد و اواسط اردیبهشت نیز زمان مناسب برای انتقال نشاء از خزانه زیر پلاستیک به زمین اصلی است.

تکثیر رویشی: تکثیر رویشی از طریق تقسیم بوته انجام می‌گیرد. گیاهان دو تا سه‌ساله را باید از خاک خارج کرد. پس از تمیز کردن ریشه از علف‌های هرز و جدا کردن قسمت‌های پوسیده و آلوده برحسب اندازه پایه مادری آن را به سه تا چهار قطعه تقسیم می‌کنند. هر بوته شامل ریشه ساقه و چند برگ باشد به علت هزینه و کار زیاد، تکثیر رویشی فقط در شرایط خاص کاربرد دارد.

مدت‌زمان جوانه‌زنی: بذر بادرنجبویه بعد از گذشت ۱۲ تا ۲۱ روز جوانه می‌زند.

داشت

در سال اول رویش تا قبل از بسته شدن فواصل بین ردیف‌ها بر اثر رشد گیاهان دو تا سه بار باید اقدام به وجین مکانیکی علف‌های هرز نمود. در سطح کوچک روش مکانیکی و در سطوح وسیع کشت علاوه بر وجین مکانیکی باید از علف‌کش‌های مناسب استفاده نمود. در کشت مستقیم اوایل بهار و در کشت غیرمستقیم پس از انتقال نشاءها به زمین اصلی از علف‌کش مرکازین به مقدار ۳ تا ۴ کیلوگرم در هکتار می‌توان استفاده نمود. برای مبارزه با علف‌های هرز گیاهان دوساله و یا بیشتر اوایل بهار قبل از رویش مجدد از علف‌کش مرکازین به مقدار چهار تا شش کیلوگرم در هکتار یا از علف‌کش پاتوران (patoran) به مقدار ۵/۳ تا ۵ کیلوگرم در هکتار به‌صورت محلول باشی می‌توان استفاده نمود. از این علف‌کش‌ها تا اولین برداشت پیکرو رویشی چند بار می‌توان استفاده نمود. پس از اولین برداشت می‌توان از علف‌کش مرکازین به مقدار ۳ کیلوگرم استفاده کرد. برای مبارزه با لارو بعضی حشرات می‌توان از بازودین Basudin 5G به مقدار ۳۰ کیلوگرم در هکتار یا بازودین ۱۰ گرم به مقدار ۱۵ کیلوگرم در هکتار به‌صورت محلول‌پاشی در خاک استفاده نمود. برای مبارزه با کک نباتی شلغم و زنجره و شته سبز می‌توان از محلول یک درصد بی، آی ۵۸ یا محلول ۱/۰ تا ۲/۰ درصد فوسیدری استفاده نمود. ۲۵ روز قبل از برداشت محصول باید از بکار بردن این سموم خودداری شود. برای مبارزه با بیماری قارچ لکه برگی می‌توان از محلول فوندازول یا برستون به‌صورت محلول‌پاشی استفاده کرد.

برداشت

در سال اول یک‌بار ولی از سال دوم به بعد دو یا حتی سه مرتبه پیکر رویشی بادرنجبویه را می‌توان برداشت کرد. زمان مناسب برای اولین برداشت مرحله گل‌دهی (اواخر تیر) است. دو بین برداشت معمولاً اواسط شهریور انجام گیرد چنانچه شرایط آب و هوایی مناسب باشد اواخر مهرماه نیز می‌توان سومین برداشت را انجام داد. پیکر رویشی گیاهان از ۴ تا ۵ سانتی‌متری از سطح زمین برداشت می‌شوند. پیکر رویشی باید هنگامی برداشت شود که قطرات شبنم موجود بر سطح گیاهان بر اثر تابش آفتاب خشک شده باشند. به‌منظور افزایش کیفیت مواد مؤثر فقط برگ‌های این گیاه باید برداشت شوند. برگ‌ها پس از برداشت به‌سرعت سیاه و یا قهوه‌ای‌رنگ می‌شوند، لذا پس از برداشت باید بلافاصله در حرارت ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد خشک شود. عملکرد پیکر رویشی تازه ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار است که پس از خشک شدن ۲ تا ۴ تن پیکر رویشی خشک حاصل می‌شود. عملکرد برگ خشک ۷/۰ تا ۱ تن در هکتار است. اگر هدف از گیاه جمع‌آوری بذر باشد محصول را یک‌بار برداشت می‌کنند و آن هنگام رسیدن بذرها است. بذرها از اوایل شهریور به‌تدریج می‌رسند از آنجائی که بذرهای رسیده به اطراف پراکنده می‌شوند از این‌رو قبل از رسیدن باید آن‌ها را جمع‌آوری نمود. اندام‌های برداشت‌شده را در سایه خشک و پس از بوجاری بذرها را تمیز کرده و انبار می‌کنند. عملکرد بذر ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

نحوه کاشت در منزل

شش تا هشت هفته قبل از پایان سرما بذرها را در خانه بکارید. بذر را به‌آرامی در خاک فشار دهید و با لایه بسیار نازکی خاک بپوشانید، زیرا بذرها برای جوانه‌زنی به نور نیاز دارند. سپس با استفاده از آبپاش خاک را مرطوب کنید. بعد از پایان سرما نهال‌ها را به زمین منتقل کنید.

مدت‌زمان رشد و باردهی

رشد شاخه‌های بادرنجبویه به مدت ۶ هفته به پایان می‌رسد ولی این شاخه‌ها بعد از ۵ هفته هم قابل‌فروش هستند.

بادرنجبویه

آفات و بیماری‌ها

بادرنجبویه مستعد ابتلا به مگس سفید، کنه‌های عنکبوتی و کپک پودری است. برای مقابله با آن‌ها و حفظ سلامت گیاهان دارویی می‌توان از حشره‌کش و قارچ‌کش‌های ارگانیک استفاده کرد.

برای خرید بذر بادرنجبویه و سایر گیاهان دارویی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵9۳۳

اسطوخودوس

اسطوخودوس

اسطوخودوس یا اسطوقدوس یا لاواندولا (به انگلیسی: Lavandula یا lavender) سرده‌ای مشتمل از ۲۵ تا ۳۰ گونه مختلف از دسته گیاهان گل‌دار و از خانواده نعناعیان است. اسطوخودوس گل‌های کوچک خوشه‌ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر است. اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم متر، بسیار پرشاخه، ساقه‌های آن چهارگوشه، برگ‌های آن دراز، متقابل، پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای. برگ‌های آن‌که در بهار ظاهر می‌شود به رنگ بنفش تیره به‌صورت گل موسکاری است.

اسطوخودوس دارای برگ‌ها و کرک‌های معطر است. از کلیه قسمت‌های این گیاه مخصوصاً شاخه‌های برگ‌دار آن بوی قوی و مطبوع استشمام می‌گردد. ظاهر زیبایی که گیاه پس از گل دادن پیدا می‌نماید باعث می‌شود در بعضی نواحی و در پارک‌ها و مناطق گردشگری اقدام به پرورش آن به‌عنوان یک گیاه زینتی گردد. قسمت مورداستفاده این گیاه سرشاخه‌های برگ‌دار و گل‌دار آن است که علاوه بر مصارف درمانی، اسانس­گیری به عمل می‌آید. اسطوخودوس گیاهی چند ساله بوده و به‌صورت ۸ تا ۱۰ ساله کشت می‌شود و در برخی اوقات تا ۲۰ سال نیز دوام می‌آورد.

نام‌های دیگر گیاه اسطوخودوس عبارت‌اند از: خیر دشتی، انس­الارواح، لاوند، ممسک­الارواح، ضُرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامی، آلاله تلخ، گل‌لاوند، شاه‌اسپرم رومی. همچنین در فارسی اسطوقدوس، فرانسه lavande، انگلیسی lavender و لاتین lavandestaechas نامیده می­شود. کلمه لاواند از ریشه کلمه لاتین لاوار به معنای شوینده و پاک‌کننده است، مردم اروپا در گذشته از اسطوخودوس برای شستشوی بدن استفاده می‌کردند.

اسطوخودوس یکی از خوشبوترین گیاهان دارویی در دنیا بوده و در مناطق مختلف و وسیعی از جهان برای مصارف گوناگون کشت می‌شود، ایران، چین، کانادا، هند کشورهایی هستند که این گیاه به‌صورت خودرو یافت می‌شود. اسطوخودوس در صنایع گوناگونی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال از این گیاه در اسانس­گیری برای ساخت عطر و لوازم بهداشتی و آرایشی، صابون، شامپو، خوشبوکننده و اودکلن بهره می‌برند، اسانس این گیاه به دلیل ترکیب‌های خاصی که دارد به‌عنوان یک ضدباکتریایی قوی عمل می‌کند.

گیاه اسطوخودوس بعد از گل دادن ظاهری بسیار زیبا پیدا می‌کند و مزارع کاشت اسطوخودوس در زمان گل­دهی جاذبه گردشگری شده و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند این زیبایی در تصاویر این مطلب جلوه می‌کند. این گیاه به دلیل ظاهر زیبا و عطر فوق‌العاده‌اش در برخی مناطق به‌عنوان گیاهی زینتی کاشته می‌شود. اسطوخودوس در برخی نقاط دنیا به‌صورت خودرو رشد می‌کند، جنوب فرانسه، مناطق مدیترانه و تورنتو مناطقی هستند که این گیاه به‌وفور یافت می‌شود. اسطوخودوس گیاهی چند ساله و همیشه سبز به ارتفاع ۰٫۵ متر با برگ‌های دراز سبز رنگ و پوشیده از کرک‌های سفید است، طعم آن تلخ بوده و دم‌نوش آن خواص بسیاری دارد. اسانس این گیاه زرد مایل به سبز بوده، گل‌های این گیاه جاذب زنبورعسل بوده و عسل مرغوبی از آن تولید می‌شود.

اسطوخودوس

کاشت بذر اسطوخودوس

اسطوخودوس به سه روش تکثیر می‌شود: ۱) کاشت بذر ۲) قلمه گرفتن ۳) خوابانیدن.

قلمه گرفتن یکی از راه‌های رایج برای تکثیر این گیاه بوده که در فصل پاییز یا اوایل بهار از سرشاخه‌های نیمه چوبی اقدام به گرفتن قلمه می‌کنند و در طول پاییز و زمستان داخل بستر ماسه‌ای و با تخلخل بالا قرار می‌دهند. قلمه‌ها معمولاً در شرایط دمایی مناسب بعد از ۳ تا ۴ ماه ریشه می‌زنند و بعدازاین مدت آن‌ها را به محل اصلی کاشت منتقل می‌کنند. اسطوخودوس به‌صورت چند ساله و در اکثر مناطق ایران قابل‌کشت به‌صورت خانگی و تجاری است. گلدان انتخابی برای کاشت اسطوخودوس باید عمقی حداقل ۱۵ سانتی‌متری داشته باشد. بذر اسطوخودوس معمولاً بین ۱۲ تا ۴۰ روز بستگی به دما و شرایط کاشت جوانه می‌زنند، دمای جوانه‌زنی بذر اسطوخودوس ۲۱ تا ۲۵ درجه بوده و دمای رشد ۲۸ تا ۳۵ درجه مناسب است. بذر اسطوخودوس را قبل از کاشت به مدت ۲۴ ساعت داخل آب خیس نمایید و سپس در خاک مناسب بکارید.

برای کاشت خانگی بذرها را بهار و بعد از رفع کامل سرما بکارید. بذر این گیاه را می‌توانید ابتدا داخل گلدان کوچک یا لیوان یک‌بار مصرف و سینی نشاء در عمق ۱٫۵ تا ۳ سانتی‌متری بکارید و بعد از رسیدن به طول ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر به گلدان یا زمین اصلی منتقل کنید. یا اینکه بذرها را به‌صورت مستقیم در عمق ۵ سانتی‌متری در گلدان و زمین اصلی بکارید که در این صورت نیاز به جابجایی نداشته و تلفات کمتر است. خاک مناسب برای کاشت بذر اسطوخودوس باید نیمه سبک و دارای زهکشی مناسب باشد ترکیب خاک رس و ماسه مناسب است. برای کاشت گلدانی ترکیب کوکوپیت و پرلیت یا پیت ماس و کمپوست برای کاشت بذر مناسب است.

برای کاشت در باغچه و مزرعه ابتدا خاک را به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر زیرورو کنید و با کود حیوانی پوسیده یا کمپوست مخلوط کنید. سپس گیاهان آماده‌شده و نشاء شده از قبل را به‌صورت ردیفی کشت کنید، فاصله بین هر دو بوته را ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر و هر دو ردیف را ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید. تا قبل از جوانه‌زنی بذر بستر کشت همیشه باید مرطوب باشد ولی در غرق آبی نیازی نیست. برای تسریع در جوانه‌زنی بذرها می‌توانید بر روی بستر کشت یک مشما شفاف بیاندازید. توجه کنید که با این کار دما زیر مشما بالا می‌رود و درصورتی‌که هوا خیلی گرم باشد از انجام این کار پرهیز کنید و تنها مراقب باشید که خاک خشک نشود.

کاشت مستقیم بذر اسطوخودوس در فضای باز مشکلاتی دارد، از قبیل بارندگی شدید و شستشوی بذرها. به همین دلیل توصیه می‌شود ابتدا بذرها را به‌صورتی که بالا گفته شد نشاء کنید و سپس به محل اصلی منتقل کنید. علف‌های هرز را از همان ابتدا حذف کنید، وجود علف هرز باعث رقابت در جذب مواد مغذی خاک میان اسطوخودوس و علف هرز می‌شود و باعث کاهش مواد دریافتی موردنیاز اسطوخودوس و کم شدن اسانس و عطر گیاه می‌شود. اسطوخودوس گیاهی کم‌توقع هم به آب و هم به خاک است، در خاک‌های فقیر و کم آب رشد خوبی داشته و در خاک‌های رسی ماسه‌ای و نیمه سنگین برای کاشت در باغ و مزرعه خوب رشد می‌کند.

اسطوخودوس به شوری آب تا حدی مقاوم است و هنگامی‌که گیاه به رشد کامل رسید می‌توان با آب شور آبیاری نمود. اسطوخودوس گیاهی چند ساله است و معمولاً ۸ تا ۱۰ ساله کشت می‌شود در نتیجه باید محلی را برای کاشت انتخاب نمود که گیاه در این مدت درآنجا باقی بماند و زمین شخم نخورد یا آب‌گرفتگی نشود. اسطوخودوس در سال اول رشد محدودی دارد و کند رشد است. برای داشتن بوته‌های زیبا و خوش‌فرم باید اقدام به هرس سالانه در فصل پاییز نمود. هرس علاوه بر ایجاد بوته‌های کپه‌ای و گرد و زیبا، رشد طولی گیاه را محدود کرده و به رشد عرضی و تراکم بوته‌ها کمک می‌کند. مقدار برداشت اسطوخودوس خشک از هر بوته در سال پنجم کاشت ۵۰۰ گرم بوده که برداشت معمولاً اوایل تیر تا اواسط تابستان اتفاق می‌افتد. اسطوخودوس بستر خیس را دوست ندارد، بهتر است هنگامی‌که خاک خشک شد اقدام به آبیاری نمود.

خاک مناسب برای کاشت اسطوخودوس باید PH بین ۶ تا ۸ داشته باشد که برای کاشت تجاری و ابعاد وسیع بهتر است رعایت شود و می‌توان با افزودن آهک به خاک به این عدد دست یافت. هنگام آبیاری توجه شود که برگ‌ها خیس نشوند، اسطوخودوس مستعد قارچ برگ هستند. توصیه می‌شود که این گیاهان از گردش خوب هوا برخوردار باشند. گیاهان باید بسته به گونه آن‌ها در فاصله ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متری از هم کاشته شوند. گل‌های اسطوخودوس را با ساقه برداشت و دسته‌بندی و اقدام به خشک‌کردن می‌کنند، بعد از باز شدن چند شکوفه اقدام به برداشت کنید، این کار باید بعد از خشک شدن شبنم صبحگاهی و قبل از گرمای روز انجام پذیرد.

راه‌های دیگر تکثیر گیاه اسطوخودوس

یکی از راه‌های دیگر تکثیر اسطوخودوس تقسیم گیاه مادری است که در پاییز یا زمستان انجام می‌شود، در این روش در اواخر پاییز یا اوایل بهار گیاه را به‌طور کامل از خاک خارج نموده و اقدام به تقسیم آن به دو یا سه قسمت می‌کنند به‌طوری‌که در هر قسمت ریشه و ساقه باشد سپس اقدام به کاشت آن‌ها در محل موردنظر با فواصل ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر می‌کنند. این روش را معمولاً بر روی گیاهان سه ساله انجام می‌دهند. گیاه کامل اسطوخودوس تحمل سرما و دمای تا -۲۰ درجه را در فصل زمستان دارد ولی در فصل بهار و رشد و گلدهی به سرما کمی حساس بوده و ممکن است آسیب ببیند ازاین‌رو باید در مناطقی کشت شود که بهار و تابستان سرما وجود نداشته باشد. کاشت اسطوخودوس در مناطق نیم‌سایه و با نور کم از مقدار اسانس گل‌ها می‌کاهد. این گیاه رطوبت زیاد را دوست ندارد و آبیاری زیاد نیز باعث کاهش اسانس تولید می‌شود.

نحوه مصرف گیاه اسطوخودوس

یک قاشق خشک‌شده این گیاه (سرشاخه یا گل) را در قوری همراه با آب ریخته و همانند چای سیاه به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. استفاده از ظرف‌های مخصوص و لیوان‌های دم‌نوش نیز مناسب است. طعم این دم‌نوش شاید خیلی به طبع ما خوش نیاید ولی در ادامه به خواص دارویی آن می‌پردازیم که باید به آن توجه نمود.

اسطوخودوس

خواص دارویی و فواید گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی دارویی است در نتیجه خواص بی‌شماری دارد که در ادامه فقط به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

داروی مناسب برای بی‌خوابی ناشی از خستگی جسمی، فکری و اضطراب

رفع فراموشی و تقویت حافظه

معالجه ضعف اعصاب

درمان‌کننده رماتیسم، آرتروز و نقرس

از بین برنده افسردگی و غم و اندوه

تنظیم تپش قلب

درمان سرماخوردگی به دلیل داشتن آنتی‌بیوتیک و اثر ضدعفونی‌کنندگی

بهبود زکام و سرفه، سینوزیت، آنفولانزا

درمان خواب‌رفتگی دست‌وپا

درمان بیماری‌های مجاری ادرار

درمان زردی و رفع حالت تهوع و سرگیجه

تقویت‌کننده سلول‌های مغز و درمان میگرن

کاهش تب و حرارت بدن

کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی

درمان اسپاس­های عضلانی

پاک‌سازی کبد و درمان اختلالات کبدی

درمان بیماری‌های گوارشی و سوءهاضمه

در برخی موارد مصرف اسطوخودوس توصیه نمی‌شود:

افرادی که صفراوی مزاج هستند از مصرف آن پرهیز کنند یا همراه با سکنجبین مصرف کنند.

برای خرید بذر اسطوخودوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: 09135555933

آویشن شیرازی

 

آویشن شیرازی

آویشن یکی از گونه‌های ارزشمند آویشن در ایران است که در جنوب ایران، افغانستان و پاکستان مورد کاشت قرار گرفته است و خواص دارویی و خوراکی دارد. آویشن نیز از خانواده نعنائیان بوده و ارتفاع کوتاه (۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) و فرم بوته‌ای دارد که به‌راحتی در داخل گلدان می‌توان آن را پرورش داد، ساقه‌های منشعب و متعدد و برگ‌های کوچک و گرد با حاشیه‌های صاف و بدون دم برگ و گل‌های کوچک و به رنگ سفید از ویژگی‌های آن است.

آویشن‌ شاخه‌های کوچک پوست سفید دارد و کرک دار است. برگ‌های کوچک دایره‌ای یا بیضوی با قاعده گرد و به‌ندرت قلبی‌شکل و تقریباً نوک‌دار، برگ‌های جوان کُرک‌های کوتاه سفید و برگ‌های مسن‌تر بدون کرک هستند. چرخه‌های گل دسته‌ای و گروهی انبوه یا سنبله‌ای شکل دارد. گل‌های آن بسیار کوچک، به طول دو میلی‌متر، تخم‌مرغی درازچین و کرک‌دار هستند. آویشن دارای طبعی گرم و خشک است. آویشن به‌صورت چندساله کاشته می‌شود و بوته‌های آن تا ۵ سال یا بیشتر ماندگاری دارد.

آویشن بومی کشور ایران بوده و در اصفهان (ده کیلومتری شمال نجف‌آباد، ۲۷ کیلومتری جنوب اصفهان، کلاه‌قاضی جنوب اصفهان، شاه‌کوه)، لرستان (شهبازان، چم سنگر: مرگ سر)، خوزستان (۶۰ کیلومتری شمال شرق دزفول، بهبهان: بابا احمدی)، فارس (فیروزآباد، کوه سیوند، ارتفاعات مشرف به دریاچه مهارلو، میان جنگل، بین جهرم و منصورآباد، نزدیک طارم داراب)، بوشهر (خورموج نزدیک بوشهر، اهرم)، کرمان (بین کرمان و زرند، علی‌آباد به‌طرف اسفندقه)، هرمزگان (۲۰–۳۰ کیلومتری شرق حاجی‌آباد، گهره، کوه‌های گنو، کوه هماگ از فارغان و تیدر، آبگرم گنو)، بلوچستان (ده کیلومتری خاش به‌طرف ایرانشهر، شمال بزمان، شمال ایرانشهر، تنگ سرحه، دره رودخانه کاجو شمال قصر قند، اطراف نیک‌شهر)، خراسان (گردو ۷۰ کیلومتری جنوب ازبگو، ازبگو) و یزد (۱۵ کیلومتری غرب چاه‌ملک به طرف چوپانان، مهریز: خورمیز، بین جندق و یزد، بافق: قطروم، بین اشنیز و ندوشن) می‌روید. آویشن خشکی را به‌خوبی تحمل می‌کند و نسبت به بی‌آبی مقاوم است.

آویشن گیاهی با خواص دارویی بسیار و چندساله از خانواده نعناعیان و از جمله گیاهان دارویی است، آویشن تقریباً در تمامی دنیا کشت می‌شود و دارای گونه‌های فراوانی است که اغلب معطر و چندساله هستند. آویشن بومی مناطق مدیترانه و جنوب اروپا بوده، در کشور ایران نیز آویشن به‌طور گسترده کشت می‌شود یا گونه‌های وحشی آن در برخی نقاط می‌روید و نیاز مصرفی کشور را تأمین می‌کند. در یونان باستان، زنان به شوالیه‌ها و جنگجویان آویشن هدیه می‌دادند زیرا باور داشتند این گیاه به آنان شجاعت و قدرت می‌دهد، در قرون وسطی اروپاییان آن را زیر بالش خود قرار می‌دادند تا خواب راحتی داشته باشند.

ارتفاع گیاه آویشن بستگی به شرایط اقلیمی از ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر متغیر است، قسمت بالایی گیاه انشعاب‌های فراوانی دارد، هر چه سن گیاه بالاتر برود انشعاب‌ها بیشتر شده و بوته‌هایی پرپشت به وجود می‌آورد. برگ‌های آویشن ریز و نیزه‌ای مانند و دارای کرک‌های بسیار ریز است. برگ‌های معطر آن معمولاً به رنگ سفید دیده می‌شود و گاهی صورتی یا بنفش که جذب‌کننده قوی حشرات و زنبورها است. بذر آویشن بسیار ریز بوده، هر ۱۰۰۰ عدد بذر آویشن حدوداً ۰٫۳ گرم وزن دارد. آویشن برای رشد به هوای گرم و خشک و نیاز دارد، بسیار مقاوم به خشکی و بی‌آبی بوده.

این گیاه با اریگانو هم‌خانواده است. در زبان کردی به «آویشن»، «جعتری» و سایر مناطق کردنشین به آن «آنخ» یا «اَزوِه» گفته می‌شود و در زبان ترکی به «آویشن»، «کهلیک اُتی» و در زبان مردم لر به‌خصوص در مناطق بختیاری به این گیاه «اوشوم» گفته می‌شود. در زبان مردم رودبار استان گیلان به آن، «پلنگ مشت» می‌گویند و طعم‌دهنده اصلی غذایی به نام شامی رودباری است. یکی از گونه‌های این گیاه که در مناطق کوهستانی شمال خراسان به‌وفور یافت می‌شود به زبان کردی کرمانجی «آنخ» نام دارد. در شهرستان اقلید با نام آویشن شیرازی (Zataria multiflora) می‌روید. در آذربایجان غربی بخصوص مناطق کوهستانی نقده رویش قابل‌توجهی دارد.

آویشن

در زبان ترکی به آن کهلیک اوتو (کهلیک = کبک و اوت = گیاه) می‌گویند. برخی آن را به دلیل تشابه اسمی با کاکوتی اشتباه می‌کنند. درحالی‌که کهلیک اوتو (آویشن)، علی‌رغم تشابه اسمی با کاکوتی از آن متفاوت است. در همدان به آن آزربه و در کوخرد هرمزگان به آن اَوشُه می‌گویند. در چهارمحال و بختیاری به‌خصوص در کوهپایه‌های کلار و ناغان (اُورشُم) می‌روید. در جلگه دشت‌های میانی استان بوشهر نیز می‌روید و در گویش دشتی بوشهری به آن اُوشِه می‌گویند، این گیاه در نواحی کوهستانی استان سیستان و بلوچستان هم می‌روید و در زبان محلی به آن «ازگند» می‌گویند. گونه‌های مختلفی از آویشنیان در کوهستان‌های ایران می‌روید. در کتب طب سنتی فارسی با نام «حاشا»، «اوشن» و «صعترالحمیر» نام برده شده است.

در مناطق مختلف ایران گونه‌های مختلف ایران گونه‌های مختلف با اسامی محلی متفاوتی شناخته می‌شود از جمله در همدان «آزربه»، در اطراف تهران «آویشن یا آویشم»، در طالقان «زروه»، در زبان کردی به آن «جعتری»، «آنوخ» یا «اَزوِه» (اَزبویه) می‌گویند و در مناطق آذری نشین «ککلیک اوتی» یا «کاکله اوتی» و در سایر مناطق «صعتر»، «زعتر»، «اوشن»، «اشمه کوهی»، «سی سنبر» و «سوسنبر» نامیده می‌شود. آویشن را به‌راحتی می‌توانید در گلدان‌های سایز متوسط و در باغچه‌های منازل کشت نمود که در ادامه به‌طور کامل به آموزش آن می‌پردازیم.

کاشت

کاشت آویشن از دو طریق تکثیر می‌یابد: کاشت بذر و تکثیر رویشی (تقسیم ریشه). تکثیر قلمه (که خیلی رایج نیست).

در تکثیر رویشی در فصل زمستان گیاه را از خاک در آورده و ریشه‌های آن را به چند قسمت تقسیم کرده و در مکان‌های موردنظر می‌کاریم. برای کاشت بذر آویشن در گلدان، گلدان انتخابی باید عمقی حداقل ۱۰ سانتی‌متری داشته باشد. بذرها را در مناطق سردسیری و معتدل بهتر است ۶ هفته قبل از بهار و اتمام سرمای بهاره در منزل یا گلخانه و خزانه نشاء کنید و بهار به محل اصلی کاشت (گلدان یا باغچه) منتقل کنید. برای کاشت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هر زمانی می‌توانید اقدام به کاشت کنید. آویشن در مناطقی که دارای زمستان سرد است ممکن است زیر برف دام نیاورد و خشک شود. بذر آویشن بسیار ریز بوده، بذرها را زیر لایه بسیار نازک از خاک نرم قرار دهید و با اسپری آبیاری کنید. (عمق حداکثر ۰٫۵ سانتی‌متری)

برای کاشت خانگی بهتر است بذرها را بهار و بعد از رفع کامل سرما بکارید. بذر آویشن را می‌توانید ابتدا داخل گلدان کوچک یا لیوان یک‌بار مصرف و سینی نشاء در عمق ۰٫۲ تا ۰٫۵ سانتی‌متری بکارید و بعد از رسیدن به طول ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر به گلدان یا زمین اصلی منتقل کنید. خاک مناسب برای رشد گیاه آویشن باید نیمه سبک و دارای زهکشی مناسب باشد ترکیب خاک باغچه و کمپوست یا کود حیوانی برای کاشت باغچه و برای کاشت گلدانی ترکیب کوکوپیت و کمپوست مناسب است، آویشن خاک‌های سنگین و رسی را نمی‌پسندد. برای انتقال گیاه به باغچه و مزرعه ابتدا خاک را به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر زیرورو کنید و با کود حیوانی پوسیده یا کمپوست مخلوط کنید، سپس گیاهان آماده‌شده و نشاء شده از قبل را به‌صورت ردیفی کشت کنید، فاصله بین هر دو بوته را ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر و هر دو ردیف را ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید.

تا قبل از جوانه‌زنی بذر، بستر کشت همیشه باید مرطوب باشد ولی نه غرق آبی. برای تسریع در جوانه‌زنی بذرها می‌توانید بر روی بستر کشت یک مشما شفاف بیاندازید، توجه کنید که با این کار دما زیر مشما بالا می‌رود و درصورتی‌که هوا خیلی گرم باشد از انجام این کار پرهیز کنید و تنها مراقب باشید که خاک خشک نشود. کاشت مستقیم بذر آویشن در فضای باز مشکلاتی دارد، از قبیل بارندگی شدید و شستشوی بذرها و به هم ریختن نظم کاشت و تراکم به همین دلیل توصیه می‌شود ابتدا بذرها را به‌صورتی که بالا گفته شد نشاء کنید و سپس در فواصل منظم به محل اصلی منتقل کنید.

علف‌های هرز را از همان ابتدا حذف کنید، وجود علف هرز باعث رقابت در جذب مواد مغذی خاک میان آویشن و علف هرز می‌شود و باعث کاهش مواد دریافتی موردنیاز گیاه و کم شدن اسانس و عطر گیاه می‌شود. خاک مناسب برای کاشت بذر آویشن باید PH بین ۴٫۵ تا ۸ داشته باشد. از آبیاری زیاد آویشن بپرهیزید، ریشه‌ها به رطوبت زیاد حساس بوده و پوسیده می‌شود، آویشن به خشکی مقاوم بوده ولی آبیاری منظم توصیه می‌شود. دمای کاشت بذر و جوانه‌زنی ۲۰ تا ۲۵ درجه مناسب است، بعد از رشد دماهای بالاتر را نیز تحمل می‌کند.

آویشن

خواص آویشن

۱- طبع آویشن گرم و خشک بوده و دارای ویتامین‌های آ- ب – ای و هورمون گیاهی است.

۲- استحمام با آب جوشیده آویشن در تسکین درد رماتیسم شفابخش بوده و در رفع لاغری موضعی نیز مؤثر است.

۳- مصرف دم‌کرده آویشن در درمان صرع، قطع عادت ماهانه میگرن، تب و دفع انگل اثر خوبی دارد.

۴- آویشن مقوی، محرک، قاعده آور، التیام‌بخش، افزاینده شیر مادر، تصفیه‌کننده خون، مدر، ضدعفونی‌کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی، آرام‌بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقویت و نیروی جنسی ر افزایش می‌دهد.

۵- این خوراکی حاوی آنتی‌بیوتیک طبیعی بوده و مصرف دم‌کرده و جوشانده آن برای اشخاصی که مبتلابه بیماری‌هایی نظیر درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، سیاه‌سرفه، اختلال‌های مغزی و کلیوی، مسمومیت، دندان‌درد، شبکوری، ناراحتی کبدی، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشحات رحم، زکام سوءهاضمه، آرتروز، واریس و برفک دهان می‌باشند مفید است.

۶-عرق آویشن برای درمان جوش‌های جلدی اثر مثبت دارد.

۷- توصیه شده است که برای درمان بیماری‌های ریوی مثل برونشیت حدود ۵ قطره از اسانس آویشن را بر روی قند چکانده و به همراه چای میل کنید.

۸- دمنوش آویشن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می‌گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و ضمناً بوی بد دهان را نیز برطرف می‌کند.

۹- از آویشن در درمان بیماری‌هایی مانند گریپ­های عفونی، برونشیت، نارسائی کبد و ناراحتی‌های ریوی استفاده درمانی می‌گردد.

۱۰- از جوشانده غلیظ آویشن در تقویت پیاز مو استفاده می‌شود، از دم‌کرده رقیق آن نیز مخلوط با عسل در صبحانه به‌جای چای استفاده می‌گردد.

۱۱- از این خوراکی در تهیه قرقره‌ها (برای درمان گلودرد چرکی) و حمام‌های درمانی در رژیم‌های لاغری و در تهیه خمیردندان‌ها استفاده می‌شود همچنین از جوشانده این خوراکی به‌عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده می‌کنند.

نحوه مصرف آویشن

برای مصرف چای آویشن می‌توانید ۱ الی ۲ گرم گیاه خشک را در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش، دم و چند بار در روز میل کنید. بهترین زمان مصرف ۲ ساعت پیش یا پس از غذا است. افرادی که نسبت به مرزنجوش یا گونه‌های دیگر خانواده نعناییان حساسیت دارند، ممکن است به آویشن نیز حساسیت نشان دهند. آویشن می‌تواند میزان لخته شدن خون را کاهش دهد و به‌ویژه در مقادیر زیاد، خطر خون‌ریزی را افزایش دهد. آویشن ممکن است در بدن مانند استروژن عمل کند. از مضرات آویشن این که اگر در شرایطی هستید که بر اثر استروژن وخیم می‌شود (مثل سرطان سینه)، از مصرف آویشن خودداری کنید. آویشن می‌تواند پس از عمل جراحی یا در طول آن، از سرعت لخته شدن خون بکاهد، پس دو هفته قبل از جراحی، مصرف آن را متوقف کنید.

برای خرید بذر آویشن و سایر گیاهان دارویی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

1- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

2- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبایل: 09135555933

گل شاه اشرفی (کورئوپسیس)

 

شاه اشرفی

گل اشرفی (کورئوپسیس) با نام علمی Coreopsis tinctoria نام یک گونه از تیره کاسنیان است. گل شاه اشرفی گونه‌ای از جنس Coreopsis در خانواده آستراسه (Asteraceae) است که در دسته‌بندی قدیم جزء خانواده مرکبه یا کمپوزه Composees محسوب می‌شود. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و به‌واسطه طول مدت گل‌ریزان آن در بین همه گل‌های یک‌ساله که در گل‌کاری‌ها می‌کارند بیشتر موردتوجه قرار دارد. منشأ آن مکزیک و آمریکای جنوبی است. گیاهی یک‌ساله یا چندساله با ساقه‌های برافراشته و برگ‌های ساده و کامل و یا با بریدگی‌های پنجه‌ای یا شانه‌ای است. گل‌های مینایی شکل و زرد درخشان آنروی دمگل طویلی قرار داشته و مناسب گل بریدنی است. اغلب به‌صورت یک‌ساله در حاشیه‌ها کاشته می‌شوند.

گل شاه اشرفی گیاهی بادوام، رنگارنگ و با رشد سریع است. ساقه‌های نازک و برگ‌های سبز و باریک و گل‌های مروارید مانند تکی یا دوتایی به پهنای 2٫5 تا 5 سانتی‌متر دارند. کورئوپسیس اغلب به‌صورت یک‌ساله در حاشیه باغچه‌ها و زیباسازی فضاهای شهری کاشته می‌شود. گل اشرفی به‌عنوان یک گیاه زینتی معمولاً برای ایجاد چشم اندازهای زیبا در فضای سبز کاربرد دارد و برای طرح‌های گل‌کاری استفاده می‌شود. در طراحی فضای سبز، مارگریت و اشرفی مکمل همدیگر هستند و به خاطر رنگ زرد اشرفی و سفید مارگریت جلوه زیبایی به محیط می‌دهند. همچنین از خواص گل شاه اشرافی در زمان قدیم برای درمان بیمارانی که زخم‌ آنها دیر بهبود می‌یافت، استفاده می‌کردند.

شاه اشرفی

کاشت

از نظر زمان خزانه کاری، گل شاه اشرفی در شهریور و مهر ماه می‌توان بذر گل شاه اشرفی را خزانه کرد. زمان نشاء گل اشرفی فروردین ماه است. گل اشرفی را به دو روش کاشت شاه اشرفی و تقسیم بوته مورد کشت قرار می‌دهند. در روش کشت بذری به دو صورت کاشت مستقیم بذر گل شاه اشرفی و نشاء است. در روش نشاء بذر شاه اشرفی را در خزانه‌ای قرار می‌دهند تا رشد کند و سپس پس از جوانه زدن و پایان یخبندان آن را به زمین اصلی منتقل می‌کنند. در روش کاشت بذر مستقیم نیز بذر را مستقیماً در زمین اصلی پس از یخبندان می‌کارند. در تقسیم بوته نیز می‌توانید در فصل بهار اقدام به جداسازی ریشه‌های بوته از یکدیگر کنید و سپس بوته را در محل موردنظر بکارید.

بذر‌ شاه اشرفی را در عمق 15 سانتیمتری خاک کاشته و آن را آبیاری کنید. توصیه می‌شود چهار تا شش هفته اول، گلدان‌ها را در مکانی گرم و مرطوب و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. اشرفی از بذوری که اوایل تا اواسط بهار مستقیماً در خاک باغ کاشته شده به‌سرعت می‌روید. همین‌طور می‌توانید حدود 6 هفته قبل از آخرین زمان یخبندان در فضای بسته دانه آن ‌را در عمق 3 میلی‌متری بکارید. این گیاهان را حول و حوش زمان آخرین یخبندان بیرون ببرید. نشاها یا جوانه‌های باریک را در فاصله 20 سانتی‌متر از همدیگر قرار دهید. در خاک اطراف گیاهان جوان رقم‌های بلند قیم قرار دهید تا از ساقه‌ها در حین رشد محافظت و به آنها کمک کنند

شاه اشرفی

شرایط نگهداری

نور

گل کورئوپسیس آفتاب مستقیم را دوست دارد اما می‌توان آن را در مکانی با اندکی سایه هم کاشت. اگر سایه بیشتر باشد ممکن است گیاهان دراز و لاغر شوند اما به‌مرور به شرایط عادت می‌کنند. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید ممکن است گیاه‌تان حتی مقداری سایه در ساعات ظهر را ترجیح دهد.

آبیاری

زمانی که بذر کورئوپسیس را تازه کاشته‌اید آن را به‌طور منظم آبیاری کنید تا در خاکش مستقر شود. بعد از آن گیاه می‌تواند خشکی را به‌خوبی تحمل کند. حداقل یک بار در هفته گیاه را عمیقاً آبیاری کنید تا به رشد ریشه‌های جدید کمک کنید. خاک باید در عمق 3 سانتی‌متری از سطح مرطوب باشد. اگر بتوانید گیاه را صبح زود آبیاری کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت چرا که برگ‌های هم وقت دارند در طول روز خشک شوند.

دما

کورئوپسیس هوای گرم و خشک را دوست دارد. البته اگر هر از گاهی هوا مرطوب شود هم گیاه می‌تواند آن را تحمل کند.

خاک

اکثر گونه‌های این گیاه سختگیر نیستند و به کیفیت خاک یا پی اچ آن ایرادی نمی‌گیرند. آنها خاکی با زهکشی خوب را دوست دارند و برخی از گونه‌ها حتی خاک‌های خشک و صخره‌ای را هم تحمل می‌کنند. خاک‌های سنگین و همیشه مرطوب می‌توانند در زمستان مشکلاتی را برای گونه‌هایی که به‌صورت دسته‌ای رشد می‌کنند به وجود بیاورند. در این شرایط مخلوط کردن خاک با کمپوست می‌تواند راهگشا باشد.

کوددهی

کود دهی برای کورئوپسیس گزینه‌ای ضروری نیست و در حقیقت کود دهی زیاد می‌تواند میزان گلدهی آن را کم کند. اگر خاکی که گیاه را در آن کاشته‌اید خاک خوبی است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر سال بهار مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید.

تکثیر گل شاه اشرفی

اگرچه این کورئوپسیس گیاهی جان سخت است اما بیشتر از 3 تا 5 سال عمر نمی‌کند. کم شدن تعداد گل‌ها نشان‌دهنده این است که یا باید گیاه را تقسیم بوته کنید و یا آن را بیرون بیاندازید و گیاهی جدید با استفاده از بذرهای آن بکارید. اگر گیاه ضعیف به نظر می‌رسد هم آن را تقسیم بوته کنید. می‌توانید این کار را در بهار یا اوایل پاییز انجام دهید.

برای پرورش گل شاه اشرفی به روش تقسیم بوته، اگر گیاه را در گلدان کاشته‌اید به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به‌راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. اگر گیاه را در خاک باغچه کاشته‌اید آن را به کمک بیلچه از خاک خارج کنید، طوری که ریشه‌هایش آسیب نبینند. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به‌آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله هم به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در جایی دیگر به‌صورت جداگانه بکارید. تا زمانی که گیاهان جدید در جایشان مستقر شوند و به شرایط عادت کنند به‌طور منظم آبیاری‌شان کنید، ممکن است چندین هفته طول بکشد.

برای خرید بذر گل شاه اشرفی و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد