x تبلیغات
ظرافت

آموزش کاشت و پرورش چغندر در خانه

در این مقاله نحوه کاشت بذر چغندر در گلدان، مراحل کاشت و شرایط نگهداری این سبزی زمستانی پرخاصیت را توضیح می‌دهیم. گیاه چغندر به‌آسانی در گلدان رشد کرده و به دلیل شاخ و برگ زیبایی که دارد، می‌تواند به‌عنوان یک گیاه دوست داشتنی مهمان خانه شما باشد و علاوه بر آن شما را از خواص چغندر دست پرورده خودتان بهره‌مند کند.

مراحل کاشت بذر چغندر در گلدان

۱ـ انتخاب گلدان

برای کاشت بذر چغندر در گلدان نیاز به گلدان نسبتاً بزرگ است تا گیاه، فضای کافی برای رشد داشته باشد. مناسب‌ترین گلدان، گلدان سفالی بزرگ است. اندازه و عمق گلدانی که چغندر در آن کاشته می‌شود حداقل باید ۳۰ سانتیمتر باشد و برای گرفتن نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم از گلدان‌های بزرگ‌تر استفاده کنید.

چغندر

۲ـ انتخاب بذر چغندر مناسب

بذر چغندر مناسب را از مراکز فروش محصولات کشاورزی تهیه کنید. چغندر نیز واریته‌های مختلفی دارد که در طعم، رنگ و طول دوره رشد با یکدیگر متفاوت هستند. برای کاشت بذر چغندر در گلدان واریته چغندر گرد (round)، بالز بلاد، ایرلی وندر و دترویت دارک رد را انتخاب کنید. واریته‌های بلند و استوانه‌ای به‌ندرت در گلدان رشد می‌کنند.

۳ـ آماده کردن و کاشت بذر

گلدان را با خاک لومی یا لومی شنی مخلوط با کود پوسیده دامی پر کرده و بذر چغندر‌ها را در عمق ۲ تا ۳ سانتیمتری سطح خاک بکارید و روی آن را با کمپوست و خاک نرم بپوشانید. اگر گلدان بزرگی را انتخاب کرده‌اید، فاصله هر بذر چغندر با بذر دیگر باید ۵ تا ۱۰ سانتیمتر باشد. همچنین از آنجایی که بذر چغندر روکش ضخیمی دارد که منجر به طولانی شدن زمان جوانه‌زنی بذر چغندر می‌شود، برای سرعت بخشیدن به این روند، می‌توانید بذر چغندر‌ها را به مدت یک شب در آب ولرم بدون کلر بخیسانید. با این کار روکش بذر چغندر‌ها نرم شده و روند جوانه‌زنی تسریع می‌شود.

۴ـ مراقبت‌های بعد از کاشت

بعد از کاشت بذر چغندر، آبیاری را به‌طور کامل انجام دهید تا آب اضافی از زهکش کف گلدان خارج شود و خاک رطوبت کافی برای شروع جوانه‌زنی را کسب کند. تا زمان سبز شدن گیاه و جوانه زدن بستر کاشت را همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب حفظ کنید. گلدان را در محلی با دریافت نور مستقیم خورشید قرار دهید. گیاه چغندر ۸ هفته بعد از کاشت و هنگامی که قطر ریشه به ۲/۵ سانتیمتر رسید آماده برداشت است. همچنین در طول این زمان و هنگامی که برگ‌های چغندر به اندازه ۱۵ سانتیمتر بلند شدند، می‌توانید برگ‌های گیاه را برداشت و از آن‌ها در تهیه سالاد و پخت غذا استفاده کنید.

چغندر

شرایط نگهداری چغندر در گلدان

خاک

بهترین خاک برای پرورش بذر چغندر خاک لومی شنی حاصلخیز با پ.هاش خنثی است که از زهکش مناسب برخوردار باشد. ترکیبی از کمپوست با خاک باغچه و خاک پیت ماس به نسبت برابر نیز برای کاشت این گیاه مناسب است.

نکته: رشد چغندر در خاک‌های رسی، متراکم و دارای بافت سنگین با مشکل رو‌به‌رو می‌شود، زیرا اجازه رشد کافی در این نوع خاک به ریشه چغندر داده نمی‌شود.

آبیاری

گیاه چغندر به آبیاری متوسط و منظم نیاز دارد. لازم است بستر کاشت چغندر همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب باشد. دقت کنید آبیاری بیش از اندازه باعث آسیب به گیاه و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

دما

از لحاظ دمایی چغندر محصول فصل خنک است و مقاوم به سرماست، بنابراین در هنگام کاشت آن در منزل به این نکته توجه داشته باشید که دمای اتاق بیش از اندازه گرم نشود. دمای ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد برای کاشت چغندر در گلدان مناسب است و دما‌های بالای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، رشد و توسعه رنگ ریشه را کاهش می‌دهد.

نور

چغندر برای رشد بهینه نیاز به نور مستقیم خورشید دارد. بهترین مکان برای نگهداری و کاشت بذر چغندر در گلدان، قرار دادن گیاه در بالکن یا پنجره‌های آفتاب‌گیر جنوبی است. برای اینکه چغندر‌ها به بیشترین رشد خود برسند، لازم است روزانه حداقل ۸ ساعت نور خورشید دریافت کنند.

کوددهی

برای این که ریشه چغندر شما طعم بهتری داشته باشد، باید هر دو هفته یک بار به گلدان کود با مقدار کم نیتروژن داده شود و اگر چغندر را برای استفاده از برگ‌های آن پرورش می‌دهید باید از کود‌های متعادل استفاده کنید. همچنین کمپوست تفاله چای که در خانه تهیه شده است، در تأمین مواد مغذی مناسب برای خاک به‌خوبی عمل می‌کند.

چغنددر

آفات و بیماری‌ها

آفاتی ماند شته‌ها، سوسک‌ها و بسیاری از حشرات می‌توانند چغندر را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین بیماری سفیدک سطحی چغندر، سفیدک داخلی، لکه گرد برگ، زنگ چغندر و بیماری پوسیدگی ریشه از مهم‌ترین بیماری‌های این گیاه است که برای مبارزه با آن‌ها می‌توان از انواع قارچ‌کش‌ها استفاده کرد. با این وجود توصیه می‌کنیم اگر قصد کاشت چغندر را در منزل دارید تا حد امکان از سموم استفاده نکنید تا بتوانید از مزایای محصولی سالم برخوردار شوید.

برای خرید بذر چغندر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

 

کاکتوس دراگون فروت (میوه اژدها)

کاکتوس دراگون فروت یا میوه اژدها (Dragon Fruit) که با نام علمی Hylocereus Undatus یکی از میوه های شناخته شده در غرب جهان است که در سایر نقاط جهان نیز یافت میشود. میوه اژدها احتمالاً به دلیل شکل ظاهری آن که پوستی پوشیده از فلس دارد به این اسم نامیده میشود. میوه اژدها در واقع بومی مکزیک و جنوب آمریکا است و به خوبی در آسیا شناخته شده و به طور گسترده در سراسر این منطقه پرورش داده میشود. میوه اژدها بخشی از خانواده کاکتوس ها است و مانند بسیاری از انواع کاکتوس ظاهر جذابی دارد و وقتیکه در باغچه یا گلدان کاشته میشود نظرات همه را به خود جلب میکند. این گیاه به صورت بالارونده یا خوابیده رشد میکند و ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر بلند می شود و تنه آن ۱۰ سانتیمتر عرض دارد.

دراگون فروت در آسیا یک میوه محبوب است و مزارع زیادی از این میوه در این منطقه وجود دارد. میوه اژدها در غرب جهان هم بسیار محبوب است و مزارع تجاری زیادی از میوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به هرحال این میوه خیلی شناخته شده نیست و در اکثر میوه فروشیها دیده نمیشود و معمولاً به این میوه به چشم یک میوه عجیب و غریب نگاه میکنند. میوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولی شایع ترین آنها که باردهی زیادی دارند به رنگ زرد و قرمز می باشند. رنگهای میوه اژدها عبارت اند از: میوه با پوست قرمز و گوشت سفید، میوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، میوه با پوست زرد و گوشت سفید، میوه با پوست قرمز و گوشت صورتی، میوه با پوست صورتی و گوشت سفید.

طعم این میوه با سایر میوه های گرمسیری قابل مقایسه نیست ولی نکته اصلی این است که این میوه طعم خوبی دارد. در کل این میوه طعم شیرین و مطلوبی دارد، اما به نظر من طعم آن شبیه هندوانه است. این میوه دارای دانه های کوچکی شبیه کیوی است و خرد کردن این دانه ها زیر دندان طعم بسیار دلپذیری دارد. بهتر است این میوه سرد خورده شود (باید در یخچال نگهداری و سپس مورداستفاده قرار گیرد). میوه را باید از وسط نصف کرده و با استفاده از یک قاشق گوشت درونی میوه را بیرون آورده و بعد خورده شود. این میوه بسیار خوش طعم و با طراوت است و خوردن آن بسیار لذت بخش است. می توان میوه اژدها را به قطعات کوچک برش داده و از آن در سالاد، دسر، ژله، نوشیدنی و بستنی نیز استفاده کرد. میوه اژدها زرد رنگ طعم شیرین تری نسبت به میوه قرمز دارد، بااین حال نقطه ضعف برای پرورش انواع زرد رنگ، خارهای بلندی است که در سطح میوه وجود دارد که باید با دقت به آن دست زد.

دلایل پرورش میوه اژدها

ارزش تغذیه ای: علاوه بر سالم بودن و طعم عالی میوه اژدها و مغذی بودن آن، این میوه حاوی مقادیر زیادی فیبر، مواد معدنی، ویتامینها (به خصوص ویتامین c) و آنتی اکسید آنها برای مقابله با سرطان است.

ارزش زینتی: بسیاری از مردم کاکتوس ها را برای ایجاد منظرههای زیبا نگهداری میکنند و پرورش میدهند، گل هایی که میوه اژدها تولید میکنند بسیار زیبا هستند.

متفاوت بودن با سایر گیاهان: میوه اژدها و بوته آن در مقایسه با دیگر گیاهان بسیار متفاوت است و بسیار چشم نواز است. قرار دادن گلدان میوه اژدها روی یک میز یا در یک مهمانی همه نگاه ها را به خود جلب میکند و مورد صحبت همه مهمانان قرار میگیرد.

رشد آسان: میوه اژدها رشد آسانی دارد و مراقبت از آن نیز آسان است.

کسب درآمد: بسیاری از مردم برای کسب درآمد و فروش، میوه اژدها را پرورش می دهند. در استرالیا سوپرمارکت ها و میوه فروشی های زیادی میوه اژدها را می فروشند.

کاشت و نگهداری

میوه اژدها تقریباً در اکثر نقاط دنیا قادر به رشد است. در مناطق خیلی سرد میوه اژدها به محافظت نیاز دارد و نباید در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد میکند. دمای مناسب برای رشد میوه اژدها، درجه حرارت متوسط بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی گراد است. گیاه میوه اژدها میتواند در شرایط خشکی زنده بماند، بااین حال به نظر میرسد با دادن آب به صورت منظم به این گیاه، عملکرد آن بهتر خواهد شد و میوه های آن طعم بهتری خواهند داشت و باردهی آن نیز بیشتر میشود. خاکی که برای کاشت کاکتوس میوه اژدها مورداستفاده قرار میگیرد باید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب به راحتی بتواند از آن عبور کند. میوه اژدها توسط بذر یا قلمه کاشته میشود، از دانه هایی که درون میوه اژدها است می توان برای کاشت گیاه جدید استفاده کرد. میوه اژدها در آفتاب کامل بهتر رشد میکند، هرچند این گیاه در سایه جزئی هم قادر به رشد است.

زمان مشخصی برای کاشت میوه اژدها در نظر گرفته نشده است. این کاکتوس زندگی طولانی دارد و می توان آن را در هرزمانی کاشت. فقط باید از نظر دمایی گیاه را تحت نظر داشت و نباید آن را در دمای کمتر از ۸ درجه سانتیگراد قرار داد. کاشت بذر میوه اژدها بهتر است بعد از رفع سرما این کار انجام شود. باردهی میتواند در طول سال متفاوت باشد. درصورتی که گلدهی در تابستان باشد تولید میوه در پاییز و زمستان انجام میشود. گل های میوه اژدها گاهی اوقات دارای گل برگ هایی با اندازه بیش از ۲۰ سانتی متر می شوند. گل میوه اژدها بسیار زیبا است و گلبرگ های بیرونی آن سفید و پرچم آن زرد است. بهترین زمان برای دیدن گلها موقع طلوع آفتاب است. گل ها معمولاً در طول شب باز هستند، بااین حال گلهای باز در طول روز هم دیده شده اند. به نظر میرسد رشد گیاه بالغ که دارای گل است متوقف میشود. تولید میوه ابتدا با گلدهی شروع میشود و بهترین میوه زمانی تولید میشود که گیاه به بالاترین نقطه از رشد خود برسد. بعد از گلدهی، تولید میوه ۶ هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

یکی از مشکلاتی که باعث میشود کاکتوس از بین برود آبیاری بیشازحد و یا ماندن آب در خاک است، بنابراین باید اطمینان داشته باشید خاکی که استفاده میکنید زهکشی خوبی داشته باشد. بذر کاکتوس میوه اژدها در خاک های سبک حاوی کمپوست و هوموس به خوبی رشد میکند. این گیاه در خاک های سنگین به سرعت پوسیده می شود. برای کوددهی به گیاه میوه اژدها میتوان یک یا دو بار در سال از مخلوط کودهای مرغ و بلدرچین استفاده کرد. باید مواظب بود کود با فاصله از ساقه یا تنه گیاه ریخته شود. همچنین میتوان از کودهای تجاری موجود در بازار نیز استفاده کرد. این گیاه در شرایط سخت نیز رشد میکند ولی با مراقبت از آن عملکرد گیاه بهتر خواهد بود.

میوه اژدها بعد از برداشت رسیده نمیشود، بنابراین قبل از برداشت اطمینان حاصل کنید که میوه کاملاً رسیده شده باشد. میوه رسیده رنگ آن کاملاً از سبز به زرد یا قرمز تغییر پیدا میکند. همچنین زمانی که میوه بهآرامی فشرده میشود باید پوست آن کمی نرم شده باشد. برای جدا کردن میوه، آن را بچرخانید و سپس با یک کشش آن را از درخت جدا کنید. میوه رسیده باید بهآسانی جدا شود، درصورتیکه بهراحتی جدا نشود هنوز کاملاً نرسیده است. در چیدن میوه های زرد، خارهای آن به دست آسیب میرسانند و نباید با دست بهصورت مستقیم آن را برداشت کرد. مثلاً میتوان با کمک یک انبر میوه ها را برداشت کرد و یا از دستکش های ضخیم برای برداشت میوه اژدهای زرد استفاده کرد. درصورتیکه میوه رسیده باشد باید مقداری از خارها ریخته شده باشند، به هرحال برای چیدن آنها باید مواظب بود. میوه اژدها در دمای ۷ تا ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگهداری است.

آفات

آفات شامل مورچه ها و کرم ها هستند. زمانی که میوه ها رسیده می شوند ممکن است موردحمله پرندگان قرار بگیرند. بااین حال به دلیل خاردار بودن گیاه این اتفاق بهندرت میافتد و به نظر نمیرسد بالا رفتن از درخت میوه اژدها و نشستن روی درخت برای حیوانات کار آسانی باشد. در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممکن است مشکلات قارچی به وجود آید که باعث ایجاد لکه های زنگ روی گیاه میشود. در صورت بروز مشکلات قارچی باید از قارچکش استفاده شود و همچنین شاخه هایی که دچار آسیب شدهاند را باید جدا کرد. درصورتیکه گیاه دچار آفتاب سوختگی شود، آبیاری به پایه گیاه باعث بهبود آفتاب سوختگی می شود.

خواص میوه اژدها

۱ – این میوه دارای مقادیر بسیار کم کلسترول است و درنهایت به شما کمک میکند تا با مصرف آن بدنی شاد و سلامت داشته باشید و همچنین در کاهش وزن مؤثر است و برای دندان ها نیز مفید است.

۲ – این میوه در حفظ سلامت قلب بسیار مؤثر است. در آمریکا بیماری های قلبی و عروقی بسیار افزایش یافته است، خوشبختانه این میوه دارای یک قدرت شگفتانگیز است که سطح کلسترول بد بدن را کاهش میدهد و کلسترول خوب را افزایش میدهد. میوه اژدها یک منبع عالی از چربیهای اشباع نشده است که به قلب کمک میکند تا در شرایط خوبی قرار بگیرد.

۳ – میوه اژدها دارای مقادیر زیادی فیبر است و خوردن آن به هضم ضعیف و یبوست کمک میکند. خوردن گوشت میوه و دانه های آنکه حاوی پروتئین های خوب هستند، استقامت و قوت بدن را افزایش میدهد.

۴ – میوه اژدها دارای آنتی اکسیدآن های فعال است که خواص ضد سرطان دارند و به بدن در رهایی از رادیکال های آزاد کمک میکند.

۵ – میوه اژدها به دلیل داشتن میزان زیاد فیبر در تنظیم دیابت مؤثر است، زیرا میتواند قند خون را با سرکوب کردن خوشه های قندی در یک سطح ثابت نگه دارد. با این حال با هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با دکتر خود مشورت کنید و در صورت تائید از سمت دکتر آن را به مصرف برسانید.

۶ – خوردن میوه اژدها به دلیل داشتن آنتی اکسیدآن های قوی باعث میشود پوست شاداب و جوان بماند. شما همچنین می توانید میوه اژدها را با عسل مخلوط کنید و از آن به عنوان ماسک ضد پیری استفاده کنید.

۷ – میوه اژدها برای تقویت موها و درمان موهای آسیبدیده توسط رنگ بسیار مؤثر است و باعث حفظ رنگ مو میشود. کافی است که آبمیوه یا میوه نرم شده را روی پوست سر خود قرار دهید. میوه اژدها باعث می شود فولیکول های مو باز نگه داشته شوند و اجازه میدهد موها به راحتی تنفس داشته باشند و صاف و سالم باقی بمانند.

۸ – بیماری آرتروز به طور مستقیم بر روی مفاصل تأثیر میگذارد و باعث دردهای شدید و عدم تحرک میشود. اضافه کردن میوه اژدها به رژیم غذایی میتواند به شما در مبارزه با این بیماری کمک کند. مزایای میوه اژدها برای افراد مبتلا به ورم مفاصل آنقدر زیاد است که این میوه را بهعنوان یک میوه ضدالتهاب معرفی میکنند.

۹ – میوه اژدها در درمان آکنه بسیار مؤثر است و فقط مختص نوجوانان نیست، این میوه سرشار از ویتامین c است و می توان بهصورت یک پماد موضعی از آن برای درمان جوش استفاده کرد. یک تکه از میوه اژدها را له کنید و سپس آن را به نقاط قرمز صورت و جاهایی که جوش دارد بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب بشویید. برای گرفتن نتایج بهتر باید روزی دو بار این کار انجام شود.

۱۰ – میوه اژدها میتواند پوست هایی که توسط آفتاب آسیب دیدهاند را درمان کند. با ترکیب میوه اژدها با خیار و عسل، یک ترکیبی شبیه آلوئه ورا درست می شود که در درمان پوست های آفتاب سوخته مؤثر است. میوه اژدها به دلیل مقادیر فراوان ویتامین B3 باعث مرطوب شدن پوست و درمان منطقه آسیب دیده میشود.

۱۱ – میوه اژدها دارای مقادیر زیادی ویتامین B1 و B2 است که باعث تولید انرژی میشود.

نحوه نگهداری کاکتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباری کاکتوس ها نسبت به شرایط محیطی و گسترش آپارتمان نشینی و زندگی پرمشغله امروزی سال به سال بر تعداد پرورش دهندگان این گیاه افزوده میشود. کاکتوس یکی از گیاهان پرطرفدار است که میتوانید یک گیاه عالی برای آپارتمانهای بدون بالکن امروزی باشد. برخی از افراد به این دلیل کاکتوسها را دوست دارند که فکر میکنند این گیاه مقاومت بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارد و در نتیجه نگهداری از آن هم زحمت کمتری خواهد داشت. این طرز فکر تا حدودی درست است به این دلیل که کاکتوس میتواند آب اضافی را در خود ذخیره کند و هنگام کمآبی از آن تغذیه کند، اما باید به یاد داشته باشیم این به آن معنا نیست که نگهداری کاکتوس بدون کمترین زحمتی امکانپذیر است. البته باز هم تأکید میکنیم کاکتوس به دلیل توان ذخیره آب، بهترین گیاه برای نواحی خشک و کم آب به حساب میآید. شاید شما هم در صحراهای خشک کاکتوس های بزرگی را دیده باشید که در شرایط آب و هوایی بسیار بد هم دوام آوردهاند؛ دلیل این موضوع آن است که کاکتوس می تواند با یکبار ذخیره آب، ماه ها بدون آب به زندگی خود ادامه دهد. این نکته هم جالب است که ذخیره آب توسط ریشه های کاکتوس انجام میشود.

کاکتوس ریشه های بسیار بلندی دارد که به کمک آنها میتواند آب موردنیاز را در خود ذخیره کند. شاید بتوان گفت این بزرگترین تفاوت کاکتوس با سایر گیاهان است. اگر شما در خانه گیاه کاکتوس دارید دقت کنید درون خاک کاکتوس باید از شن و سنگریزه نیز استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد و باید در محیطی گرم قرار بگیرد. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید آبیاری کاکتوس است. به خاطر داشته باشید کاکتوس نسبت به سایر گیاهان باید با فاصله زمانی طولانیتری آبیاری شود. البته آبیاری کاکتوس باید با توجه به نوع آن، فصل، گرمای محیط و اندازه گیاه تعیین شود. با در نظر گرفتن همه این موارد و از آنجا که امروزه کاکتوس ها در اندازه های مختلف ارائه و فروخته میشوند، می توانید با توجه به فضای خانه خود، تعدادی از این گیاه را در نقاط مختلف نگهداری کنید. گلدان های رنگی و کوچک کاکتوس به خوبی میتوانند پشت پنجره، روی میزهای کنار دیوار و کنار قاب عکس های رومیزی قرار بگیرند و جلوهای خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

برای خرید بذر کاکتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش فلفل در خانه

توجه داشته باشید که در واقع فلفل از جمله سبزی‌های خوش عطروطعم محسوب می‌شود که اغلب در همه غذاها و خوراکی‌های مصرفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی فلفل در انواع مختلف شیرین، تند، چیلی، سفید و نارنجی یافت می‌شود و شما می‌توانید در اندازه‌های مختلفی آن را تهیه نمایید.

فلفل

دستورالعمل‌های کاشت انواع فلفل‌ها

همان‌طور که متوجه شدید فلفل‌ها دارای انواع مختلفی هستند و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا به بیان نحوه کاشت فلفل سبز و کاشت فلفل دلمه‌ای و کاشت فلفل چیلی در گلدان بپردازیم تا بتوانید در روند کاشت و پرورش از آن استفاده نمایید:

مراحل کشت فلفل سبز در گلدان

بهتر است بدانید که فلفل سبز درواقع گیاهی مقاوم است که به‌راحتی می‌تواند با فضای آپارتمان سازگار شود و توصیه می‌شود برای کاشت آن بذر فلفل را از مراکز تولید گل و گیاه تهیه نمایید. پس از تهیه بذر فلفل بایستی آن‌ها را درون سینی نشا در لایه سطحی بستر کشت قرار دهید و روی آن را با لایه نازکی از کمپوست به ضخامت ۵ میلی‌متر بپوشانید. توجه داشته باشید که بهترین بستر کشت برای کاشت بذر فلفل ترکیبی از شن، ماسه و کمپوست است.

توصیه می‌شود که سینی نشا را در یک محل گرم و مرطوب قرار دهید و به‌طورکلی یکی از بهترین فضاها برای قرار دادن سینی آشپزخانه و پشت پنجره است. توجه داشته باشید که می‌توانید سطح سینی را با پلاستیک بپوشانید.

زیرا استفاده از پلاستیک باعث ایجاد شرایط گلخانه‌ای گرم و مرطوب خواهد شد. توجه داشته باشید که سطح بستر کشت بایستی در طول دوران جوانه‌زنی مرطوب بماند و برای اینکه بستر رطوبت خود را از دست ندهد بایستی بذر فلفل ها را به‌صورت روزانه آبیاری نمایید و چنانچه بستر بیش از اندازه خشک شده بود می‌توانید آن را دو مرتبه آبیاری کنید به این نکته هم توجه داشته باشید که نباید سطح خاک غرقابی گردد. بهتر است بدانید که بذر فلفل سبز با قرارگیری در شرایط محیطی مناسب در طول مدت زمان ۱ الی ۲ هفته جوانه خواهد زد. توصیه می‌شود که پس از دو برگی شدن جوانه‌ها جوانه‌های ضعیف را حذف نمایید و گیاهچه های قوی‌تر را به گلدان اصلی انتقال دهید. توجه داشته باشید برای این کار بایستی گلدانی نسبتاً بزرگ را انتخاب نمایید که تقریباً ۲۰ لیتر فضا داشته باشد. به‌طورکلی فلفل سبز با قرارگرفتن در شرایط مساعد و مناسب پس از گذشت مدت زمان ۶۰ الی ۱۲۰ روز آماده برداشت خواهد بود.

فلفل

مراحل کشت فلفل دلمه‌ای در گلدان

توجه داشته باشید که برای کاشت این بذر فلفل بایستی آن را از مراکز فروش گل و گیاه تهیه نمایید و پیش از کاشت بایستی حدود ۲ الی ۸ ساعت آن‌ها را درون آب بخیسانید تا سرعت جوانه‌زنی در گیاه افزایش پیدا کند. حالا باید گلدان موردنظر خود را برای کاشت انتخاب نمایید و توصیه می‌شود گلدانی را انتخاب کنید که از گلدان فلفل سبزها بزرگ‌تر باشد. همچنین شما می‌توانید این نوع بذر فلفل را نیز درون باکس‌هایی پرورش دهید و در این روند بایستی باکس‌های حاوی بذر فلفل را در محیط بالکن قرار دهید. توصیه می‌شود که گلدان را با بستر کشت مناسب پر کنید و به‌طورکلی خاک مناسب برای کاشت بذر فلفل ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس است که شما می‌توانید این موارد را از مراکز خوب باغبانی تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که در صورت فراهم کردن شرایط محیطی مناسب مدت زمان ۶ الی ۸ هفته طول خواهد کشید تا بذر فلفل ها جوانه بزنند و شما می‌توانید ابتدا بذر فلفل ها را درون سینی نشا بکارید و پس از جوانه زدن و دو برگی شدن آن را به گلدان اصلی انتقال دهید. به‌طورکلی فلفل دلمه‌ای برای رشد خوب نیاز به دما و نور کافی دارد و بایستی مراقبت‌های لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید که از زمان کاشت تا برداشت فلفل‌ها حدود ۶ الی ۱۰ هفته طول خواهد کشید و بایستی برداشت را زمانی انجام دهید که ۸۵ درصد رنگ میوه‌ها کامل شده باشد همچنین شما می‌توانید در طول هفته یک الی سه مرتبه محصول خود را برداشت نمایید. توصیه می‌شود که برای بریدن فلفل‌ها از قیچی یا چاقوی تمیز استفاده نمایید. پس از برداشت می‌توانید از خواص فلفل دلمه‌ای که موردتوجه عموم است استفاده نمایید.

فلفل

مراحل کشت فلفل چیلی در گلدان

بهتر است بدانید که کشت این نوع فلفل که بدان فلفل هندی نیز گفته می‌شود مانند سایرین انجام خواهد شد و نکته‌ای که دانستن آن مهم است این است که فلفل چیلی در هواهای گرم رنگ تند و قرمزی به خود خواهد گرفت و در هواهای خنک نیز شیرین‌تر و رنگی قرمز روشن به خود می‌گیرد.

برای کاشت این نوع فلفل بایستی در مرحله اول بذر فلفل چیلی را درون گلدان بکارید و پس از چند برگی شدن آن را به گلدان اصلی انتقال دهید. همچنین می‌توانید بستر گیاه را پر از کود پوسیده و خاک برگ کنید و گلدان را در فضایی گرم قرار دهید. توجه داشته باشید که اگرچه فلفل چیلی گرما و فصل گرما را دوست دارد اما قرارگیری در دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی‌گراد به پژمرده شدن برگ‌ها منجر خواهد شد و به‌تدریج گلدهی آن به تعویق خواهد افتاد. بهتر است بدانید که بذر فلفل های چیلی به مدت زمان حدود ۸ الی ۱۰ هفته نیاز دارد تا بتواند جوانه بزند و عمل محصول دهی خود را انجام دهد. پس پرورش دادن این نوع فلفل می‌توانید از خواص فلفل هندی در غذاهای خود استفاده نمایید.

برای خرید بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

فلفل سبز شیرین

فلفل سبز شیرین

فلفل گیاهی است یک‌ساله که درجه حرارت پایین باعث کم شدن دوره رشدش می‌شود. در بعضی از مناطق که آب‌وهوا مساعد باشد، ممکن است ساقه خشبی شود و بیش از یک سال عمر کند و به‌صورت گیاه دوساله درآید. وقتی‌که ساقه اصلی آن ۱۰ تا ۱۲ برگ تولید میوه می‌کند. سپس شاخه‌های جانبی آن به وجود می‌آیند که در انتهای آن‌ها گل‌ها ظاهر می‌شوند. در بعضی از ارقام آن بوته عرضی رشد کرده، روی زمین پهن می‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بیضی شکل و متناوب روی ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهای ریشه قطع نشود، ممکن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متری در داخل خاک رشد کند. هر گل فلفل دارای گلبرگ پیوسته است که به رنگ سفید یا ارغوانی دیده می‌شود. گاهی رنگ پرچم‌ها به‌صورت آبی دیده می‌شود و حشرات در گرده‌افشانی آن نقش مهمی ایفا می‌‌کنند. میوه آن به‌صورت سته است که دارای تعداد زیادی بذر است و داخل آن از چند حفره یا قسمت تشکیل شده است که ممکن است بین ۲ تا ۴ و گاهی تا ۵ قسمت متغیر باشد. گاهی روی یک بوته تمام انواع میوه با حفره‌های مختلف دیده می‌شود.

شکل میوه بسیار متغیر است. آن‌ها به‌صورت کشیده، نوک‌تیز، گرد و کروی، مخروطی و یا استوانه‌ای مشاهده می‌گردند. رنگ میوه نارس سبز است ولی وقتی‌که رسید به رنگ‌های زرد، قرمز و یا قهوه‌ای ظاهر می‌شود. فلفل از جمله سبزی‌های بسیار خوش‌طعم است که تقریباً در همه غذاها و خوراک‌ها از آن استفاده می‌کنیم. فلفل در انواع مختلف شیرین، تند، چیلی، سفید، زرد، نارنجی، قرمز، سبز، بنفش و حتی قهوه‌ای موجود است. فلفل‌ها اندازه‌های بزرگ یا کوچک دارند. کشیده و قلمی یا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌ای و ساده دارند. به‌طورکلی، خانواده فلفل‌ها بسیار وسیع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بی‌شماری در سراسر دنیا دارند؛ اما به‌طورکلی فلفل را به دو دسته فلفل تند یا فلفل شیرین تقسیم‌بندی می‌کنند. بهترین نمونه فلفل شیرین، فلفل دلمه‌ای است. البته فلفل‌های دیگری نیز هستند که شیرین هستند؛ اما فلفل دلمه‌ای همیشه و در هر شرایطی شیرین است. دلیل تند بودن فلفل‌های چیلی نیز کپسای سین (نوعی الکالوئید) است که در آن‌ها وجود دارد. میزان تندی فلفل‌ها نیز با هم فرق دارد. به‌طور مثال، فلفل‌های قرمز بسیار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فرم فلفل شیرین سبز کشیده و رنگ آن سبز روشن و طعمش شیرین بوده و مناسب تازه خوری است. این فلفل به رنگ سبز بوده ولی اگر بیش‌ازاندازه بر روی بوته بماند به رنگ قرمز درمی‌آید و ممکن است مزه آن تند شود. آبیاری به‌اندازه در حفظ طعم شیرین آن مؤثر است. بذر فلفل سبز شیرین به مدت ۷۵ تا ۸۰ روز بعد از کاشت شروع به باردهی می‌کند و تا قبل از شروع سرما محصول دهی را ادامه می‌دهد. در فصل سرما نیز می‌توانید (اگر در گلدان کاشته‌اید) آن را به‌جای گرم‌تر منتقل کنید و در تمامی سال از برداشت محصول آن لذت ببرید. بوته‌های این فلفل نسبتاً پربار بوده و بهتر است آن را در آفتاب کامل یا سایه جزئی کاشت، برای کاشت گلدانی باید دقت شود در محیطی قرار بگیرد که روزانه حداقل ۶ تا ۷ ساعت نور کافی داشته باشد. (پشت پنجره‌های نورگیر یا بالکن محفوظ از سرما)

احتیاجات آب‌وهوایی

فلفل مانند گوجه فرنگی و بادمجان یک سبزی فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. کلیه احتیاجات آب‌وهوایی، کودی، اعمال زراعی آن شبیه گوجه فرنگی و بادمجان است. ذکر این نکته لازم است که شاید فلفل خشکی را بهتر تحمل کند. مقادیر نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و میوه آن است. حرارت زیاد و رطوبت کم باعث ریزش گل و میوه می‌گردد. در طول دوره رشد، دما نباید از ۳۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود و یا از ۱۸ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر رود. مناسب‌ترین دما برای رشد فلفل بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است. شایان‌ذکر است که دما در شب در تشکیل میوه تأثیر بسزایی دارد. چنانچه دما در شب پایین‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر از ۲۴ سانتی‌گراد برسد، میوه تشکیل نمی‌شود.

خاک مناسب

خاک‌های لوم شنی که رطوبت را تا اندازه‌ای در خود نگه می‌دارد، برای فلفل مناسب است. فلفل نسبت به کودهای آلی و شیمیایی عکس‌العمل مثبت نشان می‌دهد. pH بین ۵/۶ تا ۵/۷ برای رشد آن مناسب است؛ ولی در pH کمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نیز می‌تواند به‌خوبی رشد کند و محصول بدهد. فلفل pH کمی اسیدی را بهتر از گوجه فرنگی و بادمجان تحمل می‌کند. البته خاک‌های کمی اسیدی را می‌توان با آهک اصلاح نمود.

کاشت

فلفل را می‌توان مانند گوجه فرنگی و بادمجان مستقیماً کاشت و یا خزانه‌گیری کرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل برای تهیه نشا برای یک هکتار زمین کافی است. بوته‌ها ممکن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقی بمانند. فلفل را در جوی و پشته نشا می‌کنند. عرض پشته‌ها که همان فاصله دو خط کشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر و فاصله دو بوته روی خط کشت بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر متغیر است.

برای کاشت فلفل در گلدان نیز می‌توانید از ترکیب خاک‌برگ و کود حیوانی و خاک باغچه استفاده کنید. البته اگر می‌خواهید گلدان را در منزل نگه‌دارید بهتر است برای دوری از آفات و بیماری‌های خاک باغچه و کود حیوانی از خاک‌های آماده همانند کمپوست استفاده کنید. داخل گلدان گودال‌های کوچک ایجاد کنید. اکنون نشاء را از جای خود به همراه خاک اطراف ریشه بردارید و در حفره‌ای که در گلدان ایجاد کرده‌اید بکارید. بهتر است مقداری از ساقه نیز درون خاک برود. حال با دست خاک اطراف نشاء را فشار دهید. گلدان را خوب آبیاری کنید و در محیطی پرنور و گرم (دمای ۲۱ تا ۳۰ درجه) قرار دهید و منتظر رشد آن باشید. اگر می‌خواهید گلدان را در منزل نگه‌داری کنید حتماً باید محیطی پرنور را برایش در نظر بگیرید، پشت پنجره جنوبی با حداقل ۸ ساعت نور در روز ایده آل است. اگر این شرایط را نمی‌توانید فراهم کنید باید از نورهای کمکی (فلورسنت) استفاده کنید. برای این کار باید چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری گیاه قرار دهید. (معمولاً برای فلفل می‌توانید در روز حدود ۱۵ ساعت از این نور بهره ببرید). آبیاری باید هر چند روز یک‌بار هنگامی‌که سطح خاک خشک شد انجام شود. آبیاری بیش‌ازحد باعث ریختن گل‌ها و آسیب دیدن گیاه می‌شود. گل‌های فلفل به‌طور طبیعی در محیط بیرون از خانه گرده‌افشانی می‌شوند و به محصول تبدیل می‌شوند. ولی اگر گلدان‌ها را داخل منزل و پشت پنجره یا حتی داخل بالکن نگه‌داری نموده‌اید باید برای گرده‌افشانی دست‌به‌کار شوید. برای گرده‌افشانی از یک قلم‌مو یا یک عدد گوش پاک‌کن می‌توانید کمک بگیرید. گوش پاک‌کن را به‌آرامی به گرده بساک گل نر مالش دهید و آن را به کلاله گل ماده منتقل کنید. بعد از گرده‌افشانی گل‌ها به‌مرور تبدیل به فلفل می‌شوند. اجازه دهید تا فلفل به حداکثر اندازه خود برسد و سپس با قیچی یا چاقو به‌آرامی آن را از بوته جدا کنید. فلفل سبز شیرین در ابتدا سبز بوده و اگر خیلی روی بوته بماند اکثر اوقات طعم شیرینی دارد ولی ممکن است بستگی به شرایط کاشت اعم از آبیاری و خشکی و رطوبت هوا طعم آن به‌تندی برود.

اهمیت غذایی و دارویی

خواص فلفل خیلی زیاد است. فلفل دارای انواع ویتامین‌های A، B۱، B۲، نیاسین و C است. بخصوص فلفل از نظر ویتامین‌های A از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین فلفل دارای املاح کانی فراوان است. عناصری هم چون کلسیم، فسفر، آهن، سدیم و به‌خصوص پتاسیم در فلفل به حدود وفور وجود دارد. همچنین فلفل دارای پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ترکیبات فیبری است. بیش از ۹۰ درصد وزن فلفل را آب تشکیل می‌دهد. تندی فلفل مربوط به ترکیبات فنولیک به نام کاپسا ایسین می‌باشد که مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزی رنگ فلفل در هنگام رسیدن میوه مربوط به ترکیبات مختلف شیمیایی به نام کاپ سانتین، کاپ سانوهین، کاپ سوربین، زی زانتین، کریپتوزانتین و لوتئین است که برای خوش‌رنگ و خوش‌طعم کردن غذا به آن اضافه می‌کنند. از فلفل به‌عنوان دارو استفاده می‌شود و آن در درمان روماتیسم، سوءهاضمه، ناراحتی‌های اعصاب و لمباگو تجویز می‌گردد. فلفل دارای ویتامین‌های A، B، B6، C، پروتئین، کالیم، کلسیم، منیزیم، چربی، روغن، فیبر، بتاکاروتن، هیدروکربن، شکر، بیوفلاونیدن، کپساسین و آنتی اکسیدان است که باعث جلوگیری از سرطان دستگاه گوارشی و پائین آوردن کلسترول خون و افزایش جریان خون می‌گردد. فلفل باعث ترشح آنتی باکتری‌ها و جلوگیری از عفونت روده‌ها می‌گردد و در تسکین و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزایی دارد. همچنین به دستگاه گوارشی در هضم غذا کمک می‌کند.

چگونگی برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگی دارد. ارقام فلفل شیرین را وقتی برداشت می‌کنند که میوه‌های آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولی باید به رشد کاملشان رسیده باشند. این نوع فلفل را به‌عنوان سبزی مصرف می‌‌نمایند. برای تهیه ادویه باید میوه کاملاً رسیده و قرمز باشد.

آفات و بیماری‌ها

از آفات مهم فلفل می‌توان از شته‌ها، تریپس، کرم شب‌پره زمستانه، کک‌های گیاهی و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بیماری‌های مهم فلفل آنتراکنوز، پژمردگی باکتریایی، لکه برگی، پوسیدگی میوه، سفیدک حقیقی، بیماری بوته میری فیتوفترایی فلفل و بیماری‌های ویروسی قابل ذکر است.

برای خرید بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻛﺎﺷﺖ، داﺷﺖ و ﺑﺮداﺷﺖ انواع کلم

کلم بروکلی

کلم‌ها از سبزی‌ها فصل سرد است که به‌خوبی در گلدان رشد می‌کند. کلم بروکلی یکی از سبزی‌ها فصل سرد است که به‌خوبی در گلدان رشد می‌کند و می‌توان آن را به‌صورت خام، بخارپز، آب پز یا سرخ‌کرده مصرف نمود. کلم بروکلی یکی از گونه‌های گل کلم است و بوته آن می‌تواند تا ۹۰ سانتی‌متر هم بلند شود.

کلم بروکلی

کلم بروکلی با دانه کاشته می‌شود. قبل از کاشت بذر کلم بروکلی، خاک را آماده کنید و آن را با کمپوست مخلوط کنید. بذر کلم بروکلی را باید یک ماه قبل از آخرین سرمایی که در منطقه انتظار می‌رود کاشت و می‌توان آن را در بیرون از خانه نگه‌داری کرد. همچنین می‌توان بذر کلم بروکلی را ۲ ماه قبل از آخرین سرما در خانه نشا کرد و بعد از شکل گرفتن دو برگ حقیقی آن‌ها را به گلدان‌های بزرگ‌تر منتقل کرد. به دلیل این‌که کلم بروکلی یکی از سبزی‌ها بزرگ است باید از یک گلدان که اندازه آن حداقل ۳ گالن است استفاده کرد. بذر کلم بروکلی را باید در یک خاک غنی با زهکشی خوب کاشت. بذر کلم بروکلی را باید در عمق ۱ سانتی‌متری در خاک کاشت. کلم بروکلی ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از کاشت بذر کلم بروکلی قابل‌برداشت است. کلم بروکلی را قبل این‌که رنگ آن زرد شود برداشت کنید.

گل کلم

گل کلم دوساله که در سال‌ اول طی رشد رویشی تولید مجموعه‌ای از گل خوراکی می‌کند و در سال دوم به گل و بذر می‌نشیند. این بذر کلم را می‌توان در زمینی که خاک آن سنگین و به‌اندازه کافی دارای مواد آلی است کاشت. در نواحی معتدل و اوایل بهار نشای گل کلم را پس از اتمام سرمای بهاره به‌صورت خطی بکارید. این بذر کلم نسبت به کمبود آب و سله بستن خاک بسیار حساس است. انواع تابستانه و پاییزه این بذر کلم را می‌توان در خاک‌های رسی و باتلاقی و انواع زودرس آن را در خاک‌های سبک کاشت. دمای ایده ال برای رشد رویش اولیه این بذر کلم بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

گل کلم

فاصله ردیف‌ها را برای این بذر کلم حدود ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر و فاصله بوته‌ها را ۳۰ سانتیمتر در نظر بگیرید. بعدازاینکه گل آن ظاهر شد پوشانیدن آن با برگ‌های اطرافش و حتی بستن آن با نخ به خاطر جلوگیری از تشعشع مستقیم آفتاب که باعث تغییر رنگ و تیرگی گل آن می‌گردد الزامی است. این بذر کلم نسبت به دمای پایین‌تر از ۴ و بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد حساس است و دمای مناسب آن حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. نیاز به مواد غذایی گلم کلم بسیار زیاد است، علاوه بر کود حیوانی، دادن کودهای ازته به‌صورت سرک در سه نوبت توصیه گردیده است.

کلم پیچ

دارای سه گونه مشخص است. کلم پیچ سفید، کلم پیچ قرمز و کلم پیچ میلان که نوع اخری دارای برگ‌های ناصاف و مجعد با رنگ سبز مایل به آبی است. برای کاشت بذر کلم پیچ همانند گل کلم عمل نمایید. بذر کلم پیچ در مقابل یخبندان مقاوم بوده و در آب‌وهوای خنک و رطوبت زیاد به‌خوبی رشد می‌نماید. دمای ایده آل بذر کلم پیچ برای رشد نسبی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. آبیاری به‌موقع بذر کلم پیچ و نیز دادن کود سرک به آن ضروری بوده، زیرا کم‌آبی باعث ترکیدن پیچ کلم می‌شود و نسبت به کم‌آبی نیز بسیار حساس است. موقع برداشت کلم‌ها هنگامی است که مجموعه کروی شکل برگ‌ها کاملاً سفت شده باشد.

کلم پیچ

برای خرید بذر کلم در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آشنايي با شويد

شوید

شِوید یا شِوِد (نام علمی: Anethum graveolens dhi) گیاهی است یکساله یا دوساله که گاهی بلندی آن به یک متر نیز میرسد. ریشه آن راست و مخروطی شکل و سفید است. این گیاه بومی جنوب غربی و آسیا و آسیای میانه است و امروزه در بیشتر نقاط گیتی ازجمله بخشهای جنوب اروپا، ایران، مصر، آمریکا و چین پرورانده میشود. شوید منبع غنیای از کلسیم و پتاسیم است. شوید گیاهی چندساله و یا یکساله از خانواده چتریان است. ارتفاع آن به ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر میرسد. ساقه ها باریک و متناوب بوده که انشعابات زیادی دارند. برگها نخ مانند هستند ولی از برگهای رازیانه پهنای بیشتری دارند. گلها سفید و یا سفید-زرد هستند که در گلآذین چتری قرار میگیرند. بذرها نازک بوده که خطوط برجستهای بر روی آن قرار دارد. ترکیبات موجود در شوید عبارتاند از کربوهیدراتها، فیبر، ویتامین B1، B2، B3، B5، B12، ویتامین A، ویتامین C و همچنین کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، سدیم و روی. ترکیبات معطر شوید شامل Apiole، dillapiole، Carvone، Myristicin و Umbelliferone میشود. شوید به صورت های مختلف مانند شوید تازه، شوید خشک و عرق شوید مصرف می شود.

دانه شوید دارای ۵/۲ تا ۴ درصد اسانس است که مقدار آن براساس منطقه جغرافیایی و فصل تغییر میکند و تا ۷/۷ درصد هم میرسد. قسمت اعظم اسانس میوه شوید، دـ کارن، لیمونن و آلفافلاندرن است که هر سه حدود ۹۰ درصد اسانس را شامل میشوند. ترکیبات دیگر میوه شوید عبارتاند از: دیلانوزید، کومارینها، کامپفرول و ترکیب ۳ ـ گلوکورونیده آن، وی سنین، میریستیسین و سایر فلاوونوئیدها، اسیدهای فنلی، پروتئین (حدود ۱۶ درصد)، چربی (حدود ۱۵ ـ ۱۰ درصد). اسانس سر شاخه هوایی شوید که از سر شاخه تازه آن به روش تقطیر با بخار آب به دست میآید، شامل ۲۸ تا ۴۵ درصد ترکیبات کتونی مانند کارون می باشد که بر اساس فصل محصول برداری متفاوت است. ریشه گیاه شوید نیز دارای اسانس است که ۹۵ درصد اسانس ریشه را آلفا ـ بتاپینن تشکیل می دهد.

شوید برای رشد مناسب به آبوهوای گرم بهخصوص در تابستان نیاز دارد. شوید به آفتاب کامل برای رشد نیاز دارد و کمترین میزان سایه نیز رشد آن را محدود میکند. بذر شوید میتوانند بین ۳ تا ۱۰ سال قوه نامیه خود را حفظ کنند. فصل گلدهی شوید شهریور و مهر است. بهترین زمان برداشت برگها در زمانی است که گلها شروع به باز شدن میکنند. خواص شوید عبارتاند از درمان کمبود اشتها، عفونتها، مشکلات مجاری گوارشی، مشکلات مجاری ادراری، اسپاسم، نفخ، اختلالات خواب، تب، سرماخوردگی، برونشیت، مشکلات کبد و صفرا.

اگر میخواهید سبزی هایتان رو پشت پنجره و تو گلدانهای زیبا پرورش بدهید بهتر است از خاک آماده و تمیز استفاده کنید تا فضای آپارتمان از حشره و موجودات دیگر پر نشود. بهترین خاک برای کاشت سبزی جات کمپوست های آماده است. اگر فقط میخواهید چند نمونه سبزی بکارید بدون شک ریحان سبز یا بنفش، تربچه، جعفری و شاهی اولین انتخاب ها هستند. برای اینکه سبزی های شما همیشه سبز و شاداب و از بیماری و آفات به دور باشند میتوانید از کود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید.

بذر معمولی سبزی معمولاً به صورت کیلویی عرضه میشود و ناخالصی دارد و بخشی از آن را تخم علف تشکیل میدهد و نسبت به بیماریها مقاومت پایینی دارد و انتخاب مناسبی برای کاشت در آپارتمان و ابعاد کوچک مثل گلدان نیست. برخلاف تصور بسیاری بذر اصلاح شده به معنای دستکاری ژنتیکی و تراریخته نیست. بلکه به معنای دقت در بذرگیری و انتخاب محصول مناسب برای بذرگیری است و گرده افشانی و تلقیح بهصورت علمی و بر اساس استاندارهایی انجام میگیرد. درنتیجه بذر اصلاح شده نسبت به بیماری و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتری دارد همچنین از نظر رنگ و شادابی برتر از بذرهای معمولی اند. درنتیجه انتخاب مناسب تری برای کاشت بوده و تجربه بسیار خوبی از کاشت را به همراه دارد.

روش کاشت بذر سبزی شوید در گلدان

بذر شوید، خاک استاندارد (کمپوست پیشنهاد میشود)، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت شوید در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را برای مدت ۱۰ ساعت و حداکثر ۳ روز خیس میکنیم. خاک را الک کرده تا نرم و یکدست شود. گلدان موردنظر را از خاک مرغوب (کمپوست آماده) پر میکنیم (بیش از ۳/۴ گلدان)، گلدان انتخابی باید زهکشی خوبی داشته باشد (در انتهای آن سوراخ مناسبی برای خروج آب اضافی باشد). سپس اقدام به آبیاری گلدان میکنیم تا آب کاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبیاری گلدان بذرها را بر روی خاک میریزیم و حداکثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روی آن خاک میریزیم. ریختن خاک زیاد روی بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمیتوانند رشد کنند. سپس با افشانه آب را بر روی سطح خاک اسپری کنید به صورتی که مطمئن شوید آب به بذرها رسیده و این کار را هر روز یا روزی دو بار انجام دهید.

قبل از سبز شدن بذر سبزی نباید اجازه دهید سطح خاک خیلی خشک شود در این صورت از جوانه زدن خبری نیست. آبیاری زیاد نیز باعث میشود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه زنی صورت نگیرد. هنگامیکه سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید. البته میتوانید بدون خیس کردن بذرها در آب، آنها را به صورت دستپاش بر روی سطح خاک بریزید و با چنگال سطح خاک را زیرورو کنید تا بذرها به زیر خاک بروند. کود دهی را از هفته دوم بعد از جوانه زنی شروع کنید. برای این کار بهتر است ابتدا مقداری خاکبرگ یا کمپوست یا کود حیوانی بر روی باغچه ریخته و با بیلچه خاک را زیرورو میکنیم و سپس خاک را نرم و تخت و یکدست میکنیم. بذرها را به صورت دست پاش و یکنواخت در محل موردنظر ریخته و سپس با شن کش یا چنگال خاک را با آرامی زیرورو میکنیم تا بذرها به زیر خاک بروند. سپس به آرامی اقدام به آبیاری میکنیم به صورتی که آب بذرها را جابجا نکند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز یا روزی دو بار باغچه را آبیاری کنیم.

برای برداشت سبزی به خصوص در اولین برداشتها بهتر است از قیچی استفاده کنیم زیرا بذرها زیاد در عمق قرار نداشته و ریشه قوی نداشته درنتیجه ممکن است از خاک دربیایند. برای برداشت سبزی ها را نباید از ریشه در بیاوریم بلکه تنها نوک آن را جدا کنیم و مصرف کنیم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزی، مجدد میتوانیم آن را برداشت کنیم و سبزی ها دوباره سبز میشوند.

برای خرید بذر شوید و سایر سبزی جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

دراگون فروت (میوه اژدها) گیاهی از خانواده کاکتوس است که هم جنبه‌های زینتی دارد و هم برای میوه‌های خوراکی‌اش کشت می‌شود.

بذر کاکتوس دراگون فروت (میوه اژدها)

زمان کاشت

زمان مشخصی برای کاشت بذر دراگون فروت در نظر گرفته نشده است. این کاکتوس زندگی طولانی دارد و می‌توان آن را در هر زمانی کاشت. فقط باید از نظر دمایی گیاه را تحت نظر داشت و نباید آن را در دمای کمتر از ۸ درجه سانتی‌گراد قرار داد. برای کاشت بذر دراگون فروت بهتر است بعد از رفع سرما این کار انجام شود. به نظر می‌رسد رشد گیاه بالغ که دارای گل است متوقف می‌شود. تولید میوه ابتدا با گل‌دهی شروع می‌شود و بهترین میوه زمانی تولید می‌شود که گیاه به بالاترین نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهی، تولید میوه ۶ هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود بذر دراگون فروت از بین برود آبیاری بیش‌ازحد و یا ماندن آب در خاک است، بنابراین باید اطمینان داشته باشید خاکی که استفاده می‌کنید زهکشی خوبی داشته باشد. بذر دراگون فروت در خاک‌های سبک حاوی کمپوست و هوموس به‌خوبی رشد می‌کند. بذر دراگون فروت در خاک‌های سنگین به‌سرعت پوسیده می‌شود. برای کوددهی به بذر دراگون فروت می‌توان یک یا دو بار در سال از مخلوط کودهای مرغ و بلدرچین استفاده کرد. باید مواظب بود کود با فاصله از ساقه یا تنه گیاه ریخته شود. همچنین می‌توان از کودهای تجاری موجود در بازار نیز استفاده کرد. بذر دراگون فروت در شرایط سخت نیز رشد می‌کند ولی با مراقبت از آن عملکرد گیاه بهتر خواهد بود.

بذر کاکتوس دراگون فروت (میوه اژدها)

کاشت

دراگون فروت گیاهی نیمه اپیفیت است که توانایی خزیدن، بالاروندگی و چسبیدن به هر تکیه گاهی را با استفاده از ریشه‌های هوایی خود دارند. پرورش آن‌ها بر روی سطح زمین توصیه نمی‌شود، زیرا عملیات زراعی آن (گرده افشانی، برداشت و غیره) دشوار است و تماس با زمین باعث آسیب به پیچک‌ها می‌شود. بنابراین بذر دراگون فروت بهترین رشد را روی قیم خواهد داشت. قیم‌ها قبل از کشت گیاه در محل اصلی استقرار می‌یابند، عموماً از پایه‌های چوبی، ستون‌های سیمانی و یا داربست‌های فلزی به‌عنوان قیم استفاده می‌شود. کشت گلخانه‌ای بذر دراگون فروت، روشی برای بهبود کیفیت میوه و تولید عملکرد بالاتر است.

مهم‌ترین نیاز برای گلخانه‌های بذر دراگون فروت در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری استفاده از پوشش برای خنک کردن فضای داخل گلخانه است، زیرا شدت تابش نور خورشید در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بالا است و دمای درون گلخانه می‌تواند بالاتر از حداکثر دمای موردنیاز گیاهان (۴۰ -۳۵ درجه سانتی‌گراد) برسد. جهت پرورش بذر دراگون فروت در گلخانه، آماده‌سازی خاک گلخانه و اصلاح آن قبل از کشت صورت می‌گیرد. محدوده pH بستر کشت بذر دراگون فروت بین ۵ تا ۸٫۵ است. فاصله بین بذر دراگون فروت ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر، فاصله بین ردیف‌های کشت ۶۰-۱۵۰ سانتیمتر و عمق کشت ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. از مخلوط پیت، کود آلی، ماسه، خاک زراعی به نسبت ۶:۱:۱:۲ برای بهبود بافت خاک استفاده می‌شود. این ترکیبات را با هم مخلوط کرده و در گودال کشت مورد استفاده قرار می‌دهند.

بذر کاکتوس دراگون فروت (میوه اژدها)

داشت

اگرچه بذر دراگون فروت می‌تواند با کمترین میزان بارندگی (چند ماه خشکی) زنده بماند، اما برای میوه‌های باکیفیت، آبیاری منظم موردنیاز است. سیستم ریشه دراگون فروت سطحی است و در عمق ۱۵-۳۰ سانتی‌متری قرار دارد و می‌تواند بنابراین عناصر غذایی را در این محدوده جذب نماید. تغذیه با مواد معدنی و آلی سودمند است و ترکیب آن‌ها با هم اثر مفیدتری برجای می‌گذارد. با توجه به شرایط آب و هوایی، میزان کود پیشنهاد شده برای بذر دراگون فروت بسیار متغیر است.

برداشت میوه اژدها

میوه اژدها بعد از برداشت رسیده نمی‌شود، بنابراین قبل از برداشت اطمینان حاصل کنید که میوه کاملاً رسیده شده باشد. میوه رسیده رنگ آن کاملاً از سبز به زرد یا قرمز تغییر پیدا می‌کند. همچنین زمانی که میوه به‌آرامی فشرده می‌شود باید پوست آن کمی نرم شده باشد

برای خرید بذر دراگون فروت و بذر کاکتوس های دیگر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

کاربرد اسید هیومیک در کشاورزی

هیومیک اسید یک محرک زیستی طبیعی می‌باشد که از لئوناردایت مشتق شده است و در حال حاضر یکی از غلیظ‌ترین مواد آلی در دسترس است. آنالیز عنصری نشان داده که هیومیک اسید حاوی مقادیر زیادی کربن و اکسیژن است (به ترتیب حدود ۵۰% و ۴۰%). اسید هیومیک همچنین حاوی هیدروژن (حدود ۵%)، نیتروژن (حدود ۳%)، فسفر و سولفور (هر دو کمتر از حدود ۱%) است. اسید هیومیک مجموعه‌ای از ریز‌مولکول های به‌شدت به هم مرتبط است. اندازه‌ی این مولکول‌ها محدوده‌ای بین کمتر از ۱۰۰۰ تا بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ دالتون را شامل می‌شود که جرم‌های کمتر، نشانگر مواد جوان‌تر است.

اسید هیومیک

ترکیبات هوموس، ترکیبات آلی طبیعی و پیچیده‌ای هستند که در خاک، توسط بقایای گیاهان و طی فرآیند ایجاد هوموس (humification) تشکیل می‌شوند. مواد هوموس مجموعه‌ای پیچیده به رنگ‌های قهوه‌ای تا سیاه از مواد آمورفوس هستند که از تجزیه‌ی بقایای گیاهان و جانوران، توسط میکروارگانیسم‌ها، تحت شرایط هوازی و بی‌هوازی، در خاک، خَلاش [خاک باتلاقی] و حوزه‌های آبی نشئت گرفته‌اند. از نظر شیمیایی، هوموس شامل مواد تشکیل‌دهنده‌ی خاصی از مواد گیاه اصلی که نسبت به تجزیه در آینده مقاوم هستند، مواد در حال تجزیه، مجموعه‌ی حاصل تجزیه توسط فرآیندهای هیدرولیز یا اکسیداسیون و احیا و ترکیبات متنوع ساخته شده توسط میکروارگانیسم‌ها می‌باشد.

نقش هیومیک اسید در بهبود کیفیت خاک

بیشتر افراد سریعاً هیومیک اسید را نوعی کود شیمیایی می‌نامند، اما در واقع یک اصلاح کننده‌ی خاک است. مزایا بر معایب پیشی می‌گیرند و هم‌اکنون با توجه به فرسایش گسترده‌ی خاک در سرتاسر جهان، اسید هیومیک ها محصولات مؤثری جهت برگرداندن فرآیند کنونی فرسایش می‌باشند. در جهانی که شاهد رشد جمعیت با نرخ نمایی و از دست دادن هکتارها زمین قابل‌کشت زراعی می‌باشیم، ما ملزم هستیم که با کودرسانی به محصولات کشاورزی، محصول را به حداکثر برسانیم و گرسنگان را سیر کنیم.

اسید هیومیک

از طریق تأمین خاک با مقادیر کافی هیومیک اسید، به اتصال کاتیون‌ها (عناصر با بار مثبت) به یکدیگر کمک می‌کنیم. توانایی کلات کردن یون‌های مولتی‌والان با بار مثبت (منیزیم، کلسیم، آهن و دیگر مواد معدنی کم‌نیاز باارزش برای گیاه) احتمالاً، مهم‌ترین نقش هیومیک اسید، با توجه به خاک شما، است. با کلات کردن یون‌ها، هیومیک اسید برداشت یون‌ها را توسط شماری از مکانیسم‌ها تسهیل می‌کند که یکی از آن‌ها ممانعت از ته‌نشینی می‌باشد (عبور مواد از مابین دانه‌های خاک). مورد دیگر تأثیر مستقیم و مثبت بر فراهمی زیستی است. همچنین می‌تواند خاک را از فلزات سنگین پاک‌سازی کند. تحقیقات نشان داده است که فلزات سنگین با اضافه کردن هیومیک اسید، به دام می‌افتند.

نقش هیومیک اسید در بهبود رشد گیاه

یکی از راه‌های بهبود رشد گیاه توسط بهبود ساختمانی خاک رسی و شنی است که اجازه‌ی نمو بهتر ریشه را می‌دهد. رشد گیاه، هم‌چنین، توسط توانایی گیاه در برداشت و دریافت مواد مغذی بیشتر بهبود می‌یابد. اسید هیومیک به‌طور خاص، در آزادسازی مواد مغذی موجود در خاک مفید است تا آن‌ها را متناسب با نیاز گیاه در اختیارش قرار دهد. برای مثال اگر یک مولکول آلومینیوم به یک مولکول فسفر متصل شود، هیومیک اسید با جدا کردن آن‌ها از یکدیگر، فسفر را برای استفاده‌ی گیاه در دسترس می‌گذارد. هیومیک اسید هم‌چنین به علت توانایی‌اش در کلات کردن ریزمغذی‌ها و در نتیجه افزایش کارفرمایی زیستی آن‌ها، اهمیت خاصی دارد. فعالیت‌های میکروب‌های مفید خاک برای پایداری رشد هر نوع گیاهی ضروری هستند. هیومیک اسید فعالیت میکروبی را با تأمین کردن میکروب‌های بومی با یک منبع کربن برای تغذیه، تحریک و در نتیجه رشد و فعالیت گیاه را تقویت می‌کند. میکروب‌های خاک وظیفه‌ی حل کردن مواد مغذی حیاتی، مانند فسفر را بر عهده دارند تا بعداً توسط هیومیک اسید جذب شود و به‌نوبه خود برای رشد بهتر و نمو ریشه در اختیار گیاه قرار گیرد. علاوه بر این، میکروب‌ها برای توسعه‌ی مداوم هوموس در خاک مسئول هستند که به تجزیه‌ی موادآلی که به‌طور کامل تجزیه نشده‌اند، ادامه می‌دهد. این تولید درجای هوموس، به‌طور پیوسته به میزان پایه‌ی هیومیک اسید و مزایای آن می‌افزاید.

اسید هیومیک

برای خرید اسید هیومیک و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

 

آموزش کاشت و پرورش کاهو در خانه

بذر کاهو را در بهار و بیشتر در اوایل تابستان بکارید، کاشت کاهو در این زمان نشاها را نازک کرده و در زمان بلوغ برداشت کنید. اما دانستن چگونگی پرورش کاهو بیش از این‌ها و درمان آن‌ها به‌گونه‌ای عادی بیشتر ناامیدکننده نخواهد بود. کاهو از سبزی‌هایی است که در آب‌وهوای خنک بهتر رشد می‌کند و انواع مختلفی از آن وجود دارد که به‌طور ایده آل با آب‌وهوای انگلیس متناسب هستند. این سبزی شرایط آفتابی گرم را دوست ندارد. آن‌ها همچنین باران زیادی را دوست دارند بنابراین با آبیاری منظم آن‌ها را مرطوب نگه‌دارید.

بذر کاهو

آفات و بیماری‌ها روی آن‌ها نیز تأثیر خواهند داشت، ممکن است از بین نرود اما از شدت آن‌ها کاسته می‌شود. اگر بلافاصله بذر کاهو بکارید، گیاهان به‌طور هم‌زمان بالغ می‌شوند و تقریباً یک هفته وقت دارید که آن‌ها را بچینید تا شروع به بذر کنند. پرورش بذر کاهو بسیار ارزان‌تر و به‌مراتب آسان‌تر از آن است که تصور می‌کنید. به‌محض اینکه در آن مهارت پیدا کردید، دیگر کاهو نمی‌خرید و همیشه خودتان آن را می‌کارید. کاشت بذر کاهو کاملاً ساده است اما روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید و برخی نکات مهم را باید به خاطر بسپارید تا درنهایت به نشاهای سالم برسید. در این بخش شما در مورد انواع مختلف بذر کاهو برای رشد، روش‌های کاشت برای باغچه شما بهترین کار را خواهد داشت و مدت‌زمان آن را خواهید آموخت.

انواع بذر کاهو برای کاشت

انواع مختلفی از بذر کاهو وجود دارد که می‌توانید بکارید. من دوست دارم چندین نوع مختلف بذر کاهو بکارم بنابراین مخلوط خوبی برای سالادهایم دارم.

بذر کاهو

روش‌های توصیه شده برای کاشت بذر کاهو

شما می‌توانید بذر کاهو را مستقیم در باغچه بکارید، کاشت بذر کاهو را از داخل خانه شروع کنید یا حتی بذرهای زمستانی را امتحان کنید. من شخصاً ساده‌تر می‌دانم که بذرپاشی را مستقیماً انجام دهم، زیرا آن‌ها خیلی سریع رشد می‌کنند و پیوند نشاهای کوچک مشکل است. مناسب‌ترین روشی که انتخاب می‌کنید بستگی به محل زندگی شما دارد. اگر برای کاشت مستقیم بذر کاهو خیلی گرم یا سرد است، بهترین گزینه برای شروع کاشت این است که آن‌ها را در فضای داخلی خانه بکارید.

چه مدت از بذر تا برداشت؟

بذر کاهو خیلی سریع رشد می‌کنند. به‌طور متوسط ​​فقط ۴۰-۵۰ روز طول می‌کشد تا آن‌ها به بلوغ کامل برسند. شما می‌توانید خیلی زودتر از آن برداشت انواع برگ را شروع کنید، زیرا ابتدا نیازی به رسیدن کامل ندارند. برای بزرگ‌تر شدن کاهوها و بالغ شدن کامل آن‌ها زمان بیشتری نیاز است و حداکثر مدت زمان رشد کاهوها از بذر کاهو تا رشد کامل ۵۵ تا ۸۰ روز خواهد بود.

طرز کاشت کاهو با بذر

کاشت بذر کاهو کمی برنامه‌ریزی می‌برد. فقط آن‌ها را به باغ نیندازید و به بهترین‌ها امیدوار باشید. با کاشت بذر کاهو به روش صحیح و در زمان مناسب، خود را برای موفقیت آماده کنید.

فصل کاشت کاهو

بذر کاهو در دمای سردتر بهار یا پاییز بهترین جوانه را می‌زنند. اگر خیلی گرم باشد، آن‌ها جوانه نمی‌زنند. بنابراین بهترین زمان برای کاشت بذر کاهو به‌محض اینکه زمین در اوایل بهار قابل کار باشد، یا هنگامی که اواخر تابستان یا اوایل پاییز شروع به سرد شدن می‌کند، بهترین زمان است.

نحوه کاشت بذر کاهو به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

در زیر مراحل کاشت بذر کاهو را طی می‌کنیم. قبل از شروع، تمام وسایل لازم را آماده کنید. این کار باعث آسان‌تر و سریع‌تر شدن روند کاشت می‌شود.

لوازم موردنیاز: بذر کاهو، ماله دستی، آب، سینی‌های نشا (اختیاری)، خاک شروع بذر کاهو یا گلوله‌های پیت معمولی (اختیاری)

بذر کاهو

نحوه کاشت کاهو

مرحله ۱: مخلوط گلدان یا گلدان را آماده کنید - اگر قصد دارید کاشت بذر کاهو خود را در داخل خانه شروع کنید، ابتدا مخلوط گلدان یا گلوله‌های زغال سنگ نارس را از قبل مرطوب کنید. در غیر این صورت، قبل از کاشت مستقیم بذر کاهو، با استفاده از ماله خود یک سانتی‌متر روی خاک باغچه را شل کنید و هرگونه علف‌های هرز یا سنگ و چوب‌های بزرگ را از بین ببرید.

مرحله ۲: تعیین تعداد بذر برای کاشت - از آنجا که آن‌ها بسیار کوچک هستند، کاشت بذر کاهو در ردیف‌هایی که ۳۰-۴۵ سانتیمتر از یکدیگر فاصله دارند بسیار آسان‌تر است، نه اینکه بخواهید فاصله هر یک را دقیقاً درست کنید. برای کاشت کاهو در سنی نشا، اگر از بذر کاهو استفاده می‌کنید، یک عدد بذر کاهو را در یک گودال بکارید. در صورت قدیمی بودن بذر کاهوها تعداد بیشتری بذر کاهو را داخل گودال بکارید و بعداً در صورت لزوم نشا را کم حجم کنید.

مرحله ۳: بذرها را بکارید - بهترین روش کاشت بذر کاهو، پاشیدن آن‌ها در بالای خاک نرم و سست باغچه یا سینی‌های داخلی است. آن‌ها برای جوانه زدن به نور نیاز دارند، بنابراین مراقب باشید که آن‌ها را در عمق بیش از ۱/۴ نکارید. من ترجیح می‌دهم آن‌ها را روی خاک بکارید و لایه‌ای نازک خاک، روی آن‌ها بریزید.

مرحله ۴: آن‌ها را آبیاری کنید - هنگامی که همه بذر کاهو شما کاشته شد، آن‌ها را خوب آبیاری کنید تا خاک یکنواخت مرطوب شود. برای جلوگیری از جابجایی بذرهای سبک، به آن‌ها به‌گونه‌ای آب بدهید که خاک روی آن‌ها جابه‌جا نشود و اگر داخل ظرف‌های کم‌عمق می‌کارید از پایین به آن‌ها آب بدهید. به این صورت که داخل زیر سینی نشا آب بریزید و اجازه بدهید خاک آن‌ها به سمت بالا هدایت کند. اما باید مطمئن شوید که خاک و بذرها مرطوب می‌شوند.

مرحله ۵: بذر کاهو را بپوشانید (اختیاری) - اگر بذر کاهو را در فضای داخلی کاشتید، سینی‌ها را با درپوش پلاستیکی گنبدی بپوشانید و آن‌ها را در مکانی روشن قرار دهید که دما بین ۱۸-۲۲ درجه سانتی‌گراد باشد. با استفاده از دماسنج خاک می‌توانید دما را کنترل کنید. برای اطمینان از جوانه زدن یکنواخت آن‌ها، چراغ رشد را از بالای سینی‌ها آویزان کنید.

زمان جوانه‌زنی بذرهای کاهو

به‌طورکلی جوانه زدن بذر کاهو بین ۱۰-۴ روز طول می‌کشد. در شرایط عالی، می‌تواند به ۲ روز هم برسد. اگر خاک خیلی گرم، خشک یا مرطوب باشد یا اگر نوری وجود نداشته باشد، از جوانه‌زنی جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر بذر کاهو رشد نکرد، دما، نور و میزان رطوبت را بررسی کنید.

نحوه برداشت کاهو

همیشه کاهو را با مغز از مغازه خریداری می‌کنیم، اما یکی از بهترین روش‌های برداشت این گیاه، جدا کردن برگ‌ها بزرگ آن است. اگر تمایل دارید کله کاهو را کامل و درسته برداشت کنید نیز بهتر است از فاصله ۱٫۵ سانتیمتری از ریشه این کار را انجام دهید. این باعث می‌شود تا ریشه باقی مانده دوباره جوانه بزند و دوباره پس از مدتی کاهو داشته باشید.

برای خرید بذر کاهو در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

شاهی

شاهی

شاهی گیاهی یک‌ساله با نام انگلیسی Garden Cress که به خانواده چلیپائیان (Crucifereae) تعلق دارد. بوته‌اش به ارتفاع حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. منشأ آن به منطقه وسیعی از مصر تا تبت نسبت داده شده و سابقه کشت آن به ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد. برگ و ساقه آن رنگ سبز روشنی دارد و گل‌هایش صورتی روشن یا سفید و دارای برگ‌های بیضی‌شکل بوده و طعم آن تندوتیز و سرشار از املاح معدنی K و Ca،P ،I ، Fe و ویتامین‌های C و A است. برگ‌های بدون کرک و بدون دندانه آن به مصرف تغذیه انسان می‌رسد. گل‌هایش صورتی روشن یا سفید، میوه‌اش بیضوی مدور به طول ۵ تا ۶ میلی‌متر و به عرض ۳ تا ۴ میلی‌متر و به‌طور محسوس بال‌دار است برگ و ساقه جوان آن در حالت تازه طعم تند و مطبوع شبیه بولاغ اوتی دارد. نوع خودروی آن کنار چشمه‌ها، برگه‌ها و یا جوی‌هایی که آب آن‌ها تمیز است می‌روید. سبزی شاهی را خیلی راحت می‌توان کاشت و خیلی راحت و سریع آماده برداشت می‌شود. این گیاه برای روش هیدروپونیک (رشد و نمو گیاه در آب) نیز مناسب است. قسمت‌های قابل‌استفاده شاهی شامل ریشه‌ها، برگ‌ها و تخم شاهی است.

گیاه شاهى یکى از سبزی‌هایی است که نسبت به شرایط محیطى و جنس خاک توقع چندانى ندارد. در هر نوع خاکی می‌روید و چون به رطوبت زیادی نیاز دارد، زمین‌های قوی، نم‌دار، رسی و شنی مناسب‌تر است. آبیاری در این سبزی به‌صورت مداوم و روزانه انجام می‌گیرد و خاک کرت هیچ‌گاه نباید خشک شود. محصول را برگ برگ و نو به نو می‌چینند و یا اینکه گیاه را کاملاً قطع می‌کنند. این گیاه مقاوم به سرما است.

متأسفانه این روزها برخی اخبار مبنی بر آبیاری سبزی‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش می‌رسد. بنابراین بهتر است امسال برای کاشت سبزی مصرفی خودمان دست به کار شده و دیگران را نیز به کاشت سبزی در منزل و آپارتمان تشویق کنیم. مشاهده رشد هر روزه سبزی‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن یکی از راه‌های یافتن آرامش در این ایام است. اگر می‌خواهید سبزی‌هایتان را پشت پنجره و تو گلدان‌های زیبا پرورش بدهید بهتر است از خاک آماده و تمیز استفاده کنید تا فضای آپارتمان از حشره و موجودات دیگر پر نشود. بهترین خاک برای کاشت سبزی کمپوست آماده است. اگر فقط می‌خواهید چند نمونه سبزی بکارید بدون شک ریحان سبز یا بنفش، تربچه، جعفری و شاهی اولین انتخاب‌ها هستند. برای اینکه سبزی‌های شما همیشه سبز و شاداب و از بیماری و آفات به دور باشند می‌توانید از کود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید.

بذر معمولی سبزی معمولاً به‌صورت کیلویی عرضه می‌شود و ناخالصی دارد و بخشی از آن را تخم علف تشکیل می‌دهد و نسبت به بیماری‌ها مقاومت پایینی دارد و انتخاب مناسبی برای کاشت در آپارتمان و ابعاد کوچک مثل گلدان نیست. برخلاف تصور خیلی از ما بذر اصلاح‌شده به معنای دست‌کاری ژنتیکی و تراریخته نیست. بلکه به معنای دقت در بذرگیری و انتخاب محصول مناسب برای بذرگیری است و گرده افشانی و تلقیح به‌صورت علمی و بر اساس استاندارهایی انجام می‌گیرد. درنتیجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بیماری و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتری دارد. همچنین از نظر رنگ و شادابی برتر از بذرهای معمولی‌اند. درنتیجه انتخاب مناسب‌تری برای کاشت بوده و تجربه بسیار خوبی از کاشت را به همراه دارد.

شاهی

روش کاشت در گلدان

بذر شاهی، خاک استاندارد (کمپوست پیشنهاد می‌شود)، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی شاهی در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را برای مدت ۱۰ ساعت و حداکثر ۳ روز خیس می‌کنیم. خاک را الک کرده تا نرم و یکدست شود. گلدان موردنظر را از خاک مرغوب (کمپوست آماده) پر می‌کنیم (بیش از ۳/۴ گلدان). گلدان انتخابی باید زهکشی خوبی داشته باشد (در انتهای آن سوراخ مناسبی برای خروج آب اضافی باشد). سپس اقدام به آبیاری گلدان می‌کنیم تا آب کاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبیاری گلدان بذرها را بر روی خاک می‌ریزیم و حداکثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روی آن خاک می‌ریزیم. ریختن خاک زیاد روی بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمی‌توانند رشد کنند. سپس با افشانه آب را بر روی سطح خاک اسپری کنید به صورتی که مطمئن شوید آب به بذرها رسیده و این کار را هر روز یا روزی دو بار انجام دهید. قبل از سبز شدن بذر سبزی نباید اجازه دهید سطح خاک خیلی خشک شود در این صورت از جوانه زدن خبری نیست. آبیاری زیاد نیز باعث می‌شود هوا به بذر شاهی نرسد و خفه شوند و جوانه‌زنی صورت نگیرد. هنگامی‌که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید. البته می‌توانید بدون خیس کردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دست پاش بر روی سطح خاک بریزید و با چنگال سطح خاک را زیرورو کنید تا بذرها به زیر خاک بروند. کوددهی را از هفته دوم بعد از جوانه‌زنی شروع کنید.

روش کاشت در باغچه و زمین

برای کاشت شاهی بهتر است ابتدا مقداری خاک‌برگ یا کمپوست یا کود حیوانی بر روی باغچه ریخته و با بیلچه خاک را زیرورو می‌کنیم و سپس خاک را نرم و تخت و یکدست می‌کنیم. بذرها را به‌صورت دست پاش و یکنواخت در محل موردنظر ریخته و سپس با شن کش یا چنگال خاک را با آرامی زیرورو می‌کنیم تا بذرها به زیر خاک بروند. سپس به‌آرامی اقدام به آبیاری می‌کنیم به‌صورتی که آب بذرها را جابجا نکند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز یا روزی دو بار باغچه را آبیاری کنیم.

برای برداشت سبزی به‌خصوص در اولین برداشت‌ها بهتر است از قیچی استفاده کنیم زیرا بذرها زیاد در عمق قرار نداشته و ریشه قوی نداشته درنتیجه ممکن است از خاک دربیایند. برای برداشت سبزی‌ها را نباید از ریشه دربیاوریم بلکه تنها نوک آن را جدا کنیم و مصرف کنیم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزی شاهی، مجدد می‌توانیم آن را برداشت کنیم و سبزی‌ها دوباره سبز می‌شوند.

خواص

از خواص شاهی این که به‌عنوان غذا و دارو نیز مصرف می‌شود. شاهی اثر ضدآسکوربوت قوی داشته، همچنین اشتهاآور، مدر و تصفیه‌کننده خون است. مصرف دانه‌های آن به‌عنوان داروی خلط‌آور مصرف و به دلیل وجود ویتامین C و E در شاهی این گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده جهت جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد را دارد. درنتیجه یک ماده ضد سرطانی است. شاهی مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. برگ‌های شاهی، محرک، ادرارآور و ضد باکتری می‌باشند. این برگ‌ها برای درمان بیماری اسکوربوت و بیماری‌های کبدی مفید و به‌عنوان یک پماد بر روی جاهایی که درد می‌کند و یا آسیب‌دیده است، نیز قرار می‌دهند. شاهی علاوه بر ویتامین C حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای آهن و اسید فولیک نیز است، از این‌رو برای اشخاص کم‌خون مفید است. شاهی حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین A و روغن‌های فرار است. به همین دلیل برای مخاط دستگاه تنفسى و درنتیجه مبتلایان به آسم فوق‌العاده مفید بوده و مانند خیلی از سبزی جات گروه چلیپاییان مانند کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ دارای گلوکوزیدها است. این مواد، محرک فعالیت کلیه‌ها هستند و موجب تقویت معده و کیسه صفرا بوده ازاین‌رو مصرف شاهی به کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند توصیه می‌شود. تخم شاهی مزه تند و تلخی دارد. این ماده خاصیت چربی سوزی، تصفیه‌کنندگی خون، شیرافزایی و قاعدگی آور داشته و دارویی مناسب برای چشم‌درد است. تخم شاهی قوای جنسی را تقویت و تخم این گیاه برای مرض جذام، بیماری‌های پوستی، اسهال خونی، اسهال، سوءهاضمه، بیماری‌های چشمی، اسکوربوت، آسم و سرفه مفید است.

شاهی

برای خرید بذر شاهی و سایر سبزی جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد