x تبلیغات
ظرافت

پونه

 

پونه

گیاه پونه گونه دیگری از جنس Mentha است. پونه نسبت به نعناع سازگاری اقلیمی بیشتری دارد و از نظر دارویی به‌واسطه اسانس‌های پوله ژون (۹۲ – ۲۷ درصد) و آزولن (به‌عنوان ضدالتهاب) موردتوجه است. برگ‌های پونه بیشتر خاکستری بوده و در ایران انواع خودروی آن به‌طور معمول در کنار نهرهای آب، در همه مناطق گسترش دارد. موارد مصرف گیاه پونه مشابه با نعناع است و افزون بر خاصیت ضدنفخ، صفرا آور بوده و در تهیه سوپ و دارو بکار می‌رود.

پونه گیاهی علفی بوده و از خانواده نعنائیان به شمار می‌رود. طعم این گیاه در ابتدا گرم، تقریباً گس و تلخ است و بعد از مدتی در فرد ایجاد حس خنکی می‌نماید. پونه علاوه بر مصارف آشپزی، به‌عنوان یکی از گیاهان دارویی نیز کاربرد فراوان دارد. جوشانده پونه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مثمر ثمر بوده و به‌عنوان یک پنی‌سیلین طبیعی باعث رفع عفونت بدن می‌گردد. علاوه بر این برای درمان ناراحتی‌های معده، تقویت لثه‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کاربرد فراوان دارد. همچنین به دلیل عطر تند و قوی پونه، کاشتن این گیاه در کنار سایر سبزیجات باغچه از جمله لوبیا بسیار مفید بوده و باعث دفع حشرات و آفات از آن‌ها خواهد شد.

کاشت

قبل از کاشت پونه ابتدا زمین را شخم زده و سپس سطح خاک را به‌خوبی صاف نمایید. بستر کشت را قبل از بذرپاشی به‌خوبی آبیاری نمایید. کرت‌هایی با فاصله ۵۰ الی ۶۰ سانتی‌متر از هم ایجاد کرده و سپس بذر پونه را با فاصله ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متری و در عمق نیم سانتی‌متری خاک قرار دهید. بهتر است حدود نیم الی یک سانتی‌متر روی بستر کشت کود دامی سرند شده بپاشید. مجدداً از طریق آبپاش اقدام به آبیاری زمین کشت شده نمایید. بعد از رویش گیاهان، نیاز مراقبتی آن‌ها به حداقل می‌رسد.

پونه از جمله گیاهان حساس به سرما بخصوص در مراحل اولیه رشد است. ازاین‌رو بهترین زمان کاشت آن فصل بهار و پس از گذر سرمای زمستانه (اواخر اردیبهشت تا اواخر خردادماه) است. البته گفتنی ست که در فصل پاییز نیز می‌توان نسبت به کاشت بذر پونه پونه اقدام نمود. باید توجه داشته باشید که بستر کشت گیاه پونه باید در معرض تابش آفتاب مستقیم قرار گیرد تا بدین ترتیب گیاه به نحو احسن رشد کرده و اسانس تولیدی آن افزایش یابد. پونه گیاهی با ریشه‌های سطحی است که توانایی جذب آب از عمق خاک را ندارد. ازاین‌رو توصیه می‌شود آبیاری گیاه پونه به‌صورت سطحی و در فاصله‌های زمانی کوتاه و منظم صورت پذیرد. با توجه به شرایط محیطی گیاه را روزانه دو بار آبیاری نمایید.

به‌طورکلی می‌توان اظهار داشت که خاک‌های اسیدی با زهکشی مناسب بهترین بستر برای پرورش گیاه پونه می‌باشند. همچنین از دو ترکیب پیشنهادی زیر نیز می‌توانید جهت آماده‌سازی بستر کشت بذرهای پونه استفاده نمایید:

۱٫ پیت ماس (۵۰ درصد) + کوکوپیت (۳۰ درصد) + پرلیت (۲۰ درصد)

۲٫ خاک باغچه (۶۰ درصد) + ماسه (۲۰ درصد) + کود حیوانی (۲۰ درصد)

روش کاشت بذر پونه در باغ و باغچه

کاشت بذر پونه در خانه (گلدان)

گلدانی متناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل خود انتخاب نمایید. (گلدان کم‌عمق ولی با دهانه بزرگ)

گلدان را با ترکیب خاک پیشنهادی در قسمت بالا پر نمایید.

خاک گلدان را به‌خوبی آبیاری نمایید تا خاک نشست کند.

بذرها را با فاصله ۳۰ سانتی‌متری از هم قرار دهید. (بذرهای پونه نیازی به پوشانده شدن توسط خاک ندارند.)

گلدان را با یک نایلون شفاف بپوشانید. (جهت حفظ رطوبت)

گلدان را به قسمت نورگیر منزل خود انتقال دهید. (لبه پنجره جنوبی)

تا زمان جوانه‌زنی از خشک شدن سطح خاک جلوگیری به عمل‌آورید.

با گذشت ۷ الی ۲۰ روز از زمان کاشت، بذرها شروع به جوانه‌زنی می‌کنند.

جدا کردن شکوفه‌ها از گیاه پونه باعث مطلوب‌تر شدن عطروطعم آن می‌گردد.

با رسیدن جوانه‌ها به ارتفاع ۱۵ سانتی‌متری می‌توانید نسبت به برداشت آن‌ها اقدام نمایید.

خواص پونه

پونه برای مقابله با بیماری‌های زیر سودمند است:

حالت تهوع و استفراغ

مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی به‌طوری‌که از ترش کردن معده جلوگیری می‌کند و برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است.

سرماخوردگی، آنفلوانزا، آسم

سرفه و سیاه سرفه

گرفتگی بینی

با توجه به خواص ضدمیکروبی که در دمنوش پونه و اسانس پونه وجود دارد، می‌توان از این فراورده‌ها به‌عنوان جایگزین طبیعی برای آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. با گیاه پونه می‌توان یک دم‌کرده گیاهی فوق‌العاده تهیه نمود. برای تهیه یک فنجان دم‌کرده این گیاه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه تازه و یا یک قاشق چای‌خوری برگ پونه خشک‌شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و رنگ چای دربیاید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را کمی شیرین کنید. برگ‌ها و گل‌های پونه و همچنین ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها باشند. این گیاه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز است. از دم‌کرده این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و بی‌خوابی استفاده می‌شود. پونه را به‌عنوان تحریک‌کننده تولید صفرا نیز می‌شناسند. عصاره پونه دارای خاصیت تسکین‌دهنده درد نیز است.

برای خرید بذر پونه و سایر گیاهان دارویی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش نخود

 

نخود یکی از حبوبات پرمصرف است که در غذاهای اصیل ایرانی همچون آبگوشت، آش رشته و... به کار برده می‌شود. اگرچه نخود به فراوانی یافت می‌شود اما کاشت آن اصول به خصوصی دارد. برای شناختن روش و اصول کاشت بذر نخود مطالب را دنبال کنید.

نخود

نحوه کاشت نخود

کشاورزان کاشت بذر نخود را در بازه زمانی ماه‌های اسفند تا اردیبهشت انجام می‌دهند و درصورتی‌که خاک زمین در حین فرسایش نباشد، شخم زدن را نیز در فصل پاییز قرار می‌دهند. میزان عمق خاک شخم زده باید ده تا دوازده سانتی‌متر باشد. همچنین زمین موردنظر برای کاشت بذر نخود علاوه بر حاصلخیز بودن باید فاقد علف هرز باشد. کشاورزان بذر نخود را در روزهای ابتدایی فصل بهار و درصورتی‌که دمای خاک کمتر از پنج درجه سانتی‌گراد نباشند می‌کارند. بذر نخود باید در عمق ۵/۲ تا ۶ سانتی‌متری و در ردیف‌هایی با فاصله ۱۵ سانتی‌متری کاشته شود. نکته قابل‌توجه این است که کاشتن متوالی نخود در یک زمین باعث زیاد شدن حشرات و افزایش بیماری‌ها می‌شود، پس نیاز است که هر ۴ تا ۵ سال، یک‌بار در زمین نخود کشت شود. در دوران گل‌دهی، نخود به شرایط آب‌وهوایی معتدل نیاز دارد و آب‌وهوای داغ سبب ایجاد تنش بر آب گیاه می‌شود که درنتیجه به کاهش محصول ختم می‌گردد.

مناسب‌ترین دما در روز، ۳۵ درجه و در شب ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. همچنین باید بیان کرد که نخود یک گیاه روزبلند است، یعنی طول روز و درجه حرارت تاریخ گل‌دهی را مشخص می‌کند. هوای ابری و رطوبت بالا سبب کاهش ذخیره بذر نخود می‌شوند. میان تعداد شاخه‌های فرعی و عملکرد گیاه رابطه مستقیم وجود دارد. تراکم بوته نخود در واحد سطح تعداد شاخه‌های فرعی گیاه و غلاف‌های آن را کنترل می‌کند.

برای کاشت بذر نخود باید به موارد بسیاری توجه داشته باشید

خاک مناسب برای کاشت نخود

کاشت بذر نخود در بیشتر خاک‌ها امکان‌پذیر می‌باشد، اما مناسب‌ترین خاک برای رشد نخود خاک‌های لومی است که به اندازه کافی در ترکیبشان آهک دارند که بهتر است کشاورزان آهک را با شخم پاییزه با خاک مخلوط کنند. برخلاف خاک‌های آهک‌دار، خاک‌هایی که بافت رسی و سنگین دارند برای کاشتن نخود گیاه مناسب نیستند.

گیاه نخود برای رشد کردن و دادن محصول بیشتر به کودهای فسفره پتاس دار و آهک نیازمند است، استفاده درست از کود نیز در رشد و پرورش گیاه مؤثر می‌باشد. هنگامی‌که گیاه به منیزیم نیاز داشته باشد کشاورزان می‌توانند از سنگ آهک دولومیت که دارای کلسیم و منیزیم است استفاده کنند. برای کاشت نخود در هر هکتار، ۲۰ کیلوگرم ازت مصرف می‌شود. نخود نسبت به شور بودن خاک حساس است و اگر خاک شور باشد این گیاه نمی‌تواند جوانه بزند، اما در مواردی هم نخودها در خاک‌های شور جوانه می‌زنند که درنتیجه سبب می‌شود پروتئین کمتری داشته باشند.

نخود

آبیاری گیاه نخود

آبیاری گیاه نخود باید به میزان مناسب انجام گردد زیرا همان‌گونه گیاه هم از کم‌آبی و هم از اضافه بودن میزان آب صدمه می‌بیند. بازه‌های آبیاری گیاه نخود به شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی هر منطقه بستگی دارد و با توجه به موارد بیان‌شده مشخص می‌شود. آبیاری مناسب باعث تقویت گل‌دهی گیاه می‌شود. گیاه نخود بین ۱۱۰ تا ۲۴۰ میلی‌لیتر آب مصرف می‌کند تا حدود ۹۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم در هکتار بذر نخود تولید کند. گیاه نخود می‌تواند آب را از اعماق بیشتر از ۱۵۰ سانتی‌متر خاک جذب کند اما بهترین جذب آب گیاه نخود، از عمق ۶۰ سانتی‌متری خاک که بیشتر ریشه‌ها در آن منطقه قرار دارند انجام می‌شود.

هرس گیاه نخود

گیاه نخود در برابر علف‌های هرز دفاع ضعیفی دارد. رشد علف‌های هرز باعث کاهش میزان محصول و دشوار شدن برداشت محصول‌ها می‌شود. در میان علف‌های هرز علف خارلته نسبت به علف‌های دیگر ضرر بیشتری را به گیاه می‌رساند. اگر در زمین موردنظر برای کاشت نخود، چمن کاشته بوده باشند مشکل سازی علف‌های هرز بیشتر می‌شود. هرس کردن در بازه میان‌مدت زمان کاشت تا سبز شدن گیاه، علف‌های هرز را از بین می‌برد. هنگامی‌که گیاه نخود سبز می‌شود باید هرس کردن را متوقف کرد تا گیاه بتواند به‌راحتی رشد کند.

روش‌های کاشت نخود

برای کاشت نخود می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد

از جمله روش‌هایی که می‌توان با آن اقدام به کشت بذر نخود کرد عبارت‌اند از:

روش سنتی کاشت نخود

بعد از آماده کردن زمین، می‌توان بذر نخود را به‌صورت تصادفی با دست در سطح مزرعه پخش کرد. پس از انجام این کار، کشاورزان به‌وسیله گاوآهن برگردان دار بذر نخود را زیر خاک می‌کنند.

روش مکانیزه کاشت نخود

مناسب روش کاشت نخود از نظر تهویه و رطوبت، روش مکانیزه است. در این روش از دستگاه‌های کاشت غلات یعنی دستگاه خطی کار و پنوماتیک یا همان دستگاه کاشت ذرت و چغندرقند می‌توان استفاده کرد. اما بهترین وسیله برای کاشت نخود، بذری است که از دستگاه پنوماتیک حاصل شده باشد. کاشت نخود با این دستگاه باعث اطمینان از کشت مناسب و تأمین شرایط محیطی مناسب برای گیاه همچون کنترل عمق کاشت، فاصله میان هر ردیف، فاصله میان بوته‌های روی ردیف، صرفه‌جویی در میزان بذر نخود مورد مصرف، مبارزه با علف‌های هرز، یکنواختی سطح سبز مزرعه و افزایش میزان تولید نخود در واحد سطح می‌شود.

نخود

زمان برداشت نخودها

هنگامی‌که پوسته‌های غلاف نخود به رنگ قهوه‌ای روشن نزدیک به زرد و یا به رنگ کرم درآیند، به این معنا است که زمان برداشت نخودها فرارسیدهاست. در هنگام برداشت باید رطوبت بذر نخود میان ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد. به تأخیر افتادن زمان برداشت سبب افزایش میزان ریزش غلاف یا دانه‌ها می‌شود. اگر تمایل دارید که نخود تازه بخورید، می‌توانید نخودها را هنگامی‌که هنوز سبز و نابالغ هستند از غلافشان جدا کنید. نخود تازه را می‌توان مانند لوبیا میل کرد. غلاف‌ها تنها بین ۱ تا ۲ اینچ یا ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر طول دارند و هر غلاف دارای یک یا سه نخود است. نیاز است درصد رطوبت بذر نخود در زمان انبار کردن میان ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد. لازم است که از استفاده انبارهای گرم و مرطوب و بدون تهویه جلوگیری کنید.

برای خرید بذر نخود و سایر بذر حبوبات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

پشن فروت زرد

 

پشن فروت زرد

پشن فروت گیاهی چندساله و بالارونده است که به شاخ و برگ گیاه، داربست و … می‌چسبد و بالا می‌رود. این گیاه را با نام میوه گل ساعتی نیز می‌شناسند. پشن فروت زرد درختی زیبا و تزئینی است که عمر این درخت در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال با بار عمر اقتصادی است. در شرایط آب و هوایی مساعد این گیاه در تمام طول سال میوه و گل می‌دهد. ارتفاع این گیاه بین ۱ تا ۵ متر و گاهی بیشتر نیز است. میوه این گیاه پوستی ضخیمی و داخلی سفید رنگ دارد. پشن فروت از جمله درختانی بشمار می‌رود که به‌راحتی در گلدان کاشته می‌شود. برای مناطق مختلف با هر نوع آب و هوایی مناسب است. شما می‌توانید در فصول سرد سال گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. درخت پشن فروت به‌سرعت رشد می‌کند و بالا می‌رود.

برگ‌های این گیاه بزرگ و پنجه‌ای مانند و به رنگ سبز است. گل‌های زیبای سفید رنگی دارد که بسیار معطر است طوری که به هنگام شکفتن فضا را دل‌نشین و عطرآگین می‌کند. به‌طور معمول در هر گره این گیاه یک گل به وجود می‌آید. به دلیل ظاهر گل‌های این گیاه به ساعت به آن گل ساعتی می‌گویند. به دلیل داشتن ریشه‌های مقاوم در برابر سرما مقاوم است. در فصل زمستان به دلیل سرما از بین می‌رود ولی دوباره با شروع فصل بهار رشد می‌کند.

کاشت

این میوه از طریق بذر پشن فروت و قلمه زدن پشن فروت تکثیر می‌شود. در کشت بذری ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب ولرم خیس کنید، سپس بذرها را در عمق مناسبی از خاک بکارید و روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید و گیاه را آبیاری کنید. برای تسریع در جوانه‌زنی روی بذرها را با نایلون روشنی بپوشانید طوری که هوا در آن جریان داشته باشد و رطوبت گیاه حفظ شود. پس از گذشت ۱ تا ۳ هفته بذر جوانه می‌زند و سر از خاک بیرون می‌آورد. این گیاه رشد سریعی دارد.

فاصله کاشت بذر پشن فروت ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر است. عمق کاشت پشن فروت ۰٫۵ تا ۲ سانتیمتر است. پشن فروت برای رشد به خاک لومی و شنی سنگین با ph 6.5 تا ۷٫۵ نیاز دارد. خاک باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. دمای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را می‌پسندد. تا دمای ۵- را تحمل می‌کند. گلدهی این گیاه از اواخر فصل بهار و تابستان شروع می‌شود. پشن فروت به آبیاری متوسط و مرطوبی نیاز دارد. پشن فروت برای رشد به نور زیاد خورشید نیاز دارد.

خواص پشن فروت

کمک به درمان دیابت

شاخص قند پایین و فیبر بالای این میوه، دیابت را مهار می‌کند. میوه پشن فروت همچنین سرشار از پکتین نوعی فیبر است که به شما انرژی زیادی می‌دهد، بدون اینکه کالری بدن شما را افزایش داد. با توجه به فیبر بالای آن، قند موجود در این میوه به آهستگی در خون جذب می‌شود و این موضوع از تمایل و اشتیاق شدید به شکر و قند جلوگیری می‌کند.

پشن فروت به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند

این گیاه لبریز از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد ایجادکننده سرطان مبارزه می‌کنند. همچنین این گیاه حاوی ویتامین آ، فلاونوئید و سایر ترکیبات فنولیکی است که به ممانعت از سرطان کمک می‌کند. یکی از این ترکیبات موجود در میوه، کریسین است که فعالیت‌های ضد سرطانی را از خود بروز می‌دهد. پیکیتانول ترکیب دیگر موجود در پشن فروت، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

پشن فروت برای تنظیم فشارخون و محافظت از قلب

پشن فروت همچنین سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که فشارخون را تنظیم می‌کند. پتاسیم رگ‌های خونی را شل کرده و جریان خون را زیاد می‌کند. این ماده معدنی فشار قلب را کاهش داده و سلامت کلی قلب را بهبود می‌بخشد. مهم‌تر از بقیه تحرکات بین غشای سلول‌ها، اغلب صرفاً از طریق کانال‌های پتاسیمی میسر است که این دلیل دیگری برای اهمیت حیاتی این ماده معدنی است.

پشن فروت برای افزایش ایمنی

پشن فروت حاوی ویتامین ث، کاروتن و کریپتوکسانتین است که همگی این موارد به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ویتامین ث همچنین فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند که به معنای سیستم ایمنی قوی‌تر و جلوگیری از امراض رایج است.

پشن فروت برای ارتقای سلامت گوارش

پشن فروت یک افزودنی ایده آل به رژیم غذایی بدوم دردسر برای سیستم گوارشی است که منبع عالی فیبر است. این میوه حاوی فیبر محلول است که در ساقه و پوست آن نیز وجود دارد و مانند یک ملین عمل کرده و حرکات روده را بهبود می‌بخشد. این فیبر رژیمی به جلوگیری از یبوست کمک کرده و سطح کلی کلسترول را با دفع چربی کاهش می‌دهد.

پشن فروت برای بهبود سلامت مغز و کاهش اضطراب

پتاسیم و فولات موجود در پشن فروت مسئول این اقدامات هستند. در حالیکه پتاسیم جریان خون و عملکرد شناختی را ارتقا می‌دهد، فولات از آلزایمر و عدم شناخت نیز جلوگیری می‌کند. بعضی منابع نیز می‌گویند که پشن فروت می‌تواند به کاهش اضطراب نیز کمک کند.

پشن فروت برای استحکام استخوان‌ها

سرشار از مواد معدنی بودن، مانند وجود منیزیم، کلسیم، آهن و فسفر، مصرف پشن فروت را به یکی مؤثرترین خوراکی‌ها برای مستحکم کردن استخوان تبدیل کرده است. این منابع معدنی زمانی که در کنار دیگر منابع غنی مصرف می‌شوند، تراکم استخوان را تثبیت و حتی از پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کنند.

درمان بیماری‌های تنفسی با پشن فروت

ترکیب بدیع فلاونوئیدها در پشن فروت می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی سیستم تنفسی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره این میوه می‌تواند به تسهیل آسم، خس‌خس و حتی سیاه‌سرفه نیز کمک کند.

پشن فروت برای کمک به خواب

این میوه حاوی هارمن، یک ترکیب آرام‌بخش است. مطالعات نشان داده‌اند که پشن فروت برای درمان بی‌خوابی و بی‌قراری استفاده می‌شده است.

پشن فروت برای بهبود گردش خون

پتاسیم موجود در پشن فروت خواص گشادکننده عروق دارد و زمانی که با آهن و مس موجود در میوه ترکیب می‌شود، به بهترین نحو عمل می‌کند. آهن و مس اجزای ضروری هستند که در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش دارند. زمانی که تعداد گلبول‌های سفید خون افزایش پیدا می‌کنند، خون می‌تواند به‌آسانی جریان پیدا کند.

پشن فروت مفید در دوران بارداری

فولات موجود در پشن فروت به رشد و نمو جنین کمک کرده و مانع ایجاد نواقص عصبی در نوزادان می‌شود. فولات قبل و حین بارداری هنگام شیردهی بسیار ضروری است. این میوه همچنین ایمنی و سلامت استخوان هنگام بارداری را افزایش می‌دهد.

پشن فروت برای کمک به کاهش وزن

هر چند مطالعات کمی در این باره موجود است، بعضی از مطالعات می‌گویند که فیبر موجود در این میوه می‌تواند به کاهش وزن و مدیریت آن کمک کند.

میوه پشن فروت برای بهبود رنگ پوست

این میوه منبع قوی از ویتامین آ، یک ماده مغذی و مفید به‌ویژه برای پوست است. دیگر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه مانند ویتامین ث، ریبوفلاوین و کاروتن، نیز سلامت پوست و رنگ آن را ارتقا داده و علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد.

پشن فروت برای تثبیت سلامت چشم

بینایی و سلامت چشم شما با توجه به پیری و در افراد جوان‌تر به علت عفونت‌ها و ضعف اعصاب چشمی، کم کن از بین می‌رود. امروزه شما می‌توانید حتی کودکانی رل بیایید که عینک‌های ضخیمی به چشم می‌زنند که تا قسمتی به علت زیاده‌روی در نگاه به صفحات مانند تلویزیون و رایانه است و باقی دلایل می‌تواند به خاطر عادات غذایی ناصحیح باشد. خبر خوب اینکه از دست دادن بینایی و به طور کلی از دست دادن بهبود در بینایی می‌تواند با خوردن غذاهای سالم برطرف شود.

پشن فروت در میان آن غذاهای سالم است که فواید آن برای چشم اثبات شده است. این میوه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین‌های آ و ث و فلاونوئید است. این مواد مغذی از چشم در مقابل آسیب‌های رادیکال آزاد مراقبت کرده و از غشای مخاطی لایه قرنیه چشم محافظت می‌کند.

کنترل آسم به‌وسیله پشن فروت بنفش

درخصوص خواص میوه پشن فروت یک مطالعه و تحقیق جزئیاتی تشخیص داد که پوست این میوه می‌تواند بیماران مبتلا به آسم را التیام بخشد. این مطالعه این‌گونه استنباط کرد که این میوه می‌تواند خواص ضد حساسیت، آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب داشته باشد. فلاونوئید موجود در پشن فروت می‌تواند در به کنترل درآوردن علائم آسم مفید باشد. محتوای فیبری پشن فروت از روده در مقابل سرطان محافظت می‌کند. پشن فروت حاوی فیبر محلول است. فیبر محلول سموم تجمع یافته در روده را به‌وسیله تحریک حرکات منظم روده، از بین می‌برد. جدای از محتوای فیبری آن، آنتی‌اکسیدان موجود در پشن فروت به پاک‌سازی روده نیز کمک می‌کند. سموم تجمع یافته در روده‌ها و دستگاه گوارشی تا قسمتی مسئول عفونت‌هایی هستند که رشد آن‌ها سرطانی را وخیم‌تر می‌کند.

فواید دانه‌های پشن فروت

مرطوب‌کننده پوست

دانه پشن فروت حاوی روغن‌های ضروری هستند که به‌صورت طبیعی می‌توانند پوست را مرطوب کنند و البته می‌توانند به‌صورت سالمی آن رطوبت را د پوست ذخیره کنند. این یک دلیل عمده است که مردم آمریکای جنوبی و آفریقا دوست دارند تا دانه‌های این میوه را به عصاره تبدیل کرده و برای درمان موضعی پوست خود به کار برند.

کنترل‌کننده سبوم (غدد چربی ساز مو)

روغن‌های ضروری دانه‌های پشن فروت قادر هستند تا سبوم را کنترل کنند. سبوم در پوست و پوست سر وجود دارد. ود پوست بزرگ‌ترین مشکل چرب بودن پوست است که منجر به جوش‌های سرسیاه، آکنه و پوست کدر صورت می‌شود. چربی زیاد در پوست سر ممکن است باعث موی چرب می‌شود. شما از چیزی لذت نخواهید برد و فقط موی بد و چربی برای شما می‌ماند. علاوه بر آن، به‌وسیله توانایی دانه‌های پشن فروت در تنظیم سبوم پوست سر، متوجه خواهید شد که چرا روغن دانه‌های پشن فروت برای موهایتان خوب است.

درمان زخم‌های سطحی

مواد سازنده دانه‌های پشن فروت برای درمان زخم‌ها بسیار قدرتمند هستند. این دانه‌ها و روغن آن برای تسهیل و التیام زخم‌های ناشی از سوزش و التهاب مفید هستند.

خاصیت ضد قارچ

بسیار رایج است که پا و ناخن‌ها بیشترین ریسک را درباره عفونت قارچی دارند. در این مورد، روغن دانه‌های پشن فروت قادر به مهار رشد قارچ‌های پا و ناخن‌ها هستند.

روغن دانه‌های پشن فروت مناسب برای مو

به کار بردن روغن دانه‌های پشن فروت، بدن را قادر خواهد ساخت تا درخشش طبیعی مو بازگردانده شود بدون آنکه آن را چرب کند. از طرفی مصرف پشن فروت به همراه دانه‌هایش می‌تواند جایگزینی برای ماسک شیمیایی پوستتان باشد از آنجا که این گیاه مو را با مواد غذایی با ارزشی مانند ویتامین ث و کلاژن تغذیه می‌کند که این کار از مو در مقابل آسیب محافظت می‌کند.

دانه‌های پشن فروت از بین بردن چین و چروک

دانه‌های پشن فروت حاوی ویتامین‌های ث و آ هستند که هردو آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شوند. علاوه بر آن اثبات شده است که روغن دانه‌های پشن فروت می‌توانند به از بین بردن چین‌وچروک کمک کنند.

دانه‌های پشن فروت برای التیام آکنه

خواص آنتی باکتریائی و ضدالتهابی موجود در روغن دانه‌های پشن فروت قادر است تا آکنه را التیام داده و فرآیند ریکاوری را افزایش داده، درد و قرمزی را نیز کم کند و از دیگر علائم آن مانند نقاط سیاه نیز جلوگیری کند.

عوارض جانبی پشن فروت

برای بیشتر مردم پشن فروت برای خوردن بسیار سالم است. گرچه برخی به این میوه حساسیت دارند. یک پزشک می‌تواند حساسیت‌ها به این میوه را با انجام چندین تست تشخیص داد. بعضی افراد که به شیره گیاه حساسیت دارند ممکن است به این میوه نیز حساسیت نشان دهند، به این وضعیت واکنش ضربدری گفته می‌شود. علت این حساسیت‌ها وجود برخی از پروتئین‌ها در شیره گیاهی است که بعضاً با برخی مواد در پشن فروت مشابه است. افراد با چنین حساسیتی باید هنگام خوردن پشن فروت مراقب باشند.

برای خرید بذر پشن فروت و سایر درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: 09135555933

آموزش کاشت و پرورش گل آمارانتوس در خانه

 

یکی از گل‌های زیبایی که در فضای سبز جلوه بسیار زیبا و درخشش خاصی دارد گل آمارانتوس است. این گل زیبا از خانواده تاج خروس بوده و رقم آن پهن برگ و پابلند می‌باشد. ارتفاع این گیاه بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و بعد از حدود ۱۰ الی ۱۲ هفته پس از کاشت گل‌دهی این گل زیبا آغاز می‌گردد. در ادامه به چگونگی کاشت بذر آمارانتوس و نحوه نگهداری این گل زیبا خواهیم پرداخت.

گل آمارانتوس

کاشت و پرورش گل آمارانتوس

بستر مناسب کشت گل آمارانتوس مخلوطی از پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت به همراه خاک باغچه یا خاک برگ الک شده است. باید به این نکته توجه کرد که خاک باید به‌صورتی باشد که دارای زه کشی و تخلخل مناسب باشد. برای رشد مناسب گیاه می‌توان از مقداری ورمی کمپوست یا کود دامی کاملاً پوسیده استفاده کرد.

بذر آمارانتوس را می‌توان به‌صورت مستقیم یا نشاء کاری در سینی کشت یا خزانه کشت کرد. برای کشت بذر آمارانتوس ابتدا بستر کشت را داخل گلدان و یا باغچه به‌صورت گفته شده آماده کرده و سطح خاک را صاف کنید. بعد از صاف کردن خاک آبیاری را انجام داده و بذر آمارانتوس را روی سطح خاک قرار دهید. فاصله بذرها از هم بستگی به نوع گیاه متفاوت است و در مورد بذر آمارانتوس فاصله ۳۰ سانتی‌متر مناسب است. بعد از قرار دادن بذرها بر سطح خاک مقداری خاک‌برگ الک شده یا پیت ماس بر روی بذرها ریخته و با اسپری سطح خاک را آبیاری کنید. باید توجه داشته باشید مقدار خاک ریخته شده روی بذر آمارانتوس زیاد نشود و مقدار استاندارد آن دو برابر اندازه بذر آمارانتوس است.

گل آمارانتوس

اگر قصد کشت بذر آمارانتوس در خارج از فصل (پاییز و زمستان) و داخل گلدان را دارید باید به چند نکته توجه کنید:

قبل از قرار دادن بذر آمارانتوس بر روی سطح خاک ترجیحاً خاک را با محلول قارچ‌کش آبیاری کنید.

بعد از قرارگیری بذر آمارانتوس بر سطح خاک و الک کردن خاک بر روی آن باید روی گلدان را با پلاستیک پوشاند.

مکان قرارگیری گلدان باید دور از نور مستقیم خورشید و در مکان پرنور باشد.

بین ۱ الی ۲ هفته بعد از کشت، بذر آمارانتوس جوانه زده و بعد از چهار برگی شدن پلاستیک را سوراخ کرده تا گیاه برای قرارگیری در فضای باز آماده شود. باید توجه داشت این کار باید به‌آرامی و طی ۲ هفته انجام شود.

می‌توان جهت برآورده کردن نیاز نوری گیاه برای رشد از لامپ‌های مخصوص رشد استفاده کرد.

بهترین فصل کشت بذر آمارانتوس بهار و بهترین دما ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی پایه است. گل آمارانتوس نیاز به حداقل ۸ الی ۱۰ ساعت نور مستقیم و ملایم آفتاب داشته و درصورتی‌که نیاز نوری آن برطرف نشود در رشد و گلدهی دچار مشکل می‌شود. در کشت غیرمستقیم و داخل سینی نشاء و یا خزانه بعد از ۸ برگی شدن گیاه می‌توان آن را به گلدان یا باغچه انتقال داد. باید به این نکته توجه داشت در کشت غیرمستقیم درصد موفقیت کمتر است و پیشنهاد می‌شود کشت به‌صورت مستقیم انجام شود.

گل آمارانتوس

گل آمارانتوس گیاهی یک‌ساله است و درصورتی‌که در فصل سرما به داخل خانه منتقل شود می‌توان مدت زمان بیشتری از آن نگه‌داری کرد و از گل‌های زیبای آن لذت برد. سطح خاک بذر آمارانتوس تا قبل از جوانه‌زنی رطوبت داشته و خشک نشود. بذر آمارانتوس بعد از جوانه و انتقال به فضای باز (در صورت کاشتن در گلدان با پلاستیک) باید به‌صورت منظم آبیاری شود. گیاه آمارانتوس تا حدودی مقاوم به خشکی است. اما درصورتی‌که می‌خواهید گیاه شاداب و با گل زیاد داشته باشید باید به‌صورت منظم آبیاری شود. اگر به‌صورت صحیح از گل مراقبت شود و آبیاری و کوددهی آن به‌صورت منظم انجام شود می‌توان مدت زمان زیادی آن را نگهداری کرد.

برای خرید بذر گل آمارانتوس و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش گل شب بو در خانه

گل شب بو از گیاهان پرطرفدار نوروزی است که علاوه بر زیبایی فوق‌العاده گل‌هایش به علت عطر بی‌نظیرش نیز بسیار موردتوجه است و برای نگهداری در آپارتمان و کاشت در فضای سبز و باغچه‌ها انتخاب می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با روش کاشت بذر شب بو، نحوه نگهداری و شرایط محیطی موردنیاز این گل آشنا می‌کنیم.

گل شب بو

روش کاشت گل شب بو

کاشت گل شب بو از طریق بذر شب بو و قلمه زدن قابل انجام است و جزو گیاهانی است که تکثیر آن ساده است. مراحل کاشت این گل به شرح زیر می‌باشد:

کاشت گل شب بو از طریق بذر

مهم‌ترین روش تکثیر کاشت بذر شب بو است که در دو زمان از سال انجام می‌گیرد. در مورد شب بوهای یک‌ساله و همچنین چندساله معمولاً بذر شب بو در اوایل بهار (بعد از رفع یخبندان بهاره) و یا در صورت داشتن امکانات ۸-۶ هفته قبل از رفع یخبندان در محیطی محافظت شده همانند داخل منزل و یا گلخانه کاشته می‌شوند، سپس در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل می‌شوند.

۱ ـ بذر شب بو را در عمق ۳ تا ۴ سانتیمتری خاک بکارید. فاصله بین بذر شب بوها بهتر است بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر باشد.

۲ ـ بهتر است بذر شب بو را از اواخر مردادماه تا اوایل شهریور در هوای آزاد بکارید و پس از آنکه بوته‌ها چند برگه شد، بوته‌های کم پر را جدا کنید.

۳ ـ زمانی که بوته‌های شب بو حدود ۳ تا ۵ سانتیمتر رشد کردند باید آن‌ها را به گلدان‌های مناسب انتقال دهید.

۴ ـ توجه داشته باشد اگر گل شب بوی شما از نمونه‌های تک شاخه است می‌توانید ۳ تا ۵ بوته از آن را به یک گلدان انتقال دهید اما چنانچه از انواع پر شاخه استفاده نموده‌اید یک بوته برای هر گلدان کافی است.

۵ ـ گلدان‌های شب بو را در محل سایه قرار دهید. هنگامی که بوته‌ها به گلدان جدید و فضای محیط عادت کردند می‌توانید آن‌ها را به محل آفتاب‌رو انتقال دهید.

۶ ـ بهترین محل برای نگهداری گل شب بو در داخل ایوان یا بالکن منزل و در پشت پنجره اتاق‌هاست. در صورت نگهداری شب بو در داخل آپارتمان، دمای منزل باید خنک باشد.

۷ ـ گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید.

۸. توصیه می‌شود خاک گلدان را هر سال یک‌بار با کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن مخلوط کنید.

گل شب بو

قلمه زدن شب بو

تکثیر از طریق قلمه یکی دیگر از روش‌های کاشت گل شب بو در مورد انواع چندساله این گیاه است. این روش چندان متداول نیست، با این وجود اگر تصمیم به قلمه زدن گل شب بوی خود دارید بهترین زمان فصل تابستان است.

کاشت بذر شب بو در گلدان

برای کاشت بذر شب بو، گلدانی را در اندازه متوسط انتخاب کرده و بذر شب بوها را در عمق ۸ سانتیمتری خاک بکارید. فاصله مناسب بذر شب بوها در خزانه کاشت نیز حدود ۳-۲ سانتیمتر است. وجود لایه روی بذر شب بوها، آنان را از خشک شدن تا حدودی محافظت می‌کند. خاک سبک غنی از خاک برگ و کود آلی برای پرورش گیاه محبوبه شب مناسب است. گلدان‌ها را در معرض نور غیرمستقیم خورشید و در مکانی نیم‌سایه قرار دهید.

شرایط نگهداری گل شب بو

شرایط اکولوژیکی موردنیاز نگهداری شب بو عبارت است از:

خاک: بذر شب بو به خاک سبک و با زهکش خوب نیاز دارد که خنثی تا کمی قلیایی و نسبتاً حاصلخیز باشد. ترکیب خاک‌برگ، شن، کود پوسیده گاوی و خاک معمولی برای کاشت بذر شب بو مناسب است.

نور: گل شب بو برای رشد بهتر نیاز به نور مستقیم دارد. البته این میزان دریافت نور برای گل بستگی به دما محیط دارد به طوریکه هرچه دمای محیط کمتر باشد و هوا خنک‌تر باشد، گیاه میزان نور مستقیم بیشتری را تحمل خواهد کرد. با افزایش دمای محیط، اگر از شدت بیش از اندازه نور محافظت نشود ابتدا گل‌ها پژمرده می‌شوند و سپس تمامی گیاه پژمرده خواهد شد.

دما: همه انواع شب بو از جزو گیاهان سرمادوست هستند و به هوای گرم حساسیت دارند. گل‌های شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا کمتر گل می‌دهند و سپس برگ‌های گیاه زرد شده و به‌تدریج می‌ریزند و گیاه از بین می‌رود.

آبیاری: نیاز آبی گل شب بو متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که بین دو آبیاری سطح خاک کاملاً خشک شده باشد. در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه گیاه پوسیده خواهد شد.

گل شب بو

آفات و بیماری‌ها: از بیماری‌ها و آفات مهم این گیاه می‌توان به زنگ شب بو، کنه تارعنکبوتی، معدنچی برگ، تریپس، سفیدک داخلی و شته اشاره کرد. برای از بین بردن این آفات و بیماری‌ها بایستی از سموم شیمیایی مربوطه استفاده شود.

جالب است بدانید چند سالی است که گل شب بو به‌عنوان گل شاخه بریده نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و شاخه‌های بریده آن درصورتی‌که هوای اتاق گرم نباشد، چندین روز در آب دوام می‌آورند.

برای خرید بذر گل شب بو و سایر بذر گل ها و بذر گیاهان دارویی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

علف کش تیفیس Tifis WG

تیفیس

تیفیس علف‌کشی پس رویشی از گروه شیمیائی سولفونیل اوره و بازدارنده‌های ALS است که از دو ماده مؤثره همراه با ایمن کننده گندم تشکیل شده است. ماده ایمن کننده تیفیس به‌صورت یک کاتالیزور عمل می‌کند و موجب تجزیه سریع مواد مؤثره علف‌ کش دومنظوره تیفیس در گندم می‌شود. علف کش تیفیس علف‌های هرز باریک برگ و پهن برگ را در مزارع گندم کنترل می‌کند. مواد مؤثره سم تیفیس دبلیو جی پس از تماس با برگ علف‌های هرز داخل آوندهای چوب و آبکش به‌طرف بالا و پایین گیاه حرکت می‌کند و از طریق جلوگیری از ساخت آنزیم استوهیدروکسی اسید مانع ادامه رشد آن می‌گردد.

مواد مؤثره علف‌کش تیفیس

مزو سولفورون 30 گرم در کیلوگرم + یدوسولفورون متیل سدیم 6 گرم در کیلوگرم + مفن پایر دی اتیل 9۰ گرم در کیلوگرم (ایمن کننده گندم)

مقدار مصرف تیفیس

300 گرم در هکتار به‌صورت محلول‌پاشی (200 تا 300 لیتر آب در هکتار مصرف گردد)

در صورت وجود تراکم بالای علف‌های هرز این مقدار می‌تواند تا 400 گرم در هکتار افزایش یابد.

زمان مصرف تیفیس

بهترین زمان مصرف علف کش تیفیس از مرحله 2 برگی تا اواسط پنجه‌زنی علف‌های هرز کشیده برگ و 2 تا 6 برگی علف‌های هرز پهن برگ است.

تیفیس

برای خرید انواع سم و سایر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما شامل انواع بذر، کود، سموم و ... را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


 

آموزش کاشت و پرورش پياز در خانه

 

پیاز یکی از قدیمی‌ترین گیاهان مورداستفاده انسان بوده است به‌طوری‌که حتی در اسناد به‌جامانده از تمدن مصری‌ها هم نشانه‌هایی از آن دیده می‌شود. پیاز گیاهی دوساله و غده‌ای و ریشه‌دار است که خواص و فواید زیادی دارد و در تمام فرهنگ‌های غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد همچنین به علت داشتن خواص دارویی فراوان در طب سنتی نیز استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل کاشت پیاز آشنا شوید.

پیاز

انتخاب بذر

در اولین مرحله باید بذر پیاز موردنظر خود را انتخاب کنید. انتخاب بذر پیاز به عوامل متعددی بستگی دارد. پیاز رقم‌های مختلفی دارد مانند پیاز زرد، پیاز شیرین، پیاز سفید، پیاز قرمز و غیره. بذر پیاز را فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا کیفیت و قوه نامیه آن تضمین شده باشد. بذر پیاز خوب با اطمینان تعداد محصول مناسب در مزرعه یا گلدان را تأمین می‌نماید. اگر انواع پیاز را نمی‌شناسید می‌توانید از فروشگاه‌های بذر و محصولات کشاورزی مشاوره بگیرید یا در اینترنت جستجو کنید.

آب‌وهوا

این گیاه سبزی فصل خنک است و بهترین رشد و نمو را در درجه حرارت ۲۵-۱۲ درجه سانتی‌گراد دارد

خاک

پیاز نیازمند خاک نیمه سنگین (خاک‌های شنی لومی)، حاصلخیز با زهکش مناسب و فاقد سله است. بذر پیاز نسبت به اسیدی بودن خاک بسیار حساس است و اسیدیته مناسب برای پیاز ۸٫۶ – ۶ می‌باشد.

کود

استفاده از کودهای دامی پوسیده در افزایش عملکرد و تولید محصول با کیفیت خوب مؤثر است.

فاصله بذر

بذر پیاز را معمولاً روی پشته‌هایی به فاصله ۳۵ الی ۴۵ سانتیمتر برای کشت یک ردیفه می‌کارند و برای کشت دو ردیفه، عرض را دو برابر در نظر می‌گیرند. برای تولید پیاز فواصل بین بوته‌ها ۷ الی ۱۰ سانتیمتر است.

پیاز

مراحل کاشت پیاز

کاشت بذر پیاز را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله بررسی می‌کنیم.

۱- انتخاب بذر مناسب برای کاشت پیاز

حال که با عوامل کلیدی و مهم در فرایند کاشت پیاز آشنا شدید می‌توانید با انتخاب بذر پیاز مناسب اقدام به کاشت پیاز کنید.

۲-زمان کاشت

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای زمستان‌های سرد است باید در فصل بهار اقدام به کاشت بذر پیاز کنید. برای این منظور باید در ماه‌های خرداد یا تیر کاشت بذر پیاز را آغاز کنید.

۳- خیساندن بذر

اگر در خانه می‌خواهید بذر پیاز بکارید باید ابتدا باید سرمادهی را شروع کنید. برای این منظور باید تعداد بذر پیازی که می‌خواهید بکارید را لای یک دستمال کاملاً مرطوب قرار دهید دستمال را در کیسه فریزر گذاشته سپس به مدت یک روز آن را در یخچال قرار دهید. شب کیسه را در آورده تا بذرها هم دمای محیط شوند. دوباره صبح روز بعد این کار را تکرار کنید. به مدت ۳ هفته باید این عملیات تکرار شود تا بذر پیازها جوانه بزند. به‌محض آنکه بذر پیازها جوانه زد آن‌ها را در زمین، باغچه یا گلدان بکارید.

۴- انتخاب گلدان

حالا یک گلدان عمیق (۳۰ سانتی‌متر) که با خاک خوب، غنی و با زهکشی مناسب پر شده است را آماده کنید.

۵- آفت زدایی گلدان

حتماً گلدان را قبل از کاشت به‌خوبی بشویید تا از خطر هر گونه افت یا بیماری به دور باشید.

۶- ایجاد شیار

بر روی سطح خاک شیارهایی ایجاد کنید. فاصله این شیارها باید ۳۰ سانتیمتر از یکدیگر باشد تا برگ‌های پیاز بتواند به‌راحتی نفس بکشند و رشد کنند.

۷- قرار دادن مکان گلدان

در سطح خاک شیارهایی به عمق یک سانتی‌متر ایجاد کنید. درون شیارها، جوانه‌های پیاز را بکارید سپس روی جوانه‌ها را خاک نرم بپوشانید. با اسپری آبپاش سطح خاک را مرطوب کنید. گلدان را مکانی آفتابی قرار دهید.

پیاز

۸- آبیاری

پیاز برای رشد به آبیاری منظم و زیاد احتیاج دارد. اگر آبیاری به حد کافی نباشد رشد گیاه متوقف می‌شود. خاک پیاز هیچ‌گاه نباید خشک شود و باید در روزهای گرم، سطح محوطه کاشت را با یک نایلون پوشانده تا رطوبت گیاه تأمین شود. در بهترین شرایط رشد، ۳۰ الی ۶۰ روز بعد از کاشت باید پیازها آماده و رسیده شوند.

برای خرید بذر پیاز و سایر صیفی جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

بادرنجبويه

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه (Lemon balm) بومی آمریکا است. بذر بادرنجبویه به آسانی در زمین قابل کاشت است. یک گیاه شیرین و معطر از خانواده نعنا است. از بادرنجبویه خشک شده به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. همچنین بادرنجبویه کوهی در برخی از نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص بادرنجبویه این که با توجه به طبع بادرنجبویه اثر آرام‌بخشی اعصاب و بیماری‌های معدی و قلبی دارند. از آن به‌عنوان آرام‌بخش استفاده می‌شود و اثر سنبل‌الطیب (Valeriana officinalis) را تشدید می‌کند. عرق بادرنجبویه نیز در آرام کردن درد معده با منشأ عصبی مؤثر است. از اسانس آن استفاده‌های فراوانی در صنایع آرایشی بهداشتی و داروسازی می‌شود. گل‌های آن‌که در خرداد تا اواسط مرداد ظاهر می‌شود، رنگ سفید یا گلی دارند و به تعداد ۶ تا ۱۲ تایی نیز در کنار برگ‌ها ظاهر می‌شوند. این گیاه ارزشمند مقاوم به خشکی بوده و آفتاب دوست است.

بادرنجبویه گیاهی است پایا، پرشاخه و پرپشت به ارتفاع ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر و حتی بیشتر به حالت وحشی و خودرو در ایران می‌روید و همچنین در نواحی مختلف پرورش می‌یابد. از مشخصات آن این است که ریشه کوچک و استوانه‌ای شکل، سخت و منشعب دارد. برگ‌های پوشیده از تار، متقابل، بیضوی، به شکل قلب و دندانه‌دار (دندانه‌های فاصله‌دار) است. درازای برگ‌های آن ۵ تا ۸ سانتی‌متر و پهنای آن ۴ تا ۵ است. بعلاوه در سطح پهنک برگ آن رگ­برگ‌های متعدد به وضع مشبک دیده می‌شود. رنگ برگ‌های آن در سطح فوقانی پهنک، سبز تیره ولی در سطح تحتانی آن سبز روشن است. کاسه و جام آن دارای دو لب است که در آن لوب فوقانی جام شامل دو لوب ولی لوب تحتانی مرکب از ۳ لوب است. درون گل نیز ۴ پرچم (۲ بزرگ و ۲ کوچک) جای دارد. میوه‌اش چهار فندقه‌ای قهوه‌ای‌رنگ است. گیاه بادرنجبویه از طریق بذر به آسانی در زمین قابل کاشت است. در هر گرم، حدود ۲۰۰۰ بذر بادرنجبویه وجود دارد. بادرنجبویه تا ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و در آخر تابستان گل‌های کوچک دو لبه‌ای در این گیاه به وجود می‌آید. برگ‌های گیاه بادرنجبویه عطر و بوی دلپذیری منتشر می‌کنند. در سایت گیاهان دارویی ارزشمندی نظیر گل‌گاوزبان ایرانی، خاکشیر ایرانی، مریم گلی و… موجود است که امیدواریم از کاشت این گیاهان پرخاصیت بهره‌مند شوید.

خاک

گیاه بادرنجبویه خاک حاصلخیز با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. خاک‌های رسی یا لوم شنی برای کاشت بادرنجبویه مناسب هستند.

بادرنجبویه

کاشت بادرنجبویه

تکثیر توسط بذر بادرنجبویه به دور روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد:

کشت مستقیم: بادرنجبویه را در زمان مناسب (اواخر پائیز) به‌صورت ردیفی کشت می‌کنند بذرهایی که اواخر پائیز کشت می‌شوند پس از طی دوره سرمای زمستان در اوایل بهار سبز می‌شوند. رشد اولیه بادرنجبویه بسیار کند است و علف‌های هرز می‌توانند بدون رقابت به‌سرعت توسعه یابند و رویش گیاهان را تحت پائیز قرار دهند. لذا کشت مستقیم مناسب نیست و تنها در سطوح کوچک این کشت توصیه می‌شود.

کشت غیرمستقیم: در اواسط بهار (اواخر فروردین اوایل اردیبهشت) بذر را در خزانه هوای آزاد و اواخر بهمن در خزانه زیر پلاستیک کشت می‌کنند پس از کاشت به‌منظور ایجاد تراکم در بستر سطحی خاک، غلتک مناسبی زده می‌شود. آبیاری منظم و مبارزه با علف‌های هرز در طول رویش گیاهان نقش عمده‌ای در سرعت رشد بادرنجبویه دارد. اواخر تابستان (شهریور) زمان مناسبی برای انتقال نشاء از خزانه هوای آزاد و اواسط اردیبهشت نیز زمان مناسب برای انتقال نشاء از خزانه زیر پلاستیک به زمین اصلی است.

تکثیر رویشی: تکثیر رویشی از طریق تقسیم بوته انجام می‌گیرد. گیاهان دو تا سه‌ساله را باید از خاک خارج کرد. پس از تمیز کردن ریشه از علف‌های هرز و جدا کردن قسمت‌های پوسیده و آلوده برحسب اندازه پایه مادری آن را به سه تا چهار قطعه تقسیم می‌کنند. هر بوته شامل ریشه ساقه و چند برگ باشد به علت هزینه و کار زیاد، تکثیر رویشی فقط در شرایط خاص کاربرد دارد.

مدت‌زمان جوانه‌زنی: بذر بادرنجبویه بعد از گذشت ۱۲ تا ۲۱ روز جوانه می‌زند.

داشت

در سال اول رویش تا قبل از بسته شدن فواصل بین ردیف‌ها بر اثر رشد گیاهان دو تا سه بار باید اقدام به وجین مکانیکی علف‌های هرز نمود. در سطح کوچک روش مکانیکی و در سطوح وسیع کشت علاوه بر وجین مکانیکی باید از علف‌کش‌های مناسب استفاده نمود. در کشت مستقیم اوایل بهار و در کشت غیرمستقیم پس از انتقال نشاءها به زمین اصلی از علف‌کش مرکازین به مقدار ۳ تا ۴ کیلوگرم در هکتار می‌توان استفاده نمود. برای مبارزه با علف‌های هرز گیاهان دوساله و یا بیشتر اوایل بهار قبل از رویش مجدد از علف‌کش مرکازین به مقدار چهار تا شش کیلوگرم در هکتار یا از علف‌کش پاتوران (patoran) به مقدار ۵/۳ تا ۵ کیلوگرم در هکتار به‌صورت محلول باشی می‌توان استفاده نمود. از این علف‌کش‌ها تا اولین برداشت پیکرو رویشی چند بار می‌توان استفاده نمود. پس از اولین برداشت می‌توان از علف‌کش مرکازین به مقدار ۳ کیلوگرم استفاده کرد. برای مبارزه با لارو بعضی حشرات می‌توان از بازودین Basudin 5G به مقدار ۳۰ کیلوگرم در هکتار یا بازودین ۱۰ گرم به مقدار ۱۵ کیلوگرم در هکتار به‌صورت محلول‌پاشی در خاک استفاده نمود. برای مبارزه با کک نباتی شلغم و زنجره و شته سبز می‌توان از محلول یک درصد بی، آی ۵۸ یا محلول ۱/۰ تا ۲/۰ درصد فوسیدری استفاده نمود. ۲۵ روز قبل از برداشت محصول باید از بکار بردن این سموم خودداری شود. برای مبارزه با بیماری قارچ لکه برگی می‌توان از محلول فوندازول یا برستون به‌صورت محلول‌پاشی استفاده کرد.

برداشت

در سال اول یک‌بار ولی از سال دوم به بعد دو یا حتی سه مرتبه پیکر رویشی بادرنجبویه را می‌توان برداشت کرد. زمان مناسب برای اولین برداشت مرحله گل‌دهی (اواخر تیر) است. دو بین برداشت معمولاً اواسط شهریور انجام گیرد چنانچه شرایط آب و هوایی مناسب باشد اواخر مهرماه نیز می‌توان سومین برداشت را انجام داد. پیکر رویشی گیاهان از ۴ تا ۵ سانتی‌متری از سطح زمین برداشت می‌شوند. پیکر رویشی باید هنگامی برداشت شود که قطرات شبنم موجود بر سطح گیاهان بر اثر تابش آفتاب خشک شده باشند. به‌منظور افزایش کیفیت مواد مؤثر فقط برگ‌های این گیاه باید برداشت شوند. برگ‌ها پس از برداشت به‌سرعت سیاه و یا قهوه‌ای‌رنگ می‌شوند، لذا پس از برداشت باید بلافاصله در حرارت ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد خشک شود. عملکرد پیکر رویشی تازه ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار است که پس از خشک شدن ۲ تا ۴ تن پیکر رویشی خشک حاصل می‌شود. عملکرد برگ خشک ۷/۰ تا ۱ تن در هکتار است. اگر هدف از گیاه جمع‌آوری بذر باشد محصول را یک‌بار برداشت می‌کنند و آن هنگام رسیدن بذرها است. بذرها از اوایل شهریور به‌تدریج می‌رسند از آنجائی که بذرهای رسیده به اطراف پراکنده می‌شوند از این‌رو قبل از رسیدن باید آن‌ها را جمع‌آوری نمود. اندام‌های برداشت‌شده را در سایه خشک و پس از بوجاری بذرها را تمیز کرده و انبار می‌کنند. عملکرد بذر ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

نحوه کاشت در منزل

شش تا هشت هفته قبل از پایان سرما بذرها را در خانه بکارید. بذر را به‌آرامی در خاک فشار دهید و با لایه بسیار نازکی خاک بپوشانید، زیرا بذرها برای جوانه‌زنی به نور نیاز دارند. سپس با استفاده از آبپاش خاک را مرطوب کنید. بعد از پایان سرما نهال‌ها را به زمین منتقل کنید.

مدت‌زمان رشد و باردهی

رشد شاخه‌های بادرنجبویه به مدت ۶ هفته به پایان می‌رسد ولی این شاخه‌ها بعد از ۵ هفته هم قابل‌فروش هستند.

بادرنجبویه

آفات و بیماری‌ها

بادرنجبویه مستعد ابتلا به مگس سفید، کنه‌های عنکبوتی و کپک پودری است. برای مقابله با آن‌ها و حفظ سلامت گیاهان دارویی می‌توان از حشره‌کش و قارچ‌کش‌های ارگانیک استفاده کرد.

برای خرید بذر بادرنجبویه و سایر گیاهان دارویی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آموزش کاشت و پرورش گل آفتابگردان در خانه

گل آفتابگردان و یا sun flower که شناخته‌شده‌ترین گل‌هایی است که است که نظر ظاهری ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و برای پرورش در منزل می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد آموزش کاشت بذر آفتابگردان با شما عزیزان صحبت کنیم. گل آفتابگردان یک گیاه کاملاً مقاوم به شرایط جوی است که به‌راحتی می‌تواند در باغچه رشد کند. آفتابگردان گیاهی یک‌ساله است و همچنین دارای شرایط رشد سریع است که ۷۰ سانتی‌متر یا چند متر قابل رشد است، زمانی که این گیاه بالغ می‌شود.

گل آفتابگردان

کاشت گل آفتابگردان

همان‌گونه که گفتیم کاشت بذر آفتابگردان به سهولت انجام می‌شود، اما مهم‌ترین نکته که در پرورش آفتابگردان وجود دارد این است که این گل در محلی که کاشته می‌شود می‌تواند به‌سرعت تمام املاح خاک را به خود می‌گیرد و از بین می‌برد به همین دلیل نباید در کنار دیگر گل‌ها کاشته شود ازاین‌رو استفاده از کودهای مناسب به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

کاشت آفتابگردان فقط از یک طریق امکان‌پذیر است آن هم کاشت بذر آفتابگردان است که از ابتدای فصل بهار و از بین رفتن سرما انجام می‌شود.

برای کاشت بذر آفتابگردان ابتدا باید ۱شبانه‌روز آن را در آب بخیسانید، این کار کمک زیادی به روند سریع جوانه‌زنی می‌کند.

بعد از آن باید بذر آفتابگردان را در یک خاک سبک کاشته تا جوانه‌زنی کنند.

شما می‌توانید برای کاشت بذر آفتابگردان از گلدان‌های کوچک استفاده کنید.

بذر آفتابگردان را در عمق ۴ الی ۵ سانتی در خاک کمپوست و یا در مخلوطی از شن و خاک برگ بکارید و آن را به‌خوبی آبیاری کنید.

تا زمانی که بذر آفتابگردان جوانه نداده نگذارید بستر خاک خشک شود.

اگر قصد دارید بذر آفتابگردان را در کنار هم بکارید بهتر است هر کدام را با فاصله ۱۰ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید.

بعد از گذشت ۲ هفته از کاشت بذر آفتابگردان، بذرها شروع به جوان زنی می‌کنند که بعد از آن رشد سریعی را در پیش می‌گیرد.

زمانی که جوانه شروع به رشد و بلند شدن کردند بهتر است آن‌ها را به باغچه و یا گلدانی بزرگ‌تر انتقال دهید، زیرا گل آفتابگردان ریشه زیادی دارد.

بعد از انتقال گیاهتان را در پرنورترین قسمت منزلتان قرار دهید زیرا گل آفتابگردان همان‌طور که از اسمش پیداست نیاز شدیدی به نور مستقیم آفتاب‌گردان دارد.

اگر گل آفتابگردان در محیط بیرون نگهداری می‌کنید بهتر است تا زمانی که ساقه‌های آن محکم نشده است گیاه را به یک قیم ببندید. تا در مقابل باد در امان بماند.

گل آفتابگردان

شرایط نگهداری

آبیاری: از آنجایی که گل آفتابگردان ریشه‌های عمیقی دارد بدان معنا است که نیاز آبی فراوانی دارد، آبیاری گل آفتاب‌گردان باید طوری باشد تا تمام ریشه‌های آن به‌طور کامل خیس شود به همین منظور خاک باید کاملاً خیس باشد، و تا زمانی که خاک به‌خوبی خشک نشده باشد از آبیاری خودداری کنید، اگر به این روش به آبیاری بپردازید ریشه‌های گیاه قوی خواهد شد. توجه داشته باشید که حتماً اطراف خاک گیاه را هم آبیاری کنید.

خاک: خاکی که برای کاشت بذر آفتابگردان استفاده می‌کنید باید دارای قدرت زهکشی بالایی باشد تا نگذارد آب در خاک باقی بماند، از آنجایی گل آفتابگردان به نیاز آبی بالایی دارد باید در انتخاب خاک دقت بسیاری بکنید. جنس خاک باید به گونه‌ای باشد که آب در آن دچار ایستایی نشود و به‌سرعت آب را از خود عبور دهد. بهترین خاک برای بذر آفتابگردان خاک کمپوست به همراه ماسه و پرلیت است.

نور: آفتاب‌گردان نیاز نوری بسیار بالایی دارد به‌طورکلی نیاز آن ۸ ساعت آفتاب کامل در طول روز است، آفتاب گرم تابستان بهترین زمان برای دریافت نور موردنیاز است، اگر آفتابگردان در محیطی که سایه است قرار داده شود رشد خوبی نخواهد داشت. اگر هم از این گیاه در خانه نگهداری می‌کنید سعی کنید مکانی را در نظر بگیرید که دارای بیشترین نور است.

گل آفتابگردان

کود: در ابتدا به این نکته اشاره کردیم که زمانی که بذر آفتابگردان در خاک کاشته می‌شود تمام مواد معدنی خاک از بین می‌رود و به خود جذب می‌کند ازاین‌رو کوددهی برای این گیاه بسیار مهم است، شما می‌توانید برای کوددهی آفتابگردان از کود نیتروژن، پتاسیم و فسفر استفاده کنید. بهتر است قبل از کاشت بذر آفتابگردان به کوددهی خاک بپردازید. کوددهی را باید تا زمانی ادامه دهید که گیاه در حال رشد است.

نکته: توجه داشته باشید که در کوددهی زیاده‌روی نکنید زیرا منجر به سوختن برگ‌های آفتابگردان می‌شود.

برای خرید بذر آفتابگردان در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

بادمجان سیاه قلمی

بادمجان سیاه قلمی

بادمجان که به عربی بادنجان نامیده می‌شود گیاهی است یک‌ساله و دارای ساقه نسبتاً ضخیم و پوشیده از کرک است. برگ‌های آن بیضی‌شکل با نوک‌باریک و گل‌های آن بنفش‌رنگ است. میوه این گیاه دراز و باریک و یا گرد، و به رنگ‌های بنفش، سیاه، زرد و سفید دیده می‌شود. بادمجان بومی هندوستان بوده است و این گیاه در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند. ارتفاع آن به ۴۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد.

کاشت

بادمجان (بادنجان) بومی نواحی گرم بوده و در مقابل سرما حساس است (دمای کمتر از ۱۶ درجه سانتی‌گراد خسارت ببار می‌آورد). بادمجان را باید بعد از رفع سرمای زمستان در زمین اصلی بکارید یا اینکه در اسفندماه نشاء کنید و بهار به زمین اصلی یا گلدان موردنظر منتقل کنید. بادمجان در زمینه‌ای مرطوب و سرد نیز محصول خوبی نمی‌دهد. زمین بادمجان باید دائم نم‌دار و مرطوب باشد. بهترین خاک برای کاشت بادمجان خاکه‌ای شنی لومی (sandy Loam) است. همچنین خاک آن باید عمیق، حاصلخیز و زهکشی خوبی داشته باشد. بادمجان ازجمله سبزی‌هایی است که مواد غذایی زیادی از زمین جذب می‌کند، به همین دلیل استفاده از کودهای دامی به میزان ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتار توصیه می‌شود چنانچه زمین شنی و یا ضعیف باشد باید به میزان ۴۰ تا ۵۰ تن و حتی ۷۰ تن در هکتار کود دامی به زمین داد چنانچه کود دامی در دسترس نباشد می‌توان برای تقویت خاک به کاشت گیاهان خانواده بقولات به‌عنوان کود سبز در سال قبل از کاشت اقدام نمود. استفاده از کودهای کامل ازت فسفر و پتاسیم باید در برنامه کودی و آماده کردن زمین قرار گیرد. pH مناسب خاک بین ۵/۵ تا ۶/۸ است.

احتیاجات بادمجان سیاه قلمی به گرما و آفتاب زیاد است. بادمجان را جزو گیاهان خنثی طبقه‌بندی می‌کنند. ولی برای رشد و نمو بهتر نیاز به گرما و نور کافی دارد. نور ضعیف در ایام زمستان در گلخانه‌ها باعث بدشکل شدن میوه و افتادن گل‌ها و غنچه‌ها می‌شود. به همین دلیل نشاها در شکل‌های زودتر از موعد گلخانه‌ها با منابع نور مصنوعی تغذیه می‌شوند. درعین‌حال میزان گرمای داخل گلخانه نباید پائین تر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد. کاهش گرمای هوا و به‌ویژه گرمای خاک (کمتر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد) نیز اغلب اختلالاتی مثل افتادن گل و غنچه را به دنبال دارد.

بادمجان به دو طریق کشت مستقیم و تهیه خزانه ازدیاد می‌شود. در کشت مستقیم باید تا برطرف شدن سرما در بهار کشت به تأخیر افتد ولی می‌توان در گلخانه اقدام به تهیه خزانه و کشت کنیم و به‌محض مساعد شدن هوا و برطرف شدن سرما نشاها به محل اصلی منتقل می‌شود. بذر بادمجان برخلاف گوجه‌فرنگی برای جوانه زدن احتیاج به یک دوره استراحت طولانی دارد و در بعضی مواقع حتی با سپری شدن دوره استراحت و کاشت بادمجان بذر در شرایط مناسب باز هم درصد کمی از بذر جوانه زده و رشد نشاهای جوان نیز بسیار کند است. به‌طوری‌که بسته به شرایط آب و هوایی و زمان لازم از بذرکاری تا انتقال نشاء به زمین اصلی از ۶ تا ۱۲ هفته متغیر است. بذر این گیاه کوچک و به رنگ‌های زرد یا سفید دیده می‌شود که قوه نامیه را ۶ تا ۷ سال حفظ می‌کند بذرهای دوساله دارای حداکثر قوه نامیه هستند. بعد از کاشت بذر بادمجان، در صورت رعایت کردن شرایط کشت، ظرف ۲۰ الی ۲۵ روز جوانه‌ها ظاهر خواهند شد.

پس‌ازآن که بوته‌های آن چهار برگه شدند آن‌ها را از خزانه خارج ساخته و در زمینی که قبلاً آماده ساخته‌اند روی ردیف‌ها نشاء می‌کنند. فاصله بین ردیف‌ها بایستی یک متر منظور گردد. در طول تابستان هر چهار روز یک مرتبه آبیاری ضرورت دارد. در هفته اول بعد از انتقال گیاه به گلدان برای تشویق به رشد بیشتر و توسعه ریشه دما در طول روز و شب باید ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد. زمانی که میوه‌ها شروع به رشد می‌کنند درجه حرارت را در طول روز ۲۲ درجه سانتی‌گراد و در طول شب ۱۹ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. زمانی که میوه کامل شد درجه حرارت در طول روز ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد و در طول شب ۱۷ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد باید باشد.

میوه بادمجان از زمانی که حدود یک‌سوم آن تشکیل شده و اندازه نهائی خود را پیدا کرده باشد تا رسیدن کامل آن قابل برداشت است. میوه کاملاً رسیده پررنگ شده به مدت زیادی می‌تواند روی بوته مادری باقی بماند. بدون آن که زیاد ماندن روی بوته تغییری در کیفیت آن ایجاد کند زیاد ماندن میوه روی بوته فقط روی کمیت آن اثر می‌گذارد و کمتر می‌شود. میوه با کاسبرگ‌های بزرگ همراه است که با قسمتی از ساقه که بسیار سخت و چوبی است توأم است. بادمجان‌ها را بعد از برداشت در گلخانه رها نکنید زیرا باعث گرم شدن و کاهش کیفیت آن‌ها می‌شود. بادمجان را باید با رطوبت نسبی ۸۰ درصد و دمای ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد ذخیره کرد. بادمجان‌ها را با محصولاتی که اتیلن تولید می‌کنند (مثل گوجه‌فرنگی) ذخیره نکنید. بدن بادمجان به کم‌آبی حساس است. بنابراین اگر می‌خواهید آن را به مدت طولانی ذخیره کنید برای جلوگیری از خشکی باید آن‌ها را بپیچانید.

خواص

بادمجان در تهیه غذاهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. آن در تهیه انواع ترشی به کار می‌رود. در خارج از ایران بادمجان را می‌پزند و به غذاهای مختلف اضافه می‌کنند و به مصرف می‌رسانند. خواص بادمجان متعدد است. در بادمجان ترکیبات زیر وجود دارد: آب ۹۳ درصد، کربوهیدرات ۴ درصد، پروتئین ۴/۱ درصد، چربی ۳/۰ درصد، مواد کانی ۳/۰ درصد و ترکیبات فیبری ۳/۱ درصد. بادمجان دارای مقدار زیادی اصلاح معدنی، به خصوص پتاسیم، گوگرد و فسفر است. همچنین دارای ویتامین‌های A و C است. ریشه بادمجان برای درمان آسم به کار می‌رود. در برگ بادمجان ترکیباتی وجود دارد که باعث ترشح بزاق می‌گردد. همچنین از برگ آن در معالجه بیماری برونشیت، آسم و بیماری‌های دستگاه مجاری ادراری استفاده می‌شود. آب‌میوه بادمجان برای درمان بیماری‌های گوش تجویز می‌گردد.

از مهم‌ترین فواید بادمجان به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:

بادمجان از دسته سبزیجات گرم و خشک است که برای بیمارانی که قند دارند بسیار مفید است

درمان نقرس یکی دیگر از خواص این میوه است.

کسانی که از یبوست رنج می‌برند می‌توانند از بادمجان در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

درمان فشارخون بالا نیز با خوردن این میوه امکان‌پذیر است.

آفات و بیماری‌ها

کنه یکی از مهم‌ترین آفات بادمجان به‌خصوص در منطقه خوزستان است. سایر آفات مانند شته، عنکبوت قرمز، انواع سوسک‌ها آسیب چندانی به بادمجان نمی‌توانند وارد کنند. برای مبارزه با کنه می‌توان از انواع سموم کنه‌کش، مانند تدیون استفاده کرد. سایر حشرات مضر را می‌توان با انواع حشره‌کش‌ها کنترل نمود. بعضی از قارچ‌هایی که به گوجه فرنگی حمله می‌کنند، مانند فوزاریوم، آلترناریا و ورتیسلیوم می‌توانند در این گیاه تولید بیماری نمایند و باعث پوسیدگی و خشک شدن برگ‌ها و میوه آن شوند. برای جلوگیری از شیوع این بیماری‌ها باید اولاً بذور ضدعفونی شده کشت شوند، ثانیاً از کاشتن بذر بادمجان در زمینی که قبلاً گوجه فرنگی و یا سیب‌زمینی در آن کشت شده است خودداری کرد و ثالثاً بوته‌ها، به‌خصوص در زمانی که کوچک هستند به‌وسیله قارچ‌کش‌ها سم‌پاشی گردند.

برای خرید بذر بادمجان در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد